۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۳۹۴۴۸
آیت الله طبرسی تأکید کرد؛

ضرورت ترویج وقف برای تقویت حوزه های علمیه

آیت الله طبرسی با تأکید براین که اوقاف باید موقوفات حوزه های علمیه را شناسایی و آنها را احیا کند، گفت: در حال حاضر یکی از بهترین راه های کمک به حوزه های علمیه و تقویت فعالیت این مراکز دینی احیای موقوفات گذشته و همچنین تلاش برای ثبت وقف های جدید در این زمینه است.
آیت الله طبرسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در همایش عالمان واقف استان که با محوریت عالم واقف حاج میرزا عبدالرسول در ساری برگزار شد به نقش ارزنده عالمان دینی در رشد و گسترش فرهنگ وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: علما و بزرگان دینی در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه ایفا کردند.

امام جمعه ساری با بیان این که بزرگان دینی ما در ترویج فرهنگ وقف همواره پیشگام بودند، افزود: با نگاهی گذرا به تاریخ در خواهیم یافت که علما در عمل به این سنت حسنه دینی خود در صف نخست قرار داشتند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که علما به دلیل در اختیار رسانه ای به نام منبر و خطابه ظرفیت ارزشمندی برای تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: امروز نهادینه شدن این فرهنگ و سنت ارزشمند دینی را مرهون تلاش های علما و بزرگان دینی هستیم.

آیت الله طبرسی از وقف به عنوان یک سرمایه مادی و معنوی یاد کرد و با بیان این که امروز همه ما در برابر گسترش این سنت دینی وظیفه داریم، تصریح کرد: باید از همه ظرفیت های تبلیغی موجود برای گسترش فرهنگ وقف در جامعه استفاده کنیم.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که وقف یک سنت ارزشمند دینی برای رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، خاطرنشان کرد: با بهره گیری از این ظرفیت ارزشمند می توانیم بسیاری از مشکلات جامعه را رفع کنیم.

امام جمعه ساری با تأکید براین که نباید بگذاریم این سرمایه معنوی در جامعه عقیم شود، تصریح کرد: باید به گونه این سنت دینی در جامعه ترویج و برای مردم تبیین شود تا مردم نسبت به این سنت دینی رغبت بیشتری داشته باشند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید براین که نباید مسأله مهم و دینی وقف در جامعه اسلامی نادیده گرفته شود، بیان داشت: وقف به عنوان ظرفیت مهم مادی و معنوی اثرات و برکات مطلوبی تاکنون برای جامعه اسلامی داشته است.

آیت الله طبرسی با بیان این که مسؤولان حوزه وقف باید کاربردها و همچنین احکام وقف را بیشتر برای مردم تبیین کنند، گفت: در حال حاضر هنوز بخشی از جامعه با کارکردها و احکام وقف به خوبی آشنایی ندارند و همین مسأله موجب عدم گرایش آنها به این سنت ارزشمند دینی خواهد شد.

وی با اشاره به این که در طول تاریخ مردم به دلیل اعتقاد و باورهای عمیقی که داشتند اموال و دارایی های خود را در مسیر الهی وقف می کردند، بیان داشت: امروز حفظ و نگهداری از آن میراث ماندگار یک وظیفه و تکلیف عمومی است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که متأسفانه در طول تاریخ بسیاری از موقوفات به فراموشی سپرده شده است، خاطرنشان کرد: امروز شناسایی و احیاء آن موقوفات بسیار حائز اهمیت است.

آیت الله طبرسی با اشاره به این که بسیاری از موقوفات موجود در مازندران برای عزاداری حسینی وقف شده است، تصریح کرد: عشق و دلدادگی مردم به ارزش های دینی و ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ همواره تعیین کننده بوده است.

نماینده ولی فقیه در مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که بسیاری از موقوفات در گذشته برای اداره حوزه های علمیه بوده است، گفت: متأسفانه این موقوفات مهم نیز به فراموشی سپرده شده است.

آیت الله طبرسی با تأکید براین که اوقاف باید موقوفات حوزه های علمیه را شناسایی و آنها را احیاء کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از بهترین راه های کمک به حوزه های علمیه و تقویت فعالیت این مراکز دینی احیای موقوفات گذشته و همچنین تلاش برای وقف های جدید در این خصوص است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید براین که موقوفات حوزه های علمیه پس از احیاء باید ثبت و سنددار شوند، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته به دلیل عدم ثبت و سند دار شدن این موقوفات، امروز اثری از آن در جامعه وجود ندارد و دیگران در آن دخل و تصرف داشته اند.

وی با بیان این که باید بدانیم که همه کسانی در مجموعه اوقاف مشغول فعالیت هستند در برابر موقوفات مسؤول هستند، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در زمان حیاتشان و همچنین مقام معظم رهبری در حال حاضر بر حفظ و حراست از این سرمایه های دینی تأکید ویژه داشته و دارند.

آیت الله طبرسی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براین که فعالان این حوزه باید تلاش کنند تا شاهد موقوفات جدیدی در حوزه فرهنگی، علمی، درمانی و حوزه جوانان داشته باشیم، تصریح کرد: باید وقف در حوزه های اجتماعی و فرهنگی بیشتر شود تا بتوانیم از این ظرفیت دینی در این بخش ها نیز استفاده کنیم.

وی با تأکید بر انجام صحیح عمل به نیت واقف، این مسأله را یک وظیفه و تکلیف مهم شرعی و قانونی از متولیان این حوزه عنوان کرد و گفت: همچنین باید تلاش شود مردم از تفکر مادی به سمت معنویت، خیرات و مبرات سوق پیدا کنند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به پیروزی جبهه مقاومت در برابر تروریست های تکفیری اشاره کرد و گفت: پیروزی رزمندگان اسلام در برابر نیروهای داعشی تکفیری و حامیان آنها یک پیروزی کم نظیری بود و این نبرد از جنگ هشت سال دفاع مقدس مهم‌تر بود و کار بزرگی شد.

آیت الله طبرسی با اشاره به این که دشمن پس از شکست در عرصه نبرد، توطئه کردستان عراق و همچنین لبنان را طرح ریزی کرد، بیان داشت: اما در این دو مسأله نیز با هوشیاری مردم و جبهه مقاومت دشمنان اسلام و مقاومت شکست خوردند./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات