۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۵۳۹۵۰۶
استاد اخلاق حوزه علمیه:

حوزه علمیه ارومیه از برکات میرزا محمود اصولی است

حجت الاسلام والمسلمین علامی با بیان اینکه میرزا محمود اصولی حوزه علمیه ارومیه را در جوار مسجد جامع تأسیس کرد، گفت: لازم است این عالم برجسته به نسل جوان امروز شناسانده شود.
حجت الاسلام محسن علامی حوزه علمیه

حجت الاسلام والمسلمین محسن علامی نماینده حضرت آیت الله شبیری زنجانی در آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره به پایه گذاری حوزه علمیه ارومیه، اظهار داشت: میرزا محمود اصولی مؤسس حوزه علمیه ارومیه است.

وی با بیان اینکه میرزا محمود اصولی داعیه اجتهاد داشت و در طی مسیر حق بسیار از سوی برخی جریانات در آن دوران تحت فشار قرار گرفت، گفت: از برکات این عالم مجاهد همین حوزه علمیه ارومیه در جوار مسجد جامع ارومیه است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: میرزا محمود اصولی در مسجد میرزا حسین به اقامه نماز و بیان اخلاق و احکام دینی مشغول بود، اما امروز به جهت بی توجهی برخی نهادها این مسجد بلا استفاده مانده است.

وی با بیان اینکه زمانی که ما در سال ۱۳۳۰ وارد حوزه علمیه شدیم حجت الاسلام حسنی امام جمعه سابق ارومیه در پایه دو این حوزه علمیه به تحصیل مشغول بود، گفت: حاج ملکی و ناصری نیز پیش از آقای حسنی در اینجا تحصیل می کردند و آن زمان که ما وارد حوزه شدیم به قم رفته بودند.

این عالم برجسته ارومیه ادامه داد: در آن زمان حاج فقیه از علمای بنام ارومیه که از سوی آیت الله خویی تمجیدات فراوانی از وی شنیده بودیم، مطول را تدریس می کردند و تسلط خاصی به این کتاب داشتند به طوری که تمام اشعار کتاب را حفظ بودند.

وی با اشاره به ساختار ساختمان مدرسه علمیه ارومیه، گفت: مدرسه علمیه ارومیه در آن زمان به صورت دور تا دور حیات ساخته شده بود و حجرات و مدارس در دور حیات قرار داشتند و از نمای خاص معنوی برخوردار بود.

نماینده حضرت آیت الله شبیری زنجانی با تأکید بر معرفی و شناساندن میرزا محمود اصولی مؤسس حوزه علمیه ارومیه در جوار مسجد جامع، تصریح کرد: این عالم برجسته باید به نسل امروز معرفی شود.

وی با بیان اینکه همچنین لازم است مسجد میرزا حسین که این عالم برجسته در آن جا به تبلیغ و تدریس دین مشغول بودند مورد توجه نهادهای فرهنگی قرار گیرد، افزود: مساجد ارومیه بیشتر از این باید مورد توجه باشد و لازم است هیئت امنا، نهادهای فرهنگی و روحانیت بیش از این متوجه این مهم باشند./۸۵۴۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات