۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۳۹۵۵۲
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران:

مطالعه از دوران پیش دبستانی مورد توجه قرار گیرد

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی باید از دوران پیش دبستانی مورد توجه قرار گیرد، گفت: در این زمینه بیشترین نقش را متولیان تعلیم و تربیت دارند، باید کتاب را به عنوان یک باور در فکر مردم قرار دهند و دانش آموز را از همان ابتدا با کتابخوانی مأنوس کنند.
سید محسن محمودی

حجت الاسلام سید محسن محمودی گلپایگانی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، موارد نوظهوری همچون فضای مجازی را کاهش دهنده انگیزه کتابخوانی دانست و درباره عوامل کاهش فرهنگ مطالعه گفت: مسائل جایگزین در موضوعات فرهنگی وقت عمده شهروندان را به خود مشغول ساخته و انسان را از کتاب دور کرده است.

وی با بیان اینکه هرچه هزینه چاپ کتاب بالا رود قدرت خرید آن را پایین می آورد، افزود: فرهنگ کتابخوانی با حرف تقویت نمی شود، مسؤولین فرهنگی کشور برنامه ریزی مدون برای انتشار و توزیع کتاب و حمایت از مؤلف را ندارند.

امام جمعه موقت ورامین با انتقاد شدید از بی توجهی مسؤولان فرهنگی به فرهنگ کتابخوانی، ایجاد انگیزه و تشویقات لازم برای این مهم را کمرنگ خواند و تصریح کرد: چقدر مسؤولان ما برای دست اندرکاران چاپ کتاب ارزش قائل هستند؟ امروز برای کسی که می نویسد چه فرصتی برای چاپ و توزیع کتابش تعریف شده است؟ مسؤولان امر چقدر برای کتابخوانی سرمایه گزاری کرده اند؟ چه انگیزه ای برای کتابخوانان در کتابخانه  وجود دارد، آیا حمایتی از کتابخوانان می شود؟ آیا کتابخوانی در مراکز آموزشی امتیاز محسوب می شود؟

وی با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی باید از دوران ابتدایی بلکه پیش دبستانی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در این زمینه بیشترین نقش را متولیان تعلیم و تربیت دارند، باید کتاب را به عنوان یک باور در فکر مردم قرار دهند، دانش آموز باید از همان ابتدا با کتابخوانی مأنوس شود.

استاد حوزه اضافه کرد: نقش خانواده ها هم در این باره کم نیست، خانواده ها باید برای تقویت فرهنگ کتابخوانی فرزندانشان ارزش قائل شوند و ابزارهای تشویقی به کار ببرند به این ترتیب که خود آنها اول اهل مطالعه باشند تا فرزند با آمدن به خانه کتاب را در دستان آنها دید خود به خود از نظر فرهنگی مطالعه برایش تبدیل به یک باور شود.

وی با ابراز تأسف از وجود کتاب های نامناسب و رمان های بدمحتوا در بازار و بعضاً در بعضی از کتابخانه ها بر نقش ممیزی نهادهای مسؤول تأکید کرد و افزود: اگر امروز حرف از کتاب می زنیم منظور کتابهای خوب، مفید و مؤثر است.

نقش رسانه ها در افزایش سرانه مطالعه

استاد دانشگاه با ابراز اینکه در زمینه کتابخوانی باید دست به دست هم داد، خواستار همکاری مجموعه های فرهنگی نظیر مساجد، بسیج، هیئات، ستاد نمازجمعه و موارد دیگر شد و مطرح کرد: کمکاری بعضی نهادها مردم را با کتاب بیگانه کرده است، باید در این زمینه کار کرد و کتابهای مفید را به خوانندگان معرفی کرد.

کارشناس رسانه با تأکید بر رسالت مهم رسانه ها در بالابردن سرانه مطالعه در کشور، اظهار داشت: امروز جایگاه کتابخوانی و معرفی کتابهای مفید در رسانه ها کجاست؟ نویسندگان و عناصر مهم فرهنگی در زمینه معرفی کتابهای مفید چقدر تلاش داشته اند؟

حجت الاسلام محمودی در پایان معرفی آثار برتر در فضای مجازی توسط فعالان این عرصه را از مصادیق آتش به اختیاری دانست و اذعان کرد: جوانان انقلابی باید کتابهای ارزشی و بصیرتی را در رسانه ها معرفی کرده و در ترویج کتابهای مفید پیشرو باشند و سبک زندگی مردم را به سمت کتابخوانی سوق دهند./804/ت302/ب1

ارسال نظرات