۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۵۳۹۸۶۵
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قوامی:

ربیع‌الاول پیام‌آور اسلوب تمدن سازی اسلامی است

امام‌جمعه پردیسان قم بابیان این‌که ربیع‌الاول بهار اسلام است، گفت: ایثار امیرمؤمنان در کنار هجرت پیامبر اکرم الگویی از تمدن سازی اسلامی را در ربیع‌الاول ایجاد کرد؛ بر این اساس ربیع‌الاول را آغاز حیات حقیقی اسلام است.
حجت الاسلام و المسلمین قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امروز در خطبه‌های نماز جمعه پردیسان قم که در مسجد جامع و مصلای منطقه پردیسان برگزار شد با اشاره به سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) اظهار داشت: عبادت و علم‌آموزی در ادبیات امامان معصوم علیهم‌السلام از اهمیت والایی برخوردار است؛ چنانکه خداوند متعال در آیه 115 سوره مؤمنون فرموده است « أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ؛ آیا پندارید که شما را بیهوده آفریده‌ایم و شما به نزد ما بازگردانده، نمی‌شوید؟»

امام‌جمعه پردیسان قم بابیان این‌که  نور امامت در امام حسن عسکری (ع) در همان دوران کودکی طلوع کرده بود، ابراز داشت: پس از متوکل عباسی خلافت عباسی تجزیه و زمینه زایل شدن امپراتوری عباسی فراهم شد؛ بر این اساس متوکل عباسی از فرماندهانی بود که در دوران امام حسن عسکری (ع) زمینه شهادت امام را در مظلومانه‌ترین شرایط فراهم کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قوامی با اشاره به شکسته شدن اسلوب حکومتی در امپراتوری عباسی که در دوران متوکل عباسی صورت پذیرفت، عنوان داشت: امام عسکری (ع) از این ضعف حکومت به‌درستی استفاده کرد و با نظامی وکلایی دست به طراحی شبکه‌ای از نخبگان زدند که تشیع را به جهان بشری صادر شود.

وی  ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) در دوران ولایت خود با طراحی شبکه‌ای از نخبگان که بر محور و هویت وکالتی اداره می‌شد پیام مذهب مظلوم شیعه را به جهان بشری صادر فرمودند.

امام‌جمعه پردیسان قم بابیان این‌که کلمه طیبه تمثیلی از شجره طیبه است، گفت: امام حسن عسکری (ع) در دوران امامت خود الگوی ولایت امام عصر (عج) در پرده غیبت را برای شیعه ترسیم و تبیین کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قوامی شهادت را مقام والایی توصیف کرد که فوق آن مقامی نزد پروردگار عالم وجود ندارد، ابراز داشت: شهادت فرهنگی بسیار عجیب است؛ چنانکه در شب گذشته اهالی قم و پردیسان در وداع با شهید مدافع حرم که در پردیسان صورت پذیرفت با ادبیاتی قابل تأمل ظاهر شد.

امام‌جمعه پردیسان قم در دومین خطبه نماز جمعه این هفته به بررسی ابعاد تمدن نوین اسلامی در بیان سیره نبوی پرداخت و اظهار داشت: سیره نبوی ضرورتی غیرقابل‌عبور در جریان تمدن سازی نوین اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قوامی بابیان این‌که ربیع‌الاول بهار اسلام است، گفت: ایثار امیرمومنان در کنار هجرت پیامبرگرامی اسلام (ص) الگویی از تمدن سازی اسلامی را در ربیع‌الاول ایجاد کرد؛ بر این اساس ربیع‌الاول را آغاز حیات حقیقی اسلام است.

امام‌جمعه پردیسان قم به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب تصریح فرمودند که حب اهل‌بیت باید بستر وحدت باشد؛ بر این اساس تنها زمینه حیاتی اسلام می‌تواند بهترین زمینه ظهور ابعاد وحدت باشد؛ بر این اساس بهار وحدت در بهار ایثار و هجرت علوی و نبوی زمینه‌ساز اصیلی برای تمدن نوین اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قوامی رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب را اساس تمدن سازی توصیف کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب تصریح فرمودند که «هر جا از ظلم استبداد و نظام سلطه از ما کمک بخواهد ما وارد خواهیم شد»؛ بر این اساس ما الگوهای لازم را برای ورود به این عرصه‌ها داریم و این همان پیام اصیل ربیع است./837/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات