۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۵۳۹۹۶۰
دبیر انجمن فقه و حقوق حوزه خبرداد؛

مبانی فقهی حقوق بشر اسلامی بررسی علمی می شود

شبانی با اشاره به سخنان ضد و نقیض در مورد اعلامیه جهانی حقوق بشر اسلامی سال ۱۹۹۰ قاهره از برگزاری سلسله نشست های بررسی مبانی فقهی حقوق بشر اسلامی خبرداد.
حقوق بشر اسلامی

معصوم شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که حقوق بشر یکی از مهم ترین مسائل حال حاضر در دنیای امروز است، اظهار داشت: این مسأله البته برای بسیاری از کشورها به یک بازیچه و عنوانی برای سرگرم کردن سازمان های جهانی تبدیل شده و در عمل رنگ و بویی از حقوق بشر درکارهای آنها دیده نمی شود.

دبیر انجمن فقه و حقوق حوزه تأکید کرد: حقوق بشر حقیقی را اسلام معرفی کرده و به ابعاد آن نیز به طور ویژه پرداخته است، از این رو باید مبانی و معارف حقوق بشر اسلامی در جامعه امروز بویژه جامعه حوزوی بهتر و بیشتر تبیین شود از این رو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه، با همکاری موسسه صراط مبین هدایت، سلسله جلسات مبانی فقهی حقوق بشر اسلامی را برگزار می کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که کشورهای برجسته اسلامی بارها اعلامیه جهانی حقوق بشر را به خاطر عدم در نظر گرفتن زمینه فرهنگی و دینی کشورهای غیرغربی مورد انتقاد قرار داده اند، عنوان کرد: در سال ۱۹۸۱ نماینده ایران در سازمان ملل تأکید کرد که این اعلامیه یک «برداشت سکولار نسبی‌گرایانه از فرهنگ یهودی مسیحی» است.

شبانی تصریح کرد: برخی معتقدند این اعلامیه نمی‌تواند توسط مسلمانان بدون تجاوز از قوانین اسلامی اجرا شود، اما به هرحال در سال ۱۹۹۰ اعضای سازمان کنفرانس اسلامی اعلامیه اسلامی حقوق بشر را تصویب کردند.

وی با بیان این که نشست های انجمن با عنوان بررسی فقهی و حقوقی حقوق بشر اسلامی با تکیه بر اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1990 قاهره برگزار می شود، ابراز داشت: مدرس نشست های یاد شده حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ارسطا عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران، رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم(ع)، عضو انجمن فقه و حقوق و استاد برجسته فقه و حقوق خواهد بود.

وی یادآور شد: این نشست های علمی یکشنبه هر هفته  به مدت 45 دقیقه از ساعت 11:15 تا 12 ظهر در محل ساختمان انجمن های علمی حوزه واقع در بلوار جمهوری ، کوچه 2 ، فرعی اول سمت چپ برگزار می شود./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات