۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۵۴۰۰۳۲
حجت‌الاسلام سالک در گفت‌وگویی مطرح کرد؛

دستورکار جدید غرب برای ایران بعد از پایان داعش

نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران دفتر خبرگزاری فارس در اصفهان به سؤالات آنان درباره شرایط منطقه غرب آسیا، اوضاع بین‌المللی بعد از پایان داعش تا سیاست‌های دولت دوازدهم و مشکلات اساسی مردم استان اصفهان پاسخ داد.
سالک

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی در گفت‌وگویی دو ساعته به بحث و تبادل نظر با خبرنگاران خبرگزاری فارس پرداخت.

حجت‌الاسلام سالک نماینده پنج دوره مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی مجمع اصولگرایان، به عنوان نخستین فرمانده بسیج کشور در هفته گرامی‌داشت مجاهدت‌های بسیجیان مهمان خبرگزاری بود و در این گفت‌وگوی مشروح به سؤالات در مورد شرایط منطقه غرب آسیا، اوضاع بین‌المللی بعد از پایان داعش تا سیاست‌های دولت دوازدهم و مشکلات اساسی مردم استان اصفهان پاسخ داد.

وی صحبتش را با یک خاطره شروع کرد و گفت: ابتدای انقلاب به عنوان نخستین فرمانده بسیج کشور انتخاب شدم و بسیج را با ساختار آن زمانش از بنی‌صدر تحویل گرفتم، البته در این مسیر درگیری‌های زیادی با او داشتم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصفهان پیشکسوت مبارزات پیروزی انقلاب اسلامی از 15 سال قبل از انقلاب بوده است، گفت: در دوران دفاع مقدس نیز درگیری‌های زیادی با بنی‌صدر داشتیم چراکه بنی‌صدر در جنگ کارشکنی می‌کرد.

*هر بسیجی سلول بافت بازوی ولایت فقیه است

فارس: فرهنگ بسیج چقدر در پیشرفت و تدوام انقلاب اسلامی نقش داشته؟

حجت‌الاسلام سالک: امروز و بعد از عبور از جنگ سخت، نیروهای سایبری سپاه و بسیج، آمریکا را عاجز کرده است؛ هر بسیجی سلول بافت بازوی ولایت فقیه است و اگر چنین نبود انقلاب اسلامی تا امروز دوام نداشت. بسیجی یک شخصیت با امید و با آینده‌نگری است، فرهنگ بسیجی آینده‌نگر و با قدرت برنامه‌ریزی بالاست؛ بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب بسیج در هر بخشی گام نهاده، امید را به گونه وصف‌ناپذیری رشد داده است. یأس هیچ‌گاه در قاموس یک بسیجی رقم نمی‌کند چراکه به خداوند توکل می‌کند و با خدا معامله می‌کند؛ حیات طیبه بسیجیان با امید است و دلیل آن تکیه بر آیات قرآن کریم است.

*همه جریانات داخلی قدرت حاکمیت را در ولایت می‌دانند

فارس: اندیشه و فرهنگ بسیجی چگونه باید در عرصه عمل اجرایی شود؟

سالک: کسی که مأیوس است نفس ارتباطش با خدا ایراد دارد، شخصیت توحیدی بسیجی به گونه‌ای است که یأس را به دشمنان منتقل می‌کند؛ بسیجیان بر مسائل مرتبط با سلطه جهانی اشراف دارند و در دل دشمنان رعب انداخته‌اند. جهان استکباری از قدرت اندیشه بسیجی و مقام معظم رهبری وحشت دارد، همه جریانات داخلی جمهوری اسلامی قدرت حاکمیت را در ولایت می‌دانند. سران کشورهایی که با فضای منطق، عقل و مکتب‌شناسی آشنا هستند، به سمت مقام معظم رهبری روی آورده‌اند؛ مثل ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که در سفر خود به تهران خارج از مراحل دیپلماتیک مستقیماً به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت.

* رژیم صهیونیستی روز به روز در حال انزواست

فارس: جایگاه ایران در منطقه را چطور ارزیابی می‌کنید و وضعیت رژیم صهیونیستی پس از داعش چگونه خواهد بود؟

سالک: نباید از قدرتی که خدا در اختیار ما گذاشته است غافل شویم، بدن تمام حکومت‌هایی که مزدوری را برای استکبار انجام می‌دهند، از جمهوری اسلامی می‌لرزاند.

 سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر نابودی رژیم صهیونیستی در 25 سال آینده این رژیم کودک‌کش را دستپاچه رده و این رژیم روز به روز در حال انزواست؛ در حال حاضر مهاجرت معکوس از رژیم صهیونیستی به دیگر کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد. امروز یهودیان دنیا هم علیه صهیونیسم موضع‌گیری دارند و حتی نماینده یهودیان از در مجلس شورای اسلامی با صلابت از مقام معظم رهبری و ولایت دفاع می‌کند؛ در حال حاضر ترامپ دست‌پاچه شده و به هر نحوی درصدد تحقیر ملت ایران است، ترامپ برای دیدار با روحانی در نیویورک به واسطه‌گری فرانسه اقدام کرد ولی موفق نشد و رئیس‌جمهور این دعوت را نپذیرفت.

* آقای روحانی با دلالان مزدور مثل فرانسه ارتباط نگیرید

فارس: با توجه به رفتارهای اخیر حکام عربستان سعودی در آینده منطقه چه شرایطی رقم خواهد خورد؟

سالک: امروز شمشیر رقص ترامپ با سران سعودی در قلب کودکان یمنی فرو رفته است، حکام سعودی در حال کودک‌کُشی در کشور یمن هستند و این در حالی است که روحیه و فرهنگ بسیجی در جهان با سرعت در حال پیشروی است. فرهنگ بسیجی دارای قدرت جذب بالاست و در کشورهای منطقه با عناوین مختلف مشابه آن ایجاد شده است، بسیج با قدرت و اقتدار دست رد به شیطان بزرگ زده است و ما نباید با کشورهایی که دلال آمریکا هستند ارتباط برقرار کنیم.

فارس: یعنی شما ارتباط جمهوری اسلامی با کشورهای اروپایی را مشروط می‌دانید؟

سالک: به آقای روحانی به عنوان یک مطالبه مردمی اعلام می‌کنم که با هر کجای دنیا در چارچوب سیاست‌های رهبری ارتباط داشته باشید ولی با کشورهای دلالی مثل فرانسه که جنایات زیادی علیه ایران داشته‌اند، اجازه واسطه‌گری ندهید؛ براساس بند 5 و 16 اصل 3 قانون اصل و اصل 43 قانون اساسی نباید با دلالان بین‌المللی ارتباط برقرار کنیم.

* تهدید فکری و تشکیلاتی داعش تمام نشده است

فارس: برسیم به اتفاق مهم این روزها، پایان داعش، نظرتان در این باره چیست؟

سالک: بسیجی باید آنقدر دشمن‌شناسی داشته باشد که بر فرهنگ کفر اشراف داشته باشد، امروز تجلی هسته‌های مقاومت اسلامی در مقابل داعش قرار گرفته‌اند و لشکر اسلام به محوریت جمهوری اسلامی تشکیل داده شده است؛ امروز نیروهای مقاومت اسلامی سفره داعش در منطقه را جمع کرده‌اند. تدبیر مقام معظم رهبری با مجری‌گری سردار قاسم سلیمانی تهدید سرزمینی داعش را نابود کرد که این پیروزی را به رهبر معظم انقلاب، مردم، خانواده شهدای مدافع حرم و به خصوص خانواده شهید حججی تبریک می‌گویم.

فارس: صراحتاً می‌پرسم، آیا داعش تمام شد؟

سالک: بله تهدید سرزمینی داعش تمام شده ولی تهدید فکری و تشکیلاتی داعش تمام نشده است، با وجود نابودی داعش ممکن است حرکت‌های تروریستی در دیگر کشورها انجام شود؛ هم‌اکنون نیروهای داعش به کشورهای خود بازمی‌گردند و انتقام خود را از حکام خود می‌گیرند که عربستان و اروپا باید منتظر چنین تهدیداتی باشد چراکه این نیروها بیخ گلوی سران کشورهای خود را خواهد فشرد.

* «نفت» کلیدواژه فتنه آینده است

فارس: چه چیز باعث نابودی داعش شد، دیپلماسی یا مقاومت؟

سالک: اقتدار و اندیشه اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی داعش را نابود کرد، اگر قدرت حضور نیروهای بسیجی جهان با محوریت مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی ایران در منطقه نبود، تفکر دیپلماسی در عراق و سوریه نمی‌توانستند هیچ اقدامی انجام دهند. ریشه انحرافات فکری برخی از نیروهای جریانات داخلی کشور که برای دفع داعش دم از مذاکره زدند به اندیشه انحرافی پیش از انقلاب باز می‌گردد؛ در همین راستا فتنه آینده در جمهوری اسلامی عمدتاً اسلام و انقلاب را هدف قرار داده و کاری به ولایت فقیه ندارد.

فارس: طراحی جدیدی در دستور کار است؟

سالک: «نفت» کلیدواژه فتنه آینده است، این جنگ نرم دیگر کاری به ولایت فقیه ندارد و با کلیدواژه نفت است؛ «ن» برای نشان دادن «ناکارآمدی» نظام اسلامی است، «ف» به معنای «فتنه‌انگیزی» و «ت» به معنای تفرقه است که ما را تا چند سال دیگر تهدید می‌کند.

* در مسأله زاینده‌رود اصل کشاورزان هستند/ اولویت استاندار جدید اصفهان آب است

فارس: گریزی هم به حوزه انتخابیه شما بزنیم؛ با توجه به انتخاب استاندار جدید اصفهان، اولویت‌های استان اصفهان چه باید باشد و رویکرد استاندار نسبت به این اولویت‌ها چه خواهد بود؟

سالک: در نخستین دیداری که نمایندگان استان اصفهان با استاندار جدید اصفهان داشتند، مشخص شد که اولویت‌های استان اصفهان آب، آلودگی و بیکاری است که در جلسه با استاندار جدید اصفهان واگذاری و ساماندهی زاینده‌رود به صنف کشاورزان شرق و غرب شهر اصفهان گذاشته شد که از هدر رفت آب جلوگیری خواهد کرد و بحث مصوبات 9 ماده‌ای در مورد حق‌آبه‌ها اجرایی خواهد شد.

جاری بودن زاینده‌رود قول دو سفر رئیس‌جمهور به اصفهان است که هنوز محقق نشده البته در مسأله زاینده‌رود اصل کشاورزان و زحمت‌کشان این اقلاب هستند. خسارت یا سهم‌ حق‌آبه‌داران اصفهانی باید به زودی پرداخت شود چراکه تقسیم‌بندی آب استان اصفهان میان بخش‌های صنعت، شرب و کشاورزی مشخص شده است.

محسن مهرعلیزاده اولویت خود در استان اصفهان را آب قرار داده است. معیشت مردم نیز یکی از مطالبات اصلی ما از دولت است و من به عنوان نماینده مردم اصفهان شدیداً راجع به معیشت مردم نگران هستم. بنده در تاریخ 6 شهریور ماه 96 با مطرح کردن 10 موضوع خطاب به دولت، نهضت مطالبه‌گری در مجلس را کلید زدم؛ کشاورزان، بازنشستگان فولاد مبارکه و بازنشستگان ذوب‌آهن وضعیت مناسبی ندارند.

* مشکل مردم اصفهان دوچرخه‌سواری نیست/ وضعیت آموزش و پرورش استان مطلوب نیست

فارس: صنایع و اقتصاد استان اصفهان هم حال و روز خوبی ندارد.

سالک: 25 درصد از 9 هزار و 200 واحد صنعتی استان اصفهان به خاطر مشکلات بانکی، مالیاتی و رکود تعطیل شده‌ است، 25 درصد این واحدها نیمه‌فعال و 35 درصد غیرفعال هستند و صرفا می‌خواهند کارگرانشان بیکار نشوند که این یک مردانگی است؛ میزان بیکاری در استان اصفهان 0.3 درصد بیشتر از دیگر استان‌های کشور است.

البته در کنار صنعت و اقتصاد، وضعیت آموزش و پرورش استان اصفهان مطلوب نیست، افکار فمنیستی و معاند در آموزش و پرورش استان اصفهان در حال ترویج است و ما این نکته را به وزیر تذکر داده‌ایم و او برای اصلاح این رویه به ما قول داده است.

فارس: در این مدت چندماهه تحولات مدیریت شهری اصفهان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سالک: برخی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق‌های خود اعلام کرده‌اند که دوچرخه‌سواری دختران و بانوان مشکل ندارد و از نظر مراجع نیست بلامانع است؛ آیا مشکل مردم اصفهان دوچرخه‌سواری است؟ سوال من از این عزیزان این است که چرا به مشکلات اصلی مردم نمی‌پردازید و می‌خواهید ادعاهای این‌چنینی داشته باشید؟ یکی از ضعف‌هایی که در کشور در حال گسترش است، مربوط به این می‌شود که برخی مسؤولان هیچ چیز نمی‌دانند و بر کرسی‌های مسؤولیت تکیه زده‌اند. اصفهان دردهای کهنه و اساسی دارد که باید برای حل این مشکلات و کسب رضایت مردم تلاش شود و با پرداختن به حواشی فقط مشکلات افزوده می‌شود.

*بازیگر تئاتر بودم/ فیلمنامه هم می‌نویسم

فارس: به عنوان رئیس سابق کمیسیون فرهنگی آخرین مرتبه‌ای که به تئاتر رفته‌اید یا فعالیت فرهنگی داشتید چه زمانی بوده؟

سالک: اولاً من خودم در یک نمایش 120 دقیقه‌ای با موضوع زندگینامه «سعیدبن جبیر» که مرتبط با تاریخ اسلام است در نقش سعیدبن جبیر بازی کرده‌ام که حسن سپهکار نمایشنامه آن با استفاده از کتاب 5 جلدی «پند تاریخ» نوشته بود؛ ما این نمایش را در 2 پرده 60 دقیقه‌ای و در حضور بیش از 2 هزار نوجوان دانش‌آموز در مشهد اجرا کردیم.

مرحوم آیت‌الله طبسی، شیخ علی تهرانی، مرحوم شهید هاشمی‌نژاد، مقام معظم رهبری، علی‌محمد بشارتی جهرمی(وزیر کشور وقت) و عده زیاد دیگری هم به تماشای این تئاتر نشستند.

جالب است که هر یک از بازیگران این تئاتر بعد از انقلاب هم در نقش خود بازی کردند و اینکه چه زمانی سر سعیدبن جبیر بریده می‌شود، الله اعلم! امیدوارم آن روز برسد(خنده)؛ جمشید بیک هم در نقش قاضی بود که در حال حاضر نیز در دادگاه اصفهان به عنوان قاضی مشغول به کار است. در حال حاضر هم به فیلم‎نامه‌نویسی علاقه دارم و فیلمنامه‌ای از تاریخ صدر اسلام آماده کرده‌ام ولی چه کنیم که هم پول می‌خواهد و هم بازیگر. ولی خوب اخیرا به همراه برخی نمایندگان دو تئاتر را در تئاتر شهر تهران از نزدیک تماشا کردیم که اولی در حال و هوای دفاع مقدس بود و تاثیر خوبی داشت، دومی هم از نظر هنری بد نبود اما محتوا را نپسندیدم.

فارس: و در مورد سینما؟

سالک: سینما را به خوبی می‌شناسم، چه دیجیتال و چه سنتی و قدیمی و در حال حاضر به خاطر حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با سینماگران و اهالی تئاتر سر و کار دارم. فعالیت جشنواره عمار بسیاری را ناراحت کرده است و ما در حال تقویت روزافزون آن هستیم؛ برای تولید فیلم‌های فاخر در کمیسیون فرهنگی مجلس بودجه تعریف کرده‌ایم که شامل صدا و سیما و وزارت ارشاد می‌شود.

فیلم حضرت موسی که توسط مرحوم آقای سلحشور کلید خورد از جمله فیلم‌هایی است که ما از تولید آن حمایت کردیم و در حال حاضر توسط آقای شورجه ادامه پیدا کرده است.

*روحانی تا آخر پای لاریجانی نمی‌ماند

فارس: برگردیم به فضای سیاست، معتقد به تغییر رفتار رئیس‌جمهور و گرایش به سمت رئیس مجلس به جای اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی هستید؟

البته در انتخابات ریاست جمهوری آینده چندین سناریو مطرح است که ممکن است یکی از آن‌ها ائتلاف میان لاریجانی و روحانی باشد؛ فکر می‌کنم روحانی زرنگ‌تر از این حرف‌ها باشد که تا آخر پای لاریجانی بماند و نگاه فعلیش تداوم داشته باشد.

فارس: شهردار سابق تهران اخیرا اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را نقد کرده است، چه نظری در رابطه باصحبت‌های اخیر قالیباف دارید؟

سالک: همه بخش‌های این صحبت‌های قالیباف را نمی‌پذیرم، دلیل آن روشن است و او خود باید گزارش دهد که در دوره شهردار بودنش برای مردم چه کرده است؟ البته نمی‌گویم کاری نکرده و خدمات او را نفی نمی‌کنم ولی این سؤال را از ایشان دارم که شما به عنوان یک اصولگرا چه کارهایی برای مردم کرده‌اید؟

باید دید که افراد چه تعریفی از اصولگرایی دارند، ما اندیشه حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، رجال سیاسی و انسان‌های وزین را رأس تفکر اصولگرایی می‌دانیم؛ در حال حاضر نیز بسیاری از شخصیت‌های مهم و کارآمد نظام جمهوری اسلامی را به عنوان اصولگرا قبول داریم؛ اینکه بخواهیم همه چیز در این حوزه را زیر سؤال ببریم و معتقد باشیم که هیچ خدمتی انجام نشده به معنای آن است که نظام را زیر سؤال برده‌ایم.

*برای حذف نگاه قیم‌مأبانه در اصفهان تلاش می‌کنیم

فارس: یک سوال متفاوت از جنس مطالبه جوانان اصفهانی؛ جریان مؤمن به انقلاب در اصفهان چقدر به حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی ارزش قائل است؟

سالک: من فرد بسیار جوانگرایی هستم، از پیش از انقلاب تاکنون با جوانان سراسر کشور کار کرده‌ام؛ معتقدم که باید از ظرفیت‌های نسل جوان استفاده و واسپاری کرد چراکه هرکجا مسؤولیت را به جوانان واگذار کرده‌ایم برده‌ایم؛ ما با عده‌ای از سیاسیون حتی در جبهه خودی که به جوانان نگاه قیم‌مأبانه دارند، مشکل داریم؛ این‌ها می‌گویند ما قبل از انقلاب بوده‌ایم و جوانان در امور سیاسی فقط باید از ما اجازه بگیرند که من مخالف این رویه هستم و در این خصوص به آنان تذکر داده‌ام.

فارس: به همین تذکر بسنده کردید؟

سالک: خیر، درصدد آن هستیم که این نگاه قیم‌مأبانه در اصفهان را آرام آرام حذف کنیم ولی در کل کشور وجود دارد و هنوز هم حذف نشده است. عده‌ای از اصولگرایان هستند که علی‌رغم میل ورود به عرصه، راه را مسدود شده می‌بینند، این عده دارای گفتمان هستند که تعامل با آنان نیازمند صبر و گفت‌وگوست.

فارس: در این مسیر گفت‌وگویی با گروه‌های منتقد صورت گرفته؟

سالک: در ابتدای آغاز به کار مجمع اصولگرایان اصفهان 20 جلسه خصوصی با آن‌ها و گروه‌های مختلف گذاشتم و حتی در جمع‌بندی با نگاه به آن جلسات، اساسنامه مجمع را تنظیم کردیم. در حال حاضر مجمع اصولگرایان استان اصفهان در کشور به عنوان یک الگو در ساماندهی نیروها جلوتر است؛ اصولگرایان تهران از مجمع اصفهان الگو گرفتند ولی تهران به دلیل پایتخت بودن بیشتر دیده می‌شود. در مجمع اصولگرایان استان اصفهان درصدد رعایت انصاف و عدالت میان نیروگیری از همه احزاب بودیم و قرار است در آینده‌ای نزدیک مذاکرات جدیدی را آغاز کنیم./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات