۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۵۴۰۱۶۱

بررسی فرهنگ کار و تولید در کشور و عوامل بازدارنده آن

شصت و دومین جلسه حلقه گفتمان شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع «فرهنگ کار و تولید در کشور و عوامل بازدارنده آن» برگزار شد.
فرهنگ کار و تولید در کشور

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی،  شصت و دومین جلسه حلقه گفتمان با موضوع «فرهنگ کار و تولید در کشور و عوامل بازدارنده آن» و با حضور دکتر شهلا کاظمی پور برگزار و در این جلسه گزارش «مطالعه جامعه شناختی از فرهنگ کار» ارائه شد.

در این گزارش افزايش مستمر درصد شاغلين در بخش خدمات، كم‌كاري، بيكاري، از زير كار در رفتن، چندشغله بودن، در غيرتخصص خود به كار اشتغال داشتن، از جمله پديده‌هاي نوظهور در جامعه بر شمرده شد و یادآوری شد در صورتيكه به اين معضل بزرگ اجتماعي توجه نشود، تيشه به ريشه زيربنا هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جامعه خواهد خورد.

در این گزارش اشاره شد که هدف از تهیه این مطالعه دستیابی به نقشه جامع فرهنگ کار در واحدهای جغرافیایی قومی و فرهنگی مختلف در ایران و ارائه برنامه ها و سیاست های تقویت فرهنگ کار با توجه به ویژگی های هر منطقه بوده است.

در ادامه این گزارش، نتایج حاصل از داده های 4282 پرسشنامه در سطح کشور و با مصاحبه از شاغلین ارگان های رسمی و غیر رسمی در تمامی استان‌های کشور ارائه شد و در ادامه میزان شاخص‌های سخت کوشی، مسئولیت پذیری، ریسک پذیری و... ارزیابی شد و نتایج به دست آمده مورد تحلیل قرار گرفت.

همچنین اشاره شد که براساس نتایج به دست آمده، در واحدهایی که دارای تعداد پرسنل بیشتر و فعالیت مشخص و رسمی هستند سرمایه فرهنگی و فرهنگ کار بالاتری حاکم است.

لزوم از میان بردن امنیت شغلی کاذب در سازمان های دولتی و آموزش مهارت های مربوط به فرهنگ کار به منظور سازماندهی تشکیلاتی یک سازمان در جهت تقویت فرهنگ کار از مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و تحلیل قرار گرفت و مقایسه شاخص های فرهنگ کار در این گزارش با فرهنگ کار در سایر کشورها نیز از جمله پیشنهادهایی بود که در این جلسه ارائه شد./۹۹۸/د۱۰۲/س

 

ارسال نظرات