۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۵۴۰۲۰۹

گزارشی از دومین نشست ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه

دبیر ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه با انتقاد از عدم اطلاع رسانی خدمات طلاب به مردم زلزله زده در صداوسیما گفت: گویی انعکاس خدمات روحانیت در صداوسیما تحریم شده است و تقریبا هیچ گزارشی از حضور روحانیون در شبکه های سراسری پخش نشده است.
نشست ستاد حوادث غیر مترقبه حوزوی

به گزارش خبرگزاری رسا، دومین نشست ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

در این نشست مسئولان و نمایندگان نهادهای حوزوی و گروه های جهادی، گزارشی از فعالیت خود پس از زلزله اخیر در کرمانشاه ارائه دادند و راه های خدمت رسانی بهتر و بیشتر در روزهای پیش رو و نیز آمادگی برای حوادث احتمالی را به بحث نشستند.

خدمت رسانی نهادهای حوزوی و گروه های جهادی به زلزله زدگان

حجت الاسلام والمسلمین زمانی مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه و دبیر این ستاد گفت: از نخستین لحظات این حادثه ناگوار در غرب کشور شاهد حضور روحانیت در صحنه و خدمات رسانی روحانیت به مردم بوده ایم و ستاد حوزوی نیز در اولین فرصت تشکیل و حدود 30 مصوبه داشت که آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه و رئیس شورای عالی هماهنگی نهادهای حوزوی آن را تایید کرد و نهادها و گروه های مختلف به میدان آمدند.

وی ادامه داد: همزمان شاهد اعزام های خودجوش طلاب و روحانیون بودیم که اتفاقات خوبی را رقم زد و طلاب جهادی توانستند به صورت نظام مند، 180 روستا را پوشش دهند و کار خدمت رسانی به مردم زلزله زده را دنبال نمایند.

دبیر ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه با بیان اینکه روحانیت در زلزله اخیر در عرصه های مختلف امداد و نجات، توزیع اقلام و فعالیت های شرعی و فرهنگی فعالیت داشت گفت: برخی از این عرصه ها صرفا با حضور روحانیت به درستی انجام می شد و حتی در عرصه های عمومی مانند امداد و توزیع اقلام نیز انسجام و نظم طلاب به نحوی بود که در برخی مناطق، مدیریت کار را بر عهده طلاب گذاشتند که شاهد بازخوردهای بسیار مثبت مردمی از حضور روحانیت در این زمینه بوده ایم.

انتقاد از بایکوت خبری فعالیت حوزویان در صداوسیما

وی با انتقاد از عدم اطلاع رسانی  از این خدمات در صداوسیما گفت: گویی انعکاس خدمات روحانیت در صداوسیما تحریم شده است و تقریبا هیچ گزارشی از حضور روحانیون در شبکه های سراسری پخش نشده است. 

اعزام طلاب و روحانیون بسیجی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طیبی‌فر فرمانده تیپ امام صادق علیه السلام هم با اشاره به خدمات طلاب بسیجی به زلزله زدگان گفت: همان روز اول حادثه 2 اتوبوس از روحانیون که آموزش امداد و نجات دیده بودند به منطقه اعزام شدند و در نوبت بعدی یک تیم متخصص روانشناسی و جامعه شناسی نیز اعزام شدند.

وی ادامه داد: همچنین  در 8 منطقه از شهر قم برای جمع آوری امکانات ستاد زدیم که تا کنون 18 کامیون و تریلی کالا فرستاده ایم و همچنان این روند ادامه دارد.

کمک صدها میلیون تومانی طلاب به زلزله زدگان

حجت الاسلام محمودی مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه های علمیه هم به حمایت مالی این مرکز از زلزله زدگان در همان روز نخست حادثه اشاره کرد و گفت: علاوه بر حمایت رسمی و سازمانی، طی فراخوانی کمک های عمومی طلاب را جمع آوری کردیم که به بیش از 3 میلیارد ریال رسیده و همچنان ادامه دارد.

حضور موفق طلاب و مبلغان در منطقه

حجت الاسلام روستاآزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی نیز اعزام مبلغان بومی، اعزام گروه های تخصصی کودک و نوجوان و تهیه ره توشه ویژه مبلغان را از برنامه های این نهاد حوزوی برای خدمت رسانی عمومی و فرهنگی به زلزله زدگان عنوان کرد و گفت: زلزله زدگان در این شرایط، علاوه بر خسارت های مالی در شرایط روحی خاصی قرار می گیرند که طلاب و روحانیون، حضور قابل تقدیر و موفقی در این حادثه داشتند و از جهت های مختلف اعم از خدمات مالی و امدادی و نیز فعالیت های فرهنگی و ابراز همدردی، در منطقه حاضر و فعال بودند و در بازدیدی که اخیرا از منطقه داشتم، طلاب و روحانیون از نهادهای مختلف و شهرهای مختلف آمده بودند و خیلی از طلبه ها به صورت آتش به اختیار و جهادی، در حال خدمت رسانی به مردم اند.

جلوه های زیبا از حرکت های تقریبی در منطقه

حجت الاسلام حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه هم به تجربه موفق طلاب و نهادهای حوزوی در خدمت رسانی به زلزله زدگان اشاره و تصریح کرد: در عین حال ضروری است که این اقدام جمعی، آسیب شناسی و مکتوب شود تا چنانچه خدای نکرده حادثه دیگری رخ داد، با تجهیز و آمادگی و انسجام بیشتری عمل شود.

وی فعال شدن تمام نهادهای حوزوی در چنین حوادثی را ضروری دانست و ابراز داشت: لازم است تا در زمینه اطلاع رسانی، یک هم افزایی رسانه ای تحقق یابد تا پا به پای این ستاد، کارها را رصد و فعالیتها را منعکس نماید.

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه پیشنهاد داد که خاطرات و یافته های طلابی که در منطقه حاضر بوده اند تبدیل به کتاب شود و گفت: در این ایام شاهد جلوه های زیبا از حرکت های تقریبی و همدلی بین مردم اعم از شیعه و سنی بودیم و روحانیت نیز نشان داد که از ظرفیت بالایی برای بسیج کمکهای مردمی برخوردار است.

حضور طلاب در روستاها و مناطق صعب العبور

حجت الاسلام اسماعیل پورهاشمی مسئول اعزام طلاب جهادی به مناطق زلزله زده هم گفت: در همان 2 روز نخست، بیش از 300 طلبه به صورت جهادی به منطقه اعزام شدند و بیشتر در مناطق صعب العبور و روستایی حاضر شدیم که با بازخورد بسیار خوب مردمی مواجه بوده ایم.

ارزیابی از انعکاس رسانه ای

حجت الاسلام طیب حسینی مدیر روابط عمومی حوزه های علمیه هم ارسال پیامک به طلاب سراسر کشور برای واریز کمک به زلزله زدگان را گزارش داد و با اشاره به پوشش رسانه ای در خصوص زلزله اخیر گفت: خبرگزاری حوزه پوشش فراگیر نسبت به حضور روحانیون در منطقه داشت که برخی رسانه ها نیز از حوزه نیوز خبرها را بازنشر می دادند و برخی رسانه های دیگر نیز مستقلا حضور روحانیت در منطقه را پوشش دادند که البته صداوسیما در این زمینه فعالیت قابل توجهی نداشته است.

وی با بیان اینکه حضور مسئولان حوزوی در مناطق زلزله زده انعکاس بسیار خوبی داشته است گفت: فعالیت گروه های جهادی نیز موفق بود.

حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه نیز به راه اندازی صفحه ویژه زلزله کرمانشاه در رسانه رسمی حوزه اشاره کرد و گفت: بیش از 200 خبر، گزارش تصویری و ویدئو در این صفحه منتشر شده است که شامل گزارش آنلاین و فراگیر از واکنش مراجع و علما به این حادثه، اقدامات نهادهای مختلف حوزوی اعم از مرکز مدیریت، دفتر تبلیغات، تیپ امام صادق، دفتر آیت الله اراکی، گروه های تبلیغی و حرکت های خودجوش طلاب برای خدمت رسانی به زلزله زدگان بوده است و در این راستا علاوه بر پوشش فراگیر، سعی شد که از منابع متعدد خبری اعم از رسمی و مردمی استفاده شود و برخی از تصاویر و اخبار به صورت ویژه در شبکه های اجتماعی دست به دست شد.

وی گفت: علاوه بر فعالیت خبرنگاران استانی در کرمانشاه، ایلام و کردستان، تیم خبری نیز همراه با سفر آیت الله اعرافی به منطقه اعزام شدند که بیش از 40 خبر، گزارش تصویری و مصاحبه تولید کردند.

اقدامات حوزه های علمیه خواهران

حجت الاسلام مولایی استقامت نماینده گروه های تبلیغی کشور هم حضور بموقع طلاب در منطقه را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسیاری از طلاب و روحانیون که برای زیارت اربعین مشرف شده بودند، مستقیما به کرمانشاه آمدند و به زلزله زده ها خدمت کردند.

وی گفت: از طریق ارتباط با خیرین و طلبه ها، 15 کانتینر اقلام و کالا ارسال شده است و این روند ادامه دارد.

حجت الاسلام علی مولایی مدیر روابط عمومی حوزه های علمیه خواهران نیز ارسال بخشنامه و پیامک کشوری و جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی کارمندان این مرکز برای زلزله زدگان را گزارش داد و گفت: اعزام بانوان طلبه برای مشاوره به خانواده های داغدیده و اعزام معاون ارتباطات و امور حوزه های علمیه خواهران به منطقه و نیز تولید بیش از 50 خبر و گزارش در پایگاه کوثر نیوز از دیگر برنامه ها و اقدامات حوزه های خواهران بوده است.

نماینده مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی نیز در این نشست گزارش اقدامات نهاد مربوط به خود را ارائه دادند.

در این جلسه همچنین مصوب شد دو کمیته اعزام و رسانه تشکیل شود. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

منبع: حوزه

ارسال نظرات