۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۵
کد خبر: ۵۴۰۲۴۰

بن سلمان بزرگترین تهدید برای خاورمیانه

سایت «کاونتر پانچ» آمریکا تأکید کرد «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «جارد کوشنر» مشاور ارشد «دونالد ترامپ» و دامادش بزرگترین تهدید برای کل منطقه خاورمیانه هستند.
محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر جنگ رژیم سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، «کاونتر پانچ» در مقاله ای به قلم «پاتریک کابرن» نوشت:عراق و بقیه کشورهای خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری به ویژه با وجود تغییر و تحول در سیاست های منطقه ای آمریکا و عربستان سعودی در معرض خطر حوادث بسیار جدی و خطرناک و غیر منتظره قرار دارد.

«کابرن» تأکید کرد: با یک دیپلمات اروپائی ملاقات کرده بود و این دیپلمات نسبت به تهدید واقعی صلح در منطقه هشدار داده و به او گفته است که این خطر به صورت ترکیبی از جانب سه نفر یعنی «کوشنر»، «بن سلمان» و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل است».

این نویسنده گفت که سعودی ها و آمریکایی ها در تمایل و اشتیاق «نتانیاهو» و رژیم صهیونیستی به جنگ اغراق می کنند. «نتانیاهو» هر چند که در سخنرانی های خود فقط از جنگ حرف می زند اما پای درگیری نظامی حقیقی که به میان می آید، کاملا احتیاط می کند. 

او توضیح داد که «نتانیاهو» در  قدرت رژیم صهیونیستی با چشم اغراق نگاه می کند و ارتش این رژیم از سال 1973 در جنگ آشکار و تن به تن موفق به پیروزی نبوده و وضعیت بدی را در جنگ با حزب الله لبنان داشته است.  

«کابرن»  گفت حتی اگر صهیونیست ها مایل به جنگ با حزب الله و ایران باشند، این موضوع به این مفهوم نیست که آنها دوست ندارند شخص دیگری این کار را انجام دهد.  

به گفته «کوبن» آنچه که در اینجا مایه خوش بینی است اینکه سیاست آمریکا در قبال عراق و سوریه عمدتا توسط پنتاگون و نه کاخ سفید اداره می شود.  

نویسنده تاکید می کند که خطر بزرگ در خاورمیانه از سوی «کوشنر» و «بن سلمان» ظاهر می شود زیرا این دو درک متفاوت و غیر واقعی از جهان پیرامون خود دارند. گواه این موضوع تحولات و وقایع کنونی در عربستان سعودی است.


بنا بر این اظهارات می توان گفت که جنگها معمولا توسط کسانی رخ می دهد که در برآورد نقاط قوت و منافع ویژه خود دچار اشتباه می شوند. وی بر این نکته تأکید می کند که نومحافظه کاران و راست گرایان افراطی که در حمله سال 2003 به عراق دست داشتند، در حال حاضر در اوج فعالیت های خود در واشنگتن به سر می برند.  

این نویسنده افزود این نومحافظه کاران در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری قدرت داشته و برای جنگ علیه ایران فشار وارد می کنند و با وجود اینکه باید جنگ های خاورمیانه پایان یابد، احتمال ورود منطقه به جنگ های جدیدتر وجود دارد.  

«کابرن» چنین نتیجه گرفت که رهبران آمریکائی و سعودی احتمالا خواهان جنگ جدیدی نباشند اما چنانچه از ظاهر امر بر می آید ممکن است به این سمت سوق داده شوند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

 

ارسال نظرات