۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۰
کد خبر: ۵۴۰۲۴۲
مسؤول حوزه علمیه نبی اکرم:

انجام مراسم عقد در اماکن دینی، سنتی رایج در ادیان الهی است

امام جماعت مسجد نبی اکرم(ص) گفت: برپایی مجالس عقد و ازدواج در مکان‌های دینی، سنت پسندیده‌ای است که در ادیان الهی رایج است.
ازدواج

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، «مسجد» مهم‌ترین و بنیادی‌ترین پایگاه عبادی و اجتماعی اسلام و محل مراجعه مردم برای طرح مسایل شرعی و فراگیری کلام خدا و آموزه‌های اهل بیت (ع) است.

این پایگاه برای حفظ ارتباط خود با مردم، ناگزیر از هماهنگی با رویدادهای تازه، فناوری‌های نو و تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه است، البته شاید جمع میان این سازگاری و همراهی با دستورات دین دشوار باشد.

گاهی برخی اقدامات و فعالیت‌های مرتبط با مسجد، زمینه‌ساز بروز بدعت‌های نادرست و برخلاف روح و دستور شرع می‌شود، از سوی دیگر این موضوع مطرح است که اگر مساجد به‌روز و نوآور نباشند، چگونه در جذب نسل‌های جوان و حفظ نسل‌های قدیم نمازگزاران و مومنین موفق خواهند بود.

خبرنگار ما طی سلسه گفت‌و‌گوهایی با برخی فقها و مجتهدین این موضوع را پیگیری کرده است که در این فرصت، مشروح گفت‌و‌گو با آیت‌الله ضیاءالدین نجفی؛ مسئول حوزه علمیه نبی اکرم (ص) و نویسنده و پژوهشگر در عرصه فقه، اصول و تاریخ اسلام، از نظرتان می‌گذرد.

نجفی با بیان اینکه درباره موضوع برگزاری مراسم عقد و ازداوج در مساجد، باید میان دو موضوع خواندن خطبه عقد و برپایی مجلس شادی، تفکیک قایل شد، گفت: انجام سنت‌های مربوط به محرم شدن دختر و پسر با یکدیگر در مساجد، بسیار خوب و پسندیده است و این موضوع، امروزه در برخی مساجد رایج است، هرچند نسبت به گذشته، کمرنگ شده است.

وی افزود: برپایی مجالس شادی به مناسبت ازدواج که معمولا با کف‌زدن و برخی رفتارهای دیگر همراه است با شأن و حرمت مساجد مغایر است، بنابراین باید این مجالس در سایر اماکن انجام شوند، البته خوب است در مساجد، مکانی برای این کار مشخص شود تا چنین مجالسی تحت مدیریت این خانه‌های خدا انجام شوند زیرا چنین اقدامی مانع از بروز اعمال منافی عفت یا خلاف احکام شرع در مجالس ازدواج نیز می‌شود.

مسئول حوزه علمیه نبی اکرم (ص) خاطرنشان کرد: برپایی مجالس عقد و ازدواج در مکان‌های دینی، سنت پسندیده‌ای است که در سایر ادیان الهی نیز انجام می‌شود، برای نمونه مسیحیان برای انجام این سنت به کلیسا می‌روند و یک روحانی مسیحی در آن، دختر و پسر را به عقد هم در می‌آورد و سپس خانواده‌ها برای برپایی مجالس شادی در مکانی دیگر مانند تالار حاضر می‌شوند.

نجفی اضافه کرد: هیات امنا و ائمه جماعات مساجد باید آمادگی این خانه‌های خدا را برای برپایی مجالس شادی مربوط به ازدواج با اطلاع رسانی دقیق و شفاف به اطلاع مردم برسانند و امکانات لازم برای این مهم را نیز فراهم کنند و مسئولان دستگاه‌های متولی و پشتیبان مسجدی نیز باید منابع مالی لازم برای تهیه چنین امکاناتی را در اختیار ائمه جماعات قرار دهند.

وی گفت: انجام مراسم عقد و ازدواج در مساجد و تحت مدیریت ائمه جماعات، اول نیازمند اصلاح نگرش‌ها نسبت به این موضوع است و در مرحله بعد باید در مورد کارکردهای غیر عبادی مساجد نسبت به این موضوع شفاف‌سازی شود و سوم هم اینکه حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان دستگاه‌های ذیربط مسجدی و فرهنگی کشور باید به موقع انجام شود.

مسئول حوزه علمیه نبی اکرم (ص) خاطرنشان کرد: مسلمانان در سایر نقاط جهان مثلا در کشورهای اروپایی با حضور در برخی مراکز اسلامی، ابتدا مراسم جاری شدن صیغه عقد را به جا می‌آورند و سپس به مکانی دیگر برای برپایی جشن و پذیرایی از مهمانان می‌روند، این موضوع امروزه نیز در مسجد هامبورگ که به امر مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی ساخته شد، رایج است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات