۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۵۴۰۳۱۴
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد؛

ضرورت احداث‌ موزه‌ خط و کتابت در تبریز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، خواستار همراهی نهادهای فرهنگی برای احداث‌ موزه‌ خط و کتابت در تبریز شد.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در آئین اعطای درجه‌ فوق ممتاز یازده تن از هنرمندان انجمن خوشنویسان، خواستار همراهی نهادهای فرهنگی برای احداث‌ موزه‌ی خط و کتابت در تبریز شد.
وی با اشاره به سبقه‌ آذربایجان و تبریز در هنر خوشنویسی،‌ اظهار داشت: آذربایجان و در راس آن تبریز در همه‌ عرصه های هنری پیشتاز بوده و شخصیتهای برجسته ای از دامان این خاک  برخاسته‌اند که سرمنشاء‌ حرکت های بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر بوده اند و در عرصه‌ی هنر خوشنویسی نیز این امر نمود یافته و ظهور هنرمندان بزرگی چون زنده یاد استاد میرعلی تبریزی نمونه ای از این بزرگان و فرهیختگان است.
وی تاکید کرد: افتخار می‌کنیم که آذربایجان خاستگاه خط نستعلیق است و امروز نیز هنرمندان فرهیخته‌ ما این دیرینه‌‌ تاریخی را تداوم می‌بخشند. فرهنگ و هنر ایران زمین مدیون اهتمام و همت والای این بزرگان است.
وی با اشاره به جایگاه هنر خوشنویسی در ایران و جهان، تصریح کرد:  این هنر فاخر علاوه بر جلوه‌ها و جذابیت‌‌های بصری به دلیل برخورداری از مضامین ادبی و عرفانی و مزین بودن به کلام الهی همواره از جایگاهی ویژه برخوردار بوده و موجبات ضبط و ثبت ذخایر عظیم دینی و ادبی شده است.
محمدپور گفت: هنر خوشنویسی می‌تواند به مثابه‌ی پل ارتباطی بین ملت‌ها بوده و فرهنگ متعالی عرفانی  ما را بیش از پیش در جهان منتشر نماید.
وی با اشاره به پتانسیل هنری استان در عرصه‌ی خوشنویسی گفت:‌ با توجه به ظرفیت غنی هنری در استان و همچنین سبقه‌ی این هنر، هنرمندان ما این استحقاق را دارند که همچون گذشته به قله‌های رفیع این هنر فاخر دست یابند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: در استان ما علاوه بر فعالیت هزاران نفر در رشته های مختلف خوشنویسی،  ٣٥٠ هنرمند دارای مدرک ممتاز بوده و ١٠٧ هنرمند موفق به اخذ مدرک فوق ممتاز و ٧ هنرمند نیز دارای مدرک استادی هستند که این امر نشان از پویایی این هنر در سطح استان دارد.
وی همچنین از راه‌اندازی رشته خوشنویسی در هنرستان میرک و دانشگاه علمی – کاربردی فرهنگ و هنر به عنوان رشته‌ درسی خبر داد.
محمدپور خواستار راه‌اندازی موزه‌ خط و کتابت در تبریز شد و تاکید کرد: نهادها و دستگاه‌های فرهنگی در کنار کارکردها و وظایف متعدد و متفاوتی که بر عهده دارند، دارای یک وجه مشترک و اساسی هستند که این وجه مشترک داشتن رسالت تحقق اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی و بالندگی فرهنگ است، از این رو با همکاری و اهتمام این نهادها و راه‌اندازی موزه خط و کتابت زمینه تعالی هنر فاخر خوشنویسی در استان بیش از پیش فراهم خواهد شد./۹۳۵/د
۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات