۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۵
کد خبر: ۵۴۰۳۴۵
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

امام حسن عسکری در دوران امامت سخت ترین شرایط را تجربه کردند

استاد حوزه علمیه قم با تبیین شرایط حساس و ویژه دوران امامت حضرت امام حسن عسکری(ع) از این دوران به عنوان سخت ترین دوران یاد کرد.
حجت الاسلام حسینی قمی حجت الاسلام حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) که یکشنبه شب در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم برگزار شد، با اشاره به حیات سیاسی حضرت(ع) گفت: یکی از سخت ترین دوران امامت در دوران امامت ایشان بود.

استاد حوزه علمیه قم به تبیین نشانه های سختی در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) پرداخت و اظهار داشت: ایشان در روایتی فرمودند «هیچ کدام از پدرانم سختی هایی که من دیدم ندیده است»؛ سختی در دوران امامت ایشان را از آنجایی درمی یابیم که حضرت(ع) همواره در زندان بودند و به سختی می توانستند با اصحاب شان ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) در طول عمر با برکت شان با شش خلیفه از خلفای ظالم عباسی همچون متوکل، معتمد و غیره هم دوران بودند که هر کدام از دیگری ستم پیشه تر بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با اشاره به این که امام حسن عسکری(ع) نمی توانستند به راحتی با اصحاب شان ارتباط برقرار کنند، ابراز داشت: ایشان به همین دلیل سلسله تشکیلاتی به وجود آوردند که مردم و اصحاب بتوانند از طریق نمایندگان ایشان در میان مردم با حضرت(ع) ارتباط گیری کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام حسن عسکری(ع) با مشکلی مواجه بودند که در میان دیگر امامان معصوم(ع) منحصر به فرد است، عنوان کرد: همه امامان معصوم(ع) توانستند امام(ع) بعد از خودشامن را معرفی کنند، اما امام حسن عسکری(ع) به علت این که حکومت عباسی به دنبال قتل امام(ع) بعدی بود، نمی توانستند این کار را انجام دهند؛ همچنین ایشان از سویی دیگر نمی توانستند مردم را با امام(ع) بعدی آشنا نکنند، چون راه امامت برای بشریت مفقود می شد، برای همین با یاران خاص خودشان از جمله احمد بن اسحاق در میان گذاشتند تا بدین وسله از امر امامت پاسداری کنند.

وی با اشاره به این که امام حسن عسکری(ع) در بخش حیات عبادی شان سرآمد بودند، بیان کرد: در روایات آمده است که «زمستان، بهار مؤمن است»، بنابراین انسان باید در این شب های طولانی به شب زنده داری بپردازد و قدردان لحظات زندگی خودش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی به حیات اجتماعی امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و افزود: از ویژگی های ائمه معصومین(ع) این بود که علاوه بر معنویت و مسائل عبادی مراقبت داشتند، در متن جامعه حضور فعالانه داشتند و مشکلات مردم را حل می کردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که همه ما به ویژه مسؤولان کشور باید با تأسی به اهل بیت(ع) در قبال زلزله زدگان غرب کشور احساس وظیفه کنیم، گفت: ما باید خودمان را در جایگاه آنها قرار دهیم، دردشان را حس کنیم و برای بهبود معیشت و محل سکونت شان هر چه بیشتر تلاش کنیم./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات