۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۵۴۰۳۶۱
آيت الله خاتمي:

ولایتمداری، تسليم محض در برابر تصميم ولايت فقيه است

نماینده مجلس خبرگان رهبري، گفت: تا قبل از اينكه ولي فقيه تصميمي بگيرد همه حق اظهار نظر دارند؛ اما وقتي ولي فقيه به تصميمي رسيد، ولايتمداري اقتضا مي‌كند همه تسليم باشند.
آيت الله سيد احمد خاتمي  آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله سيد احمد خاتمي يكشنبه شب در مراسم عزاداري شهادت امام حسن عسکري(ع) كه در حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) خيابان امام خميني(ره) كاشان برگزارشد، با اشاره به اينكه هركس امام زمان خود را نشناسد مرك او مرگ جاهلي است، گفت: آنچه امروز  درجهان مي گذرد به ويژه در غرب، مرگ و حيات جاهلي است.

وي با بيان اينكه سه امام معصوم امام جواد(ع)، امام هادي(ع) و امام عسکري(ع) اعلام كرده اند در عصر غيبت معصوم زمام امور مردم به دست ولي فقيه است، گفت: اگر مي خواهيم در خط ولي فقيه باشيم، بايد مهندسي  اين سه امام معصوم كه برگرفته از سنت پيامبراكرم(ص) و اميرمومنان(ع) است را بپذيريم.

آيت الله خاتمي با تأكيد بر اينكه، عصر غيبت عصر گسترش گناه و تعطيلي تكليف نيست بلكه عصر تكليف شاق است، افزود: در روايات دينداري در عصر غيبت به در دست گرفتن شعله داغ آتش و كندن شبانه درختي كه خار تيز دارد تشبيه شده است.  

وي با اشاره به اينكه، عصر غيبت از نگاه امامان عصر دينداري با همه مشقات آن است، خاطرنشان كرد: امروز همه از اهداف تأسيس فضاي مجازي اطلاع دارند و مي دانند فضاي مجازي تبديل به قتلگاه دين و اخلاق جوانان شده است.

آيت الله خاتمي با بيان اينكه نگاه ما به فضاي مجازی، نگاه ابزاري است، گفت: فضاي مجازي ابزار مفيدي است كه منحرفاني در اين فضا تأثيرگذار هستند كه مأموريت شان دين زدايي و اخلاق زدايي است و در عرصه بي حيايي و دزديدن دين و ايمان جوانان در اين فضا دست به هركاري مي زنند.

وي ادامه داد: عصر غيبت عصر تعهد بيشتر نسبت به دين و اعتقادات است و ائمه انتظار دارند پدرها و مادرها در اين عرصه احساس مسؤوليت بيشتري داشته باشند، چرا كه در عصر غيبت شيعه نا بسامان نيست و در هرحكومتي كه باشد اين ولي فقيه  است كه حرف اول را مي زند.

نماینده مجلس خبرگان رهبري، در ادامه به تبيين جايگاه ولي فقيه پرداخت و با اشاره به اينكه برخي اعتقاد دارند ولايت فقيه موضوع جديدي است كه از سوي امام خميني(ره) مطرح شده است، گفت: در ارتباط  با ولي فقيه دو جلد كتاب نوشته شده و سير ولايت فقيه را از زمان شيخ صدوق بحث شده و بيش از هزار و دويست مرتبه فقها مسأله ولايت فقيه را مطرح كرده اند.

به گفته وي، صاحب جواهر در جلد بيست و يك جواهر كتاب الجهاد مي گويد، كسي كه اصل ولايت فقيه را نپذيرد مزه فقه را نچشيده و كلام اهل بيت(ع) را متوجه نشده است.

آيت الله خاتمي به عدم دلائل ورود بزرگان دين به حوزه ولايت مطلقه فقيه نيز اشاره كرد، گفت: بزرگان دين تصور نمي‌كردند روزي به حكومت برسند كه بخواهند از حدود ولايت صحبت كنند و تصورشان اين بود تا زماني كه طاغوت باشد از حدود ولايت صحبت كردن سودي ندارد.

وي يادآور شد: زماني كه فقيهان به قدرت رسيدند، اولين بزرگي كه تصريح به ولايت مطلقه فقيه كرد، عالم بزرگ كاشان ملا  احمد نراقي در كتاب عقائد بود كه ولايت را به صورت مطلق آورده است و در ادامه امام راحل آن را در كتاب البيع توسعه داده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: ولايت مطلقه فقيه اين نيست كه فقيه هرچه خواست انجام دهد كه اين ديكتاتوري است، ولايت فقيه آمده تا با ديكتاتوري مقابله كند و برخي نتوانند ولايت مطلقه فقيه را بد تفسير كنند.

آيت الله خاتمي، گفت: امام معصوم، امام عسکري و امام زمان(عج) عصمت دارد اما ولي فقيه عصمت ندارد، امام زمان(عج) ولايت تكويني دارد اما ولي فقيه ولايت تكويني ندارد، امام زمان(عج) به اذن الله علم غيب دارد اما ولي فقيه علم غيب ندارد.

وي با بيان اينكه، امام زمان و امام معصوم حاكم بر مردم است، اظهار داشت: معني ولايت فقيه اين است كه ولايت مطلقه فقيه همان اختيارات حكومتي امام معصوم را دارد كه اين اختيارات حكومتي در زمان غيبت به ولي فقيه واگذار شده است، بنابراين ولي فقيه تنها يك رهبر سياسي نيست، بلكه جانشين عام امام زمان(عج) است و اين نگاهي است كه ما به مسأله ولايت فقيه داريم.

نماینده مجلس خبرگان رهبري به دو وظيفه مهم امام عسکري و امامان قبل از امام عسکري اشاره كرد و افزود: معرفي امام زمان(عج) و ساماندهي شيعه با مسأله ولايت فقيه و ولايت مطلقه فقيه درعصر غيبت دو وظيفه مهم امام عسکري و امامان قبل از او بود.

آيت الله خاتمي با اشاره به اينكه، راه براي اظهارنظر، انتقاد و پيشنهاد همه باز است، گفت: ولي فقيهي داريم كه سينه اي فراخ براي شنيدن حرف ها و نقدها دارد كه در اين رابطه مي‌توان به صدها هزار نامه اي كه به دفتر رهبر معظم انقلاب مي رسد اشاره كرد كه همه نامه ها تك به تك بررسي وآنچه در ارتباط با رهبري است به معظم له تحويل و آنچه مربوط به كار مردم است به مسؤولان مربوطه ارجاع داده مي شود.

به گفته وي، ولايت فقيه براي مبارزه با استبداد و ديكتاتوري آمده است، بنابراين تا قبل از اينكه ولي فقيه تصميمي بگيرد همه حق اظهار نظر دارند، اما وقتي ولي فقيه به تصميمي رسيد، ولايتمداري اقتضا مي‌كند همه تسليم باشند.

وي با تأكيد بر اينكه، ولايتمداري را نبايد به انتقاد ناپذيري تفسير شود، گفت: ولي فقيه ما در انتقاد پذيري و شنيدن نظرات مختلف سينه اي فراخ دارد اما اگر باشد زماني كه ولي فقيه به تصميمي رسيد، هركسي در هر گوشه اي آن را خراب كند هرج و مرج خواهد شد و هرج و مرج نيز بزرگترين منكر است.

آيت الله خاتمي، با يادآوري فتواي دو سال قبل آيت الله مكارم مبني بر اينكه حكم حاكم حتي بر مراجع تقليد نيز نافذ است و اگر نافذ نباشد هرج و مرج خواهد شد، گفت: اگر در قصه برجام نيز يك نفر تأييد و ديگري رد كند و يا در عرصه سياست خارجي و جبهه مقاومت يك نفر تأييد و ديگري آن  رد كند و يا بخواهد بي طرف باشيم هرج و مرج خواهد شد و دود آن به چشم جامعه اسلامي خواهد رفت.

نماینده مجلس خبرگان رهبري، بحث ولايت فقيه و نظام سياسي را حجت بر همه آنهايي كه دين باور هستند دانست و يادآور شد: اين سياست گذاري امامان در عرصه حكومت در دوره غيبت است كه طراح آن امام جواد(ع)، امام هادي(ع) و امام عسکري بودند./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات