۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۵۴۰۷۸۳
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

تقویت وحدت اسلامی درگرو دوری از تعصب کورکورانه است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با بیان اینکه تقویت وحدت اسلامی درگرو دوری از تعصب کورکورانه است، گفت: حقیقت این است که در اسلام راستین و سیره نظری و عملی حضرت محمد (ص) چیزی به نام تعصب وجود ندارد.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در نشست با روحانیان استان که در آستانه هفته وحدت برگزار شد، با اشاره به سبک و سیره رسول گرامی اسلام، اظهار کرد: حقیقت این است که در اسلام راستین و سیره نظری و عملی حضرت محمد (ص) چیزی به نام تعصب وجود ندارد.

وی ادامه داد: درواقع تعصبات قومی، نژادی فرقه‌ای و مذهبی و زبان، همگی از جهل و نادانی سرچشمه می‌گیرند و باعث تضاد و تفرقه و خروج از دایره عدل و انصاف می‌شود.

حجت‌الاسلام قدیمی اضافه کرد: این‌گونه تعصبات با دین حنیف نیز ناسازگار نیست؛ زیرا حنیف متضاد جنیف بوده و به مفهوم آیینی است که از هرگونه خرافات و آمیختگی با باطل و تعصبات پیراسته و با حق آمیخته باشد.

این استاد حوزه علمیه افزود: در مقابل جنیف که گرایش به باطل و آمیختگی به خرافات در آن محسوس و ملموس است. قرآن می‌فرماید: «ان اکرمکم عند الله اتقیکم» گرامی‌ترین افراد در پیشگاه خدا باتقواترین شما است.

وی خاطرنشان کرد: البته شیعیان غیرت دینی دارند؛ اما تعصب مذهبی را کار جاهلان می‌دانند و شیطان را امام المتعصبین می‌نامند، درد و رنج عالمان بزرگ شیعه و سنی و تمام بدبختی‌های جامعه اسلامی از تعصبات کوردلان و مسلمانان جاهل و افراطی مایه می‌گیرد.

حجت‌الاسلام قدیمی در ادامه اظهار کرد: پیامبر اعظم در محیط جنگ و خشونت و سرزمین شوره‌زار و تفتیده‌ای ولادت و رشد و نمو یافت که نه فرهنگ و نظام اجتماعی پیشرفته و نه کتاب و کتابخانه‌ای داشت.

به گفته وی درواقع پیدایش چنین شخصیتی در چنان محیطی یک نوع، اعجازی الهی شمرده می‌شود و آنچه در سیره مهم است، شناختن سبک رفتاری است که از اندیشه‌های پیامبر حکایت دارد نه مجرد زندگی‌نامه آن حضرت.

حجت‌الاسلام قدیمی اضافه کرد: اغلب کتاب‌هایی که نویسندگان سنی و شیعه درباره سیره نوشته‌اند، درواقع سیر و حرکت رسول است، نه سیره و شیوه عملی آن اعجوبه تاریخ که نشان‌دهنده طرز تفکر ایشان است./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات