۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۴۱۰۰۱
کارشناسان در گفت وگویی تاکید کردند؛

بصیرت افزایی مهمترین اقدام برای ترمیم چهره مقاومت مسلمین

باید فضای رسانه ای را به این سمت ببریم که ما طرفدار امت واحده و تقریب مذاهب هستیم، باید با کارهای علمی و راهبردهای فرهنگی این فضا را ترمیم کنیم؛ امروز افسران جنگ نرم که نخبگان فکری جهان اسلام محسوب می شوند باید به میدان بیایند.
کارشناسان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، نابودی داعش خبری بود که هفته گذشته نه تنها در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت، بلکه ثابت کرد آنها که به خدا توکل کرده و برای خاطر او پای در میدان جهاد و مبارزه می گذارند علی رغم همه تلاش های جبهه باطل که با صرف هزینه های چندین میلیارد دلاری همراه بوده، توانستند پیروز شده و حریف را در میدان مجاهدت های خود و امدادهای الهی خاک کنند و به زیبایی هر چه تمام مصداق آیات «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ» و «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرينَ» شوند.

از این رو، در آستانه هفته وحدت و به منظور بررسی زمینه هایی که باعث شد تا این شجره خبیثه به عنوان کابوسی تلخ در کتاب تاریخ ثبت شود و نیز عوامل موثر در ممانعت از بروز و ظهور جریان های مشابه در آینده، با کارشناسان به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه داعش بر اساس برخی از برداشت های غلط و اشتباه از آیات قرآن و سنت نبوی اقدام به جنایاتی کرد که انسان را به یاد خوارج می انداخت، اظهار کرد: اقدامات داعش دقیقا انسان را به یاد همان سخن گوهربار حضرت امیرالمومنین(ع) می انداخت که فرمودند: «کلمة الحق یراد به الباطل».

وی ادامه داد: آنها آمدند و عده ای از جوانان را به خود مشغول کردند ولی مثل کف روی آب بعد از مدتی از بین رفتند و مشخص شد که هیچ تفکر صحیحی ندارند و فقط توانستند عده ای از جوانانی که در این فضا دغدغه های دینی داشتند را به خود جذب کنند و به انحراف بکشانند. همان طور که گفتم اقدامات داعش انسان را به یاد خوارج می اندازد.

فرمانیان تاکید کرد: به هرحال غده سرطانی عظیمی که ایجاد شده بود بعد از شش سال از بین رفت، آنها ادعای خلافت اسلامی داشتند و برخی خیال کردند که این همان چیزی است که به دنبالش اند. اما در طول این مدت متوجه شدند که نه تنها این جریان اسلامی نیست بلکه ارتباط وثیقی با استبکار دارد و هم پیمانان استکبار جهانی آنها را حمایت می کنند و این جریان دقیقا در راستای اهداف آنان حرکت می کند و می خواهد مسلمین را به جان یکدیگر بیندازند.

بصیرت افزایی مهمترین اقدام برای ترمیم چهره مقاومت مسلمین

فرمانیان ابراز کرد: امروز جبهه مقاومت در برابر جبهه استکبار به پیروزی رسیده و این همان نصرت الهی است. بسیاری از مسلمانان به خاطر تبلیغاتِ وهابی نگاه شان به شیعه منفی شده بود. به نظرم امروز مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است که دوباره چهره مقاومت را میان مسلمانان ترمیم کنیم. این همان چیزی است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز اشاره داشتند که باید درباره اش بصیرت افزایی کنیم .

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: باید فضای رسانه ای را به این سمت ببریم که ما طرفدار امت واحده و تقریب مذاهب هستیم، باید با کارهای علمی و راهبردهای فرهنگی این فضا را ترمیم کنیم. در جریان اقدامات داعش در سوریه و عراق بسیاری از خانواده ها به نوعی طرفدار تکفیری ها بودند و در این مسیر جوانان خود را از دست دادند. امروز باید دست مرحمت و رحمت خود را بر سر آنان بگسترانیم و دوباره بگوییم: «الیوم یوم المرحمه». باید مقابل کسانی که حتی در مقابل ما در سوریه و عراق ایستادند و به خودشان و مردم بی گناه صدمه زدند، بفهمانیم که نصرت الهی، انتقام نیست بلکه رحمت و رافت اسلامی است و باید بر سر مسلمانان، مسیحیان و ایزدی ها گسترانده شود.

نقش مدافعان حرم در پیروزی ها

وی در مورد نقش مدافعان حرم در این پیروزی عظیم خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که بیشترین تاثیرگذاری را در حفظ امنیت منطقه مدافعان حرم داشتند و اینکه توانستند این تکفیری ها را از بین ببرند، قطعا و ۱۰۰ درصد می توانیم بگوییم که تمام این مساله به مدافعان حرم وابسته است و به جز بحث تدابیر و مدیریت کلان که بزرگان ایران، سوریه و عراق داشتند، مدافعان حرم کسانی بودند که در برابر این فضای عجیب و رعب آلود که داعشی ها ایجاد کرده بودند ایستادند و نترسیدند. آنها از اسلام رحمانی حمایت کردند و توانستند دوباره چهره رحمانی دین را به جهان نشان دهند. آنها توانستند در برابر این ددمنشی ها بایستند و خوارج زمانه را از بین ببرند. امروز انسان یاد این مطلب از حضرت امیر(ع) می افتد که در سخنانی فرمودند: «من چشم فتنه را در آوردم»؛ مدافعان حرم نیز چشم فتنه را در آوردند و توانستند دوباره فضای امنیت و آرامش رحمانی را در منطقه بگسترانند.

داعش صرفا قدرت فیزیکی نبود

بنابر این گزارش، حجت الاسلام مهدی علیزاده موسوی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگر حوزه فِرَق اسلامی نیز در گفت وگو با خبرگزاری شبستان، با اشاره به پایان کار گروهک تروریستی داعش در منطقه به همت مجاهدان و مدافعان حرم، اظهار کرد: داعش نماینده یک جریان تکفیری و افراطی بود که در سال های اخیر در جهان اسلام رشد و نفوذ کرد و خطری اساسی برای اسلام و مسلمین به شمار می رفت.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اگر بخواهیم پدیده ای مثل داعش را بررسی کنیم ناگزیر باید به علل و عوامل بروز چنین جریانی اشاره کنیم، چراکه هنگامی می توانیم مطمئن باشیم که جریانی مثل داعش و چنین فکر و اندیشه ای از بین رفته که علل ایجاد پیدایش این جریان نابود شود.

علیزاده موسوی گفت: گاهی داعش را یک حرکت و پدیده فیزیکی تلقی می کنیم؛ به این معنا که گروهی به وجود می آیند و پس از مدتی از بین می روند، چنانچه داعش چنین ویژگی داشته باشد کار راحت است یعنی جریانی ایجاد شده بود و بعد از مدتی از بین رفت، اما گاه داعش را نماینده یک فکر و یک اندیشه و به عبارت بهتر یک گفتمان می بینیم که جنایات بسیار را رقم زده است، در نتیجه زمانی می توانیم بگوییم که گروهی مثل داعش از بین رفته که ریشه های این گفتمان خشک شده باشد و خشکاندن ریشه های یک فکر و اندیشه در حوزه فیزیکی و جنگ سخت امکانپذیر نیست و بلکه نیازمند به قدرت نرم و مقابله فکری است.

وی افزود: سربازان وفادار و جان برکف انقلاب همچون حاج قاسم سلیمانی رشادت کرده و داعش که خلافت موهومی را شکل داده و موجب شده بود که افراد از سراسر دنیا به سوریه بیایند را شکست داد. اما امروز وظیفه افسران جنگ نرم است که به میدان بیایند. تهدیدهای فیزیکی کم شد و خلافت موهوم داعش فرو ریخت و از بین رفت. اکنون برای اینکه دوباره شاهد چنین بروز و جولان جریان هایی نباشیم همان طور که افسران جنگ سخت با تمام وجود به میدان آمدند، مدافعان حرم این قدر شهید دادند و این جریان را محدود کردند و از سرزمین های اسلامی در برابر داعش دفاع کردند، امروز افسران جنگ نرم که نخبگان فکری جهان اسلام محسوب می شوند باید به میدان بیایند و با تمام وجود مقابله کنند و با این شرایط بجنگند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت تاکید کرد: اگر گذشته را ببینیم هیچ کسی فکر نمی کرد که در منطقه ای مانند موصل یک خلافتی به نام داعش شکل بگیرد، هیچ کس فکر نمی کرد چنین افتاقی بیفتد و تمام این مسایل نشان دهنده این واقعیت است که جریان ها آن قدر سیال و سریع اتفاق می افتند که فقط کسی می تواند شرایط را مدیریت کند که واقعا وضعیت را بشناسد.

ضرورت تشکیل گروه رصدی باری جلوگیری از تولد دوباره داعش

وی گفت: اگر گذشته را ببینیم هیچ کسی فکر نمی کرد که در منطقه ای مانند موصل خلافتی به نام داعش شکل بگیرد، هیچ کس فکر نمی کرد چنین افتاقی بیفتد و تمام این مسائل نشان دهنده این واقعیت است که جریان ها آن قدر سیال و سریع اتفاق می افتند که فقط کسی می تواند شرایط را مدیریت کند که واقعا وضعیت را بشناسد.

موسوی علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد من در این باره تشکیل یک اتاق فکر قوی است که افراد با تخصص های مختلف در آن حضور داشته باشند، همچنین، گروه های رصدی به وجود بیایند و اطلاعات را رصد کنند و بعد بر اساس آن شرایط و سناریوهای مختلف تدوین و آینده پژوهی شود.

مومنان مثل کوه پابرجایند

این گزارش می افزاید: حجت الاسلام محمدمحسن مروجی طبسی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی نیز در گفت وگو با خبرگزاری شبستان با اشاره به شکست شجره خبیثه داعش و دیدگاه قرآن نسبت به پیروزی جبهه حق علیه باطل، اظهار کرد: قرآن چندین مساله را نسبت به پیروزی مومنین و مسلمین مقابل جبهه کفر بیان کرده است، چنان که برخی از آیات نسبت به این مسئله دلالت صریح دارند از جمله آیه: «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ » .

وی ادامه داد: طبق این آیه نصرت الهی از آنِ مومنین است اگرچه که حتی گروه کمی باشند. بنابر این، وعده نهایی نصر الهی به مومنین داده شده است. برخی دیگر از آیات شریفه قرآن بر این مساله دلالت دارد که باید با اراده ملت ها به پیروزی رسید مانند این آیه که می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ ».

مروجی طبسی ابراز کرد: آن وعده الهی مبنی بر نصرت به مومنانی تحقق گرفته که در کارزار و میدان در حال تلاش بوده و در متن ماجرا حضور دارند. مدافعان حرم نمونه ای از آنان هستند. نکته تاریخی و روایی که امیرالمومنین امام علی(ع) فرمودند در این مورد قابل توجه است، حضرت(ع) فرمودند: «المؤمن کالجبل الراسخ لا تحرکّه العواصف»؛ مؤمن همچون کوه، استوار و پابرجاست و بادهای تند او را تکان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: مقاومت مدافعان حرم و مدافعان حزب الله لبنان و مقاومت سردار سلیمانی که نه تنها افتخار مسلمانان که افتخار آزادی خواهان دنیا است، این پیروزی را رقم زد. سردار سلیمانی که الگوی واقعی و عزیزی است که با پیروزی از دستورات مقام عظمای ولایت فتنه داعش را در این 6 سال جمع کرد .

مروجی طبسی تاکید کرد: مدافعان حرم به همه دنیا ثابت کردند که ایمان به غیب و ایمان به اهل بیت(ع) فقط و فقط تنها راه نجات است و از این راه می توانیم به عزت و سربلندی برسیم. آنچه که اتفاق افتاد پیروزی است که ایران، عراق و لبنان پای آن هزینه های مادی و معنوی دادند و امیدوارم که مردم قدرشناس این پیروزی باشند و دولت عراق و دولت سوریه از این پیروزی محافظت کنند.

وی با بیان اینکه حفاظت از این پیروزی بسیار مهم تر از اصل پیروزی است، خاطرنشان کرد: بالاخره بعد از شش سال دست و پنجه نرم کردن با یک سری وحشی هایی که به هیچ چیز رحم نمی کردند این فتنه جمع شد و دولت بشار اسد باید از اشتباهات دولت قبل خود درس بگیرد و کاری نکند که داعش یا بدتر از داعش به سوریه باز گردد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات