۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۵۴۱۰۶۳
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

سیره نبوی حتی برای غیرمسلمان‌ها راهگشا و آموزنده است

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: سیره و سنت نبوی برای ما مسلمان‌ها حجت و لازم الاتباع است و برای غیرمسلمان‌ها نیز می‌تواند راهگشا و آموزنده باشد.
حجت الاسلام آزموده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت هفته وحدت و میلاد نبی مکرم اسلام در بجنورد برگزار شد، با تأکید بر الگوگیری عملی از سیره رسول اکرم، اظهار کرد: باید توجه داشت که سیره رسول اکرم صرفاً توصیف نظری، روایت داستانی و رویدادهای اتفاق افتاده در عصر آن حضرت نیست؛ بلکه تصویری است از یک واقعیت عینی و عملی محسوس و ملموسی که حضرت محمد بن عبدالله بدان گونه زندگی می‌کرده و مردم از نزدیک حرکات و سکنات وی را مکرر لمس کرده و با چشم می‌دیده و با وی تعامل داشته‌اند.

وی افزود: یعنی وقتی سیره رسول اسلام را مطالعه می‌کنیم، می‌فهمیم چگونه خدا را پرستش می‌کرده و چگونه با مردم در گفتار و رفتار تعامل داشته‌اند. کیفیت سلوکشان در کوچه و بازار و برخورد با دیگران، معاشرت با زنان و فرزندان و رفتار با هواداران و مخالفان، برخورد با منافقان در زمان جنگ و صلح و داد و ستد و بالاخره سبک زندگی ایشان بر چه شیوه‌ای استوار بوده است.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: در سیره نبوی درمی‌یابیم که کیفیت لباس و مسکن و چگونگی آن و کمیت و کیفیت خوردن طعام و آشامیدنی‌ها و چگونگی شروع به غذا و ختم آن و سخنان دعاگونه‌ای که پیش از شروع و بعد از صرف طعام گفته‌اند چه بوده است و بالاخره رفتار و گفتار رسول خدا در این‌گونه موارد چگونه بوده است تا برای همیشه مسلمانان از آن پیروی کنند.

وی تصریح کرد: باید بدانیم رسول اکرم چه نوع سنت‌هایی را پس از بعثت تأسیس یا تأیید کرده و کدام یک از سنت‌های جاهلی را محو یا اصلاح و یا امضا کرده است، در چه نوع سنن و آداب اجتماعی و اخلاقیات قالب‌ها را حفظ کرده ولی محتوای آن‌ها را تغییر داده است و در چه مواردی سکوت را بر گفتن یا گفتگو را بر سکوت ترجیح می‌داده‌اند؟

حجت‌الاسلام آزموده افزود: امت اسلام باید بداند پیامبر اسلام چگونه با جوانان، کودکان، زنان، پیران، شهرنشینان و چادرنشینان رفتار می‌کرده‌اند و از همه مهم‌تر با چه شیوه‌ای اصحاب را تحت تعلیم و تربیت قرار می‌داده است.

به گفته وی دانستن این امور بدین جهت ضرورت دارد که همه این‌ها سیره و سنت بوده و برای ما مسلمان‌ها حجت و لازم الاتباع است و برای غیرمسلمان‌ها نیز می‌تواند راهگشا و آموزنده باشد؛ چراکه آنان می‌توانند با بهره بردن از سلوک رسول خدا در سیاست، تدبیر زندگی، اخلاق، تربیت و مدیریت جامعه خود، به‌عنوان یک انسان کامل از وی الهام و الگو بگیرند؛ چنان‌که گاندی، رهبر فقید هندوستان، به اعتراف خودش، با به کار بردن شیوه و سیاست حضرت امام حسین (ع) در مبارزه با استعمار انگلستان، هندوستان را به پیروزی و استقلال رسانید./9314/پ202/ب2

ارسال نظرات