۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۵۴۱۲۳۱
روحانی در زابل:

وحدت و پیروی از اخلاق محمدی راه نجات اسلام است

رییس جمهور با تأکید بر اینکه راه نجات ما وحدت و برادری است گفت: ما یار و یاور تمام مسلمانان در منطقه خواهیم بود و دوست داریم کشورهای اسلامی در کنار هم متحد باشند.
روحانی در زابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امروز در جمع مردم زابل در ورزشگاه شهید حسینی طباطبایی این شهرستان گفت: مردم سیستان و بلوچستان همواره بار سنگین حراست از مرزهای شرقی کشور را بر عهده داشته‌اند؛ اینجا سرزمینی است که حتی اسطوره های تاریخی به نام این دیار در تاریخ جای گرفته‌اند.

رییس جمهور سرزمین سیستان را حامل پیام ایران و اسلام به شبه قاره هند دانست و بیان کرد: از دریاچه هامون بعنوان مرزِ آن زمان بین ایران بزرگ و شبه قاره هند یاد می‌شد و مردم این دیار فرهنگ عظیم اسلام را به شبه قاره هند و شرق جهان بردند.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به ظاهر داری تنوع مذهبی و قومی است ابراز داشت: در واقع، تمام مذاهب از یک درخت بنام اسلام و همه اقوام نیز از یک ملت یعنی ایران سرچشمه می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی سیستان را سرزمین بزرگان، علما و شهیدان بزرگ توصیف و عنوان کرد: گرچه آیت الله سیستانی که امروز بعنوان ملجأ شیعه و سنی و کرد عراق است زاده مشهد بوده اما نسل او از همین دیار است؛ آن روز که اهل سنت نیاز به حمایت دارد یا جان کردهای شمال عراق در خطر است و یا داعش، استقلال عراق را تهدید می‌کند او از نجف سخن می‌گوید و مردم را به میدان فرامی‌خواند.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت اظهار داشت: هرچه جهان بشریت از علم و دانش و انسانیت افتخار دارد در سایه دین متعالی و پیام رسانی پیامبر ما بعنوان اشرف مخلوقات است؛ عظمت و فرهنگ او و اسلام می‌تواند راهنمای انسان‌ها به سوی سعادت باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه ما به حفظ وحدت و اتحادمان افتخار می‌کنیم، گفت: سیستان و بلوچستان با تنوع قومیت‌ها و مذاهب، وحدت و مرزبانی خود را در طول تاریخ انقلاب، دفاع مقدس حراست کرده است و حتی در زلزله غرب کشور حضور یافت.

وی افزود: وحدت امروزِ مردم در حوادث نشان می‌دهد که ایران متحد چگونه در شرایط پیچیده منطقه از گذرگاه تاریخی عبور می‌کند؛ در ایامی که همه جا اختلاف میان گروه‌ها، خشونت و ترور را مشاهده می‌کنیم مردم شیعه و سنی ایران وحدت و ایمان خود را حفظ کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی دلیل عدم نفوذ تروریست‌ها در ایران را وحدت و ایمان مردم و اسلام معتدل حاکم بر کشور خواند و اظهار داشت: اسلام ما رابطه‌ای با خشونت نداشته و فرصتی برای تروریسم فراهم نکرده است؛ چرا که مردم ما با وحدت در کنار هم ایستادگی کرده‌اند.

وی با ابراز خوشحالی از غلبه مردم و ارتش کشورهای منطقه بر داعش تصریح کرد: طبق نقشه شومی که آمریکا اسرائیل طراحی کردند بنا نبود داعش در چند سال نابود شود؛ آنها داعش را برای وارد کردن تروریسم به خاورمیانه و توسعه آن به شرق دنیا ساختند؛ آنها می‌خواستند بوسیله داعش، اسلام را واژگون نشان دهند و از بین ببرند و نیز جای پای خود را بعنوان تجاوزگران در منطقه ثابت کنند اما مردم بیدار و هوشیار ما توانستند این توطئه را بشکنند.

رییس جمهور اضافه کرد: عشق ما پیامبر و کتاب هدایت ما قرآن و راه نجات ما وحدت و برادری است؛ ما یک اخلاق یعنی اخلاق محمدی داریم؛ ما اعم از شیعه و سنی عاشق خاندان رسالت هستیم؛ ما یار و یاور تمام مسلمانان در منطقه خواهیم بود و دوست داریم کشورهای اسلامی در کنار هم متحد باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه‌های انجام شده و در دست اقدام دولت در سیستان و بلوچستان اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه شرق کشور از سیستان و بلوچستان آغاز خواهد شد؛ دولت یازدهم تلاش کرد تا کمبودهای انباشته تاریخی این استان را جبران کند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی میزان بودجه سیستان و بلوچستان را دو و نیم برابر چهار سال قبل از دولت یازدهم اعلام کرد و ابراز داشت: این امر نشان می‌دهد که ما تمام توان خود را برای توسعه استان بکار گرفتیم اما کمبودها بسیار است و تلاش مضاعفی می‌خواهد؛ ضمن اینکه برای طرح های دولت دوازدهم در استان که 24 طرح است 1038 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به مشارکت بالای مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات 96 بیان کرد: مردم با این حضور، دِین خود را نسبت به انقلاب، ایران و نظام ادا کردند.

رییس جمهور ابراز داشت: قول من به مردم سیستان در سال 93 این بود که 46 هزار هکتار زمین را با کشاورزی مدرن آباد کنیم؛ اکنون 10 هزار هکتار آماده است؛ برق رسانی 1500 هکتار در همین ایام به پایان می‌رسد و تا پایان سال این 10 هزار هکتار فعال می‌شوند و بقیه طرح نیز در سال 97 و اوایل  98 عملی می‌شود.

وی منطقه آزاد سیستان را موجب ایجاد یک تحول بزرگ تجاری و اشتغال دانست و گفت: لایحه منطقه آزاد سیستان را سال گذشته به مجلس تقدیم کردیم و امیدوارم که مجلس در سال جاری آن را به تصویب برساند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: وزارت کشور تمام توان خود را برای فعال کردن بازارچه های مرزی بکار می‌گیرد؛ لوله کشی گاز از زاهدان به زابل نیز بزودی آغاز خواهد شد؛ این لوله بیش از نیاز منازل مردم و برای استفاده در صنایع خواهد بود؛ از مهرماه سال آینده گاز بطور موقت به زابل می‌رسد و همزمان با لوله کشی، از طریق سی ان جی گاز را به زابل خواهیم رساند.

وی چابهار را بزرگترین بندرتجاری ایران در آینده و تنها بندر اقیانوسی کشور خواند و اظهار داشت: فردا فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار افتتاح خواهد شد که توسعه‌ای جدید برای استان است؛ ظرفیت هشت و نیم میلیون تن را دارا است.

رییس جمهور در خصوص خط راه آهن افزود: راه آهن چابهار به زاهدان و سپس به بیرجند و مشهد آغاز شده است اما اجرای خط راه آهن چابهار به زاهدان چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و آن را با سرمایه داخلی یا خارجی تکمیل خواهیم کرد.

وی مسأله تأمین آب در سیستان را مهم عنوان و تصریح کرد: استفاده کامل طبق قرار داد با افغانستان از رود هیرمند باید دقیقا اجرایی و عملیاتی شود و حق آبه هامون از این کشور واگذار شود؛ ما امروز با افغانستان رابطه‌ای برادرانه و دوستانه داریم و دولت همه توان خود را بکار خوهد گرفت تا مردم از حق قانونی خود بهره ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بر این تأکید ما خواهان دوستی با تمام کشورها هستیم اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم تا روابط با افغانستان، پاکستان و عمان بیشتر از گذشته باشد؛ ما خواستار منطقه‌ای امن، قدرتمند آبادانی همسایگان خود هستیم.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم بین ایران و دنیای عرب و کشورهای اسلامی فاصله باشد؛ حال اگر برخی کشورها از ما فاصله گرفتند تقصیر خودشان است؛ اگر برخی در درون کشور خود جنگ شاهزادگان دارند، سه سال در حال بمباران همسایه خود هستند و شسکت خوردند و یا اگر سال‌ها به داعش کمک کردند تا در منطقه نفوذ داشته باشند تقصیر ما نیست./831/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات