۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۵۴۱۳۵۲
امام جمعه موقت قزوین:

پویایی ویژگی مهم جامعه منتظر است

امام جمعه موقت قزوین گفت: جامعه شیعه با باور به فرهنگ انتظار، جامعه‌ای پویا بوده و در تلاش برای فراهم ساختن شرایط ظهور است.
انتظار

حجت الاسلام علی قابل، امام جمعه موقت قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به اهمیت حفظ اصالت‌های دینی در زمان غیبت گفت: با توجه به آموزه‌های اسلام انسان موجودی متعهد به ارزش‌ها و حقوق اجتماعی بوده و نباید هیچ توان و ظرفیتی را بیهوده اسراف کند،‌ با توجه به این تعریف مفهوم انتظار نیز با کل دین در ارتباط خواهد بود و فرد در زمان غیبت مکلف و متعهد به تمام فرامین دینی می‌شود.

وی در ادامه افزود: در جامعه منتظر که باور به رسیدن به رشد و کمال وجود دارد،‌ رشد، پویایی، امید و شوق حرکت به سمت فضایل تحقق می‌یابد، در واقع جامعه منتظر همواره در تلاش برای رسیدن به مطلوب و برطرف کردن نواقص است.

حجت الاسلام قابل سپس با تاکید بر ارتباط ظهور با کل جهان و تمام دین عنوان کرد: موضوع انتظار و ظهور با تمام جهان و دستورات دینی در ارتباط است چرا که دستورات دینی برای رساندن فرد به کمال ایجاد شده‌اند، با توجه به جایگاه انتظار و روایات موجود در این باره همیشه باید منتظر فرج بود و از این انتظار نا امید نشد زیرا انتظار فرج از جمله بهترین کار ها است.  

وی درباره مصادیق فرهنگ انتظار در سبک زندگی اسلامی ابراز داشت:‌ در سبک زندگی اسلامی بر پایه فرهنگ انتظار فرد باید نسبت به همه دید دلسوزانه داشته و در راستای رسیدن تمام افراد به کمال تلاش کند تا به اهداف مورد نظر دست یابد.

امام جمعه موقت قزوین با اشاره به علت مقابله جریان‌های ضد دینی و مادی گرایانه با فرهنگ انتظار تصریح کرد: با در نظر گرفتن سبک زندگی جریان‌های مادی گرایانه و ضد دینی مقابله آنها با فرهنگ انتظار امری طبیعی است؛ زیرا این جریان‌ها به جمع آوری ثروت و تسلط باور داشته و بر اساس تنازع بقا پایه ریزی شده‌اند، در حالی که در فرهنگ انتظار و دین تلاش در راستای گسترش نیکی‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در واقع ترویج فرهنگ انتظار به عنوان فرهنگی اصلاح گر مانع رسیدن جریان‌های ضد دینی به اهدافشان شده و از این رو آنان به مقابله با آن اقدام می‌کنند که البته این مقابله در گذشته نیز در ارتباط با انبیا وجود داشته؛ چرا که جریان‌های مخالف خودکامه بوده و انبیا ضد خودکامگی و مروج رشد و کمال بودند.

این کارشناس دینی با اشاره به تاثیر فرهنگ انتظار بر جامعه دینی اظهار داشت: جامعه شیعه با باور به فرهنگ انتظار، جامعه‌ای پویا و در تلاش برای فراهم ساختن شرایط ظهور است.

وی سپس با برشمردن ویژگی‌های فردی و اجتماعی منتظر ابراز داشت: شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(عج) و جایگاه ایشان نخستین ویژگی و وظیفه فرد منتظر است، رعایت ادب و حفظ جایگاه و شان و اهتمام نسبت به حفظ آبروی امام با عمل و رفتار و همچنین ترویج فضایل و مبارزه با باطل نیز از دیگر وظایف فردی و اجتماعی فرد منتظر به شمار می‌آیند.

حجت الاسلام قابل در پایان گفت: لازم است دوری از گناه و خود سازی و مبارزه با شک و یاس سرلوحه فرد منتظر قرار گیرد./955/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات