۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۴۱۴۳۷

گزارشی از پنل های تخصصی همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی

همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) دارای چهارپنل تخصصی بود که در این پنل ها بیش از ۲۰ مقاله ارائه، نقد و بررسی شد.
نشست علمی رجل سیاسی در فقه سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی(ع) پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فرهنگ اسلامی آغاز به کار کرد.

از ساعتی پیش پنل های تخصصی این همایش نیز آغاز شده که در پنل اول با عنوان «امام هادی (ع) و جریانهای فکری و سیاسی» حجت الاسلام والمسلمین محسن الويري ریاست و مدیریت نشست را برعهده دارد.

در این پنل مقالاتی ارائه شد که از این میان می توان به «سیاست امام هادی (ع) در برخورد با مسأله خلق قرآن» اثر محمدعلي چلونگر، «الإتجاهات الفكرية عند الإمام الهادي (ع)» نوشته خالد حوير الشمس، «راهبردها و مهندسی فرهنگی امام هادی(ع) در مواجهه با اهل سنت» به قلم اصغر منتظرالقائم و «بازشناخت نقش های سیاسی- اجتماعی بانو حُدَیث، همسر امام هادی(ع)» اثر خانم ناهید طیبی اشاره کرد.

«باز شناسی تعامل امام هادی(ع) با غلات» خانم هاجر رضایت، «مواجهه  فکری و عملی امام هادی(ع) با جریان فکری غلو» حجت الاسلام يدالله حاجي زاده و «واکاوی تاریخی تفاوت های مواجهه امام هادی(ع) و معتزله با نظریه خلق قرآن» حجت الاسلام مهدي نورمحمدی از دیگر مقالات این پنل تخصصی بود.

پنل دوم نیز با عنوان «امام هادی (ع) اصحاب و میراث علمی» با ریاست حجت الاسلام حسين حسينيان مقدم در  سالن فرهنگ و قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این پنل نیز مقالاتی ارائه شد که از این میان می توان به «تصویرگرایی در ادعیه امام هادی(ع)» خانم پرستو سنجي، «التأصيل لبعض القواعد الأصولية في روايات  الامام الهادي» اثر وفقان خضير محسن الكعبي، «گونه شناسی روایات تفسیری امام هادی (ع)» خانم طاهره جوکار اشاره کرد.

همچنین مقالاتی با عناوین«الأثر القرآني في الشعر المنسوب للإمام الهادي(ع)» عاطی  عبیات، «البعد القرآني في كلمات الإمام الهادي(ع)» خولة مهدي شاكر الجراح و «پیامبر(ص) در روایات امام هادی(ع) براساس کتاب «موسوعه امام هادی(ع)» نوشته خانم صغری فهيمي حجت الاسلام جواد جعفري در این پنل ارائه شد.

پنل سوم نیز با عنوان «سیره و زندگانی» به مدیریت حجت الاسلام والمسلمین محمد هادي يوسفي غروي در سالن خواجه نصیرالدین طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این پنل نیز تعدای مقاله ارائه شد که «جعفر بن الامام علي الهادي (ع) وأثره في أحداث عصره» عمار عبودي نصار، «عنصر هدایت گری در تکاپوهای رهبرانه امام هادی(ع)» سيدعلي رضا واسعي، «نقش امام هادی (ع) در مطرح نمودن و تثبیت امامت حضرت حسن عسکری (ع)» حجت الاسلام سید منذر حکیم و  « محل ولادت امام هادی(ع)» حجت الاسلام قاسم خانجاني از جمله آن است.

پنل چهارم با عنوان «امام هادي(ع) عصر و زمانه» که ریاست آن را حجت الاسلام عليرضا ايماني مقدم برعهده داشت، در سالن معاونت فرهنگی تبلیغی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

«وضعیت شیعیان امامی در دوران امام هادی(ع)» حجت الاسلام رمضان محمدي، «حوزه علمیه اهواز در دوره ابناء الرضا(ع)» اثر حجت الاسلام محمدرضا هدايت پناه، «الإمام علي بن محمد الهادي (ع) في المدونات التاريخية  قراءة تحليلية نقدية» نوشته رحيم كريم علي الشَّريفيّ و حسين علي حسين الفتليّ و «بررسی شرایط سیاسی عصر امام هادي(ع) و تاثیر آن در توسعه و گسترش اندیشه های امام» اثر اميد سپهري و امير اکبري از مقالاتی بود که در این پنل ارائه شد./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات