۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۵۴۱۴۹۳
با محوریت عدالت و معنویت؛

همایش بین‌المللی امیرالمؤمنین سال آینده برگزار می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی از برگزاری همایش بین المللی امیرالمؤمنین(ع) در سال آینده با محوریت عدالت و معنویت جهت الگو گیری برای دنیای امروز خبرداد.
حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی(ع) عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این همایش با بیان این که سیره سیاسی و امنیتی ائمه معصومین مباحث پژوهشی جدی می طلبد، اظهار داشت: در مورد امام هادی(ع) نیز سیره امنیتی امام هادی(ع)، دلالت های امنیتی زیارت جامعه کبیره و همچنین دلالت های امنیتی در زیارت غدیر قابل توجه است.

وی افزود: ایشان به یکی اصحاب خودشان مطلبی فرمودند و تأکید کردند که آن را ثبت نکن چراکه ممکن است برای تو مشکل پیش بیاید؛ او می گوید شاید اگر ننویسم فراموش کنم ولی حضرت تأکید می کند: «تقیه در جایی که باید تقیه کرد همچون نماز است و تارک تقیه مثل تارک نماز است».

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به این که در هفته وحدت هستیم و باید به مباحث تقیه توجه زیادی داشته باشیم، ابراز داشت: امروز نیازمند تعامل مسالمت آمیز با اهل سنت هستیم و باید با توجه به اوضاع جامعه توجه ویژه ای به مباحث تقیه ای داشته باشیم.

وی عنوان داشت: امام هادی(ع) به مباحث امنیتی و از جمله تقیه توجه بسیار دقیقی داشت که مربوط به بعد دنیوی امنیت می شود ولی ایشان مباحثی نیز در مورد امنیت اخروی بیان می کنند؛ در زیارت جامعه کبیره تأکید می شود که شیعیان باید چه کنند تا بقاء ابدی شان دچار اختلال نشوند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عبارت «من والاکم فقد والی الله و من عاداکم فقد عادالله...» در زیارت جامعه کبیره ابراز داشت: توحید با امامت برای انسان تضمین بقای ابدی است و توحید بدون ولایت و بدون همراهی با رهبر الهی بقای ابدی و بهشت را به دنبال ندارد.

وی یادآور شد: در قسمت دیگری از زیارت جامعه کبیره می خوانیم که «من أتاکم نجا و من لم یأتکم هلک»، بقای انسان در صورتی دچار مخاطره نمی شود که انسان، ولایت مدار باشد و در همین زیارت خطاب به اهل بیت(ع) می خوانیم انسانی از امنیت برخودار است که زیر سایه شما رهبران الهی قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که در زیارت جامعه کبیره خطاب به امام معصوم، خودمان را منتظر دولت آنها می دانیم، خاطرنشان کرد: انسان از دولت توقعی جز استقرار امنیت ندارد؛ ایمان و التزام به رهبری الهی نیز در این زیارت مساوی امن دانسته شده که همگی دال بر لزوم ولایت مداری است.

وی عنوان کرد: پیوند با امام مایه آرامش است، چراکه در زیارت جامعه کبیره می خوانیم که همراهی با امام، انسان را از ضرر و آشفتگی روحی و جسمی نجات می دهد، بنابراین در دنیای پر زرق و برق و پرمخاطره امروز انسان معاصر راهی جز تمسک به دامان اهل بیت(ع) ندارد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در پایان از برگزاری همایش بین المللی امیرالمؤمنین(ع) در سال آینده خبر داد و گفت: این همایش با محوریت عدالت و معنویت در سیره امیرالمؤمنین به لحاظ الگو گیری برای دنیای امروز برگزار می شود./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات