۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۵۴۱۶۵۰
عالم اهل سنت خراسان شمالی:

سیره و سنت رسول اکرم عامل بالندگی جامعه اسلامی است

عالم اهل سنت خراسان شمالی گفت: ما مسلمانان اعم از سنی و شیعه پیامبرمان را زنده و روح بلند وی را شاهد و ناظر بر امت اسلامی می‌دانیم و سیره و سنتش را سازنده و بالنده می‌شماریم.
میلاد حضرت محمد(ص)

آخوند بردی یزدانی، عالم اهل سنت خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت هفته وحدت و سالروز میلاد نبی مکرم اسلام، اظهار کرد: ما مسلمانان اعم از سنی و شیعه پیامبرمان را زنده و روح بلند وی را شاهد و ناظر بر امت اسلامی می‌دانیم و سیره و سنتش را سازنده و بالنده می‌شماریم.

وی افزود: قسطلانی می‌گوید: «لا شکّ آن حیوة الأنبیاء علیهم السلام ثابتة معلومة مستمرة»؛ بی‌تردید زنده بودن پیامبران پس از مرگ، امری ثابت، روشن و ابدی است و چون پیامبر ما از همه پیامبران برتر است، زندگی آن حضرت نیز در عالم برزخ کامل‌تر از سایر سفیران الهی خواهد بود.

آخوند یزدانی ادامه داد: شوکانی در کتاب نیل الاوطار در بخش صلوة المخلوقات می‌نویسد: «صلّی النبیّ وهو فی قبره حیٌّ»؛ گروهی از محققان معتقدند که رسول خدا بعد از رحلت زنده است و از بندگی و عمل به سیره و سنت، مسرور می‌شود؛ چراکه عمل به سیره نبوی اصل است و فتاوای علمای از فروع دین محسوب می‌شود.

وی با اشاره به محوریت سنّت و سیره، اظهار کرد: علامه محمد ناصرالدین الالبانی، یکی از علمای بزرگ کتابی نوشته به نام «اصل صفة صلوة النبیّ من التکبیر إلی التسلیم» و در مقدمه کتابش چنین می‌نویسد: «أجمع المسلمون علی من استبان له سنّة عن رسول الله لَم یَحل لهان یدعها لقول احد»؛ مسلمانان اجماع کرده‌اند بر اینکه اگر برای کسی سنتی از سنت‌های رسول اکرم آشکار شد، جایز نیست به خاطر گفته و فتوای احدی آن سنت را رها کند؛ بلکه باید به گفته دیگران اهمیت ندهد و تنها به سیره و سنت رسول خدا عمل کند.

آخوند یزدانی افزود: او همچنین از ابن‌حزم بازگو می‌سازد: «انّ الفقها و الّذین قلّدوا عنهم مبطلون للتقلید و انّهم نَهَوا اصحابهم عن تقلیدهم»؛ فقهایی که گروه کثیری مقلد آنها هستند، در مورد سنت و سیره آن حضرت، تقلید را باطل اعلام کرده‌اند و اصحابشان را از تقلید با وجود سیره و سنت نهی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: بنابراین پیروی از سیره و سنت نبوی به حکم قرآن، سنت، عقل، فطرت و سفارش پیشوایان مذاهب و فتاوای فقهای امت و ائمه اهل‌بیت از اوجب واجبات است.

آخوند یزدانی گفت: بر همه مسلمانان نیز فرض است که موارد سیره و سنت را از منابع معتبر مطالعه و بر طبق آن عمل کنند و اقوال بزرگان دین را در صورت مخالفت با سیره نبوی واگذار کنند./9314/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات