۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۴۱۷۵۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

سیره نبوی ترجمان عینی و عملی محتوای قرآن است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: سیره نبوی در حقیقت ارائه تصویر زنده و جامعی از اسلام و ترجمان عینی و عملی محتوای قرآن مجید است.
حجت الاسلام خادمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست کارشناسان فرهنگی این نهاد که به مناسبت هفته وحدت برگزار شد، با اشاره به تأکید اهل بیت بر سیره پیامبر، اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم الگوگیری از سبک و سیره رسول گرامی اسلام در جامعه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اهل‌بیت رسول‌الله نیز همواره به پیروی از سیره نبوی تأکید کردند؛ پس می‌توان گفت تمام مذاهب اسلامی در عمل به سیره نبوی اجماع کامل دارند، اضافه کرد: امام جعفر صادق (ع)، رییس مذهب شیعه می‌فرماید: «اتبعوا آثار رسول الله وسنته فخذوا بها» و تأکید می‌کند از سیره و سنت رسول خدا پیروی کنید و بدان التزام داشته باشید.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه در تفسیر آیه: «فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله ورسوله» می‌فرماید: موکول کردن به خدا بدین معنی است که در منازعات فردی و اجتماعی و سیاسی مطابق کتاب خدا داوری کنیم و ارجاع حل تضادهای داخلی به رسول خدا، به معنی عمل به سنت و سیره آن حضرت است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی افزود: آن حضرت در خطبه‌ای دیگر تصریح می‌فرماید: «فتأَسَّ بنبیک الأطیبِ الأطهرِ فانَّ فیه أسوةً لمن تَأسّی وَ عزاءً لمن تعزّی و احبُّ العبادِ الی اللهِ المتأسّی بنبیه و المُقتصُّ لأثرِه»؛ پس به پیامبر پاکیزه و پاک نهادت اقتدا کن که راه و رسم او الگویی برای الگوخواهان و فخر بزرگی است برای کسانی که خواهان کرامت و بزرگواری باشند و محبوب‌ترین بنده نزد خدا کسی است که از پیامبرش پیروی کند و گام بر جای قدم او بگذارد.

وی با بیان اینکه در زیارت‌نامه‌های مأثور و معتبر نیز سنت نبوی جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: برای نمونه در زیارت امین‌الله می‌خوانیم: «أشهد إنّک جاهدت فی الله حقّ جهاده وعملتَ بِکتابِه وَ اتَّبَعتَ سنن نَبیّه حتی دعاک الله الی جواره»؛ شهادت می‌دهیم که شما به کتاب خدا و سنت نبوی تا لحظه مرگ و شهادت و لقای الهی عمل کردید.

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: رسول اکرم در مجموعه‌ای از وصیت‌نامه‌اش به حضرت علی (ع) می‌فرماید: «والسادسة: الاخذ بسنّتی فی صلاتی وصیامی وصدقتی...»؛ وصیت ششم من این است که به سنت من در نماز و روزه و صدقات عمل کنی.

وی خاطرنشان کرد: سیره نبوی در حقیقت ارائه تصویر زنده و جامعی از اسلام و ترجمان عینی و عملی محتوای قرآن مجید است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: پیامبران اولوالعزم تنها پیام‌آوران الهی و تشریع کنندگان این نبوده‌اند، بلکه امام و پیشوای مردم نیز هستند؛ به همین دلیل پیامبر اکرم و امامان معصوم از جنس بشر هستند تا الگو و نماد اسلام راستین باشند./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات