۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۴۱۷۷۰
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

فلسفه درس خارج، مجتهد پروری است

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این که فلسفه درس خارج، آموزش نیست بلکه اصول اجتهادورزی است، گفت: فلسفه درس خارج، مجتهد پروری است.
حجت الاسلام رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه مرکز فقه تخصصی نظام ساز صبح امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، حجت الاسلام محمد هادی رحیمی صادق رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران و طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) در این حوزه علمیه برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد نبی اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، گفت: موضوع میلاد پیامبر اکرم(ص) یک اتفاق عادی در عالم هستی و جامعه بشری نبوده است.

وی افزود: مقارن این میلاد پربرکت، حوادثی که اتفاق افتاد از جنس اتفاقاتی بود که جایگاه این پدیده را در بستر جهان هستی معنی می‌کرد. میلاد پیامبر اکرم(ص) تنها تولد یک انسان در یک خانواده نبود بلکه اتفاقی بود که ظرف عالم هستی را تحت تأثیر خود قرار داده بود و تنها یک نقطه عطف در حیات بشر نبود بلکه نقطه عطف در تمام عالم هستی بود.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در ادامه ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) ماقبل خلقت بشر و در مقام تکوینی جایگاه خاصی دارند. در اخبار معتبر آمده که وقتی حضرت آدم(ع) خلق شد، در گوشه‌ای از عالم وجوداتی نورانی را مشاهده کرد. وقتی از وجود آنها سوال کرد، خداوند متعال عرضه داشت که اینها وجودات نورانی اهل بیت(ع) هستند که قبل از تو خلق شده‌اند.

رسالت علما در حقیقت استمرار رسالت انبیاست

وی با بیان اینکه تولد پیامبر اکرم(ص) و اولیای الهی یک اتفاق هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی است، گفت: علما خاصّه اهل فقه و حکمت در واقع خلفا و امنای رُسُل هستند و همان رسالتی که انبیا و اولیا داشتند، علما نیز آنها را بر عهده دارند. رسالت انبیا تربیت نفوس و تمشیت همه شئون انسانی است. رسالت علما در حقیقت تتمیم و استمرار رسالت انبیاست.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در ادامه ابراز داشت: فقه در حقیقت بستر اصلی این تمشیَت و تدابیر است. فقه، یک علم و دانش نیست. زیست فقهی در واقع یک جهان زیست است و فقه را نباید در عرض سایر علوم قرار داد اما فقه فتوایی و رساله‌های توضیح المسائل نقشی متفاوت دارند.

حوزه علمیه امروز به خودی خود در فرآیند تحول قرار دارد

وی در ادامه افزود: فقه اجتهادی در حقیقت بسترساز نحوه‌ای از زندگی است و در عرض سایر علوم نیست. فقه و اخلاق از این جهت هم وزن هستند که تامین کننده لوازم یک جهان زیست خاص هستند که می‌توان از آن به جهان‌زیست دینی تعبیر کرد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران راجع به تحصیل در حوزه و خاصّه در مسأله فقه در مقطع خارج، گفت: امروز حوزه به خودی خود در فرآیند تحول قرار دارد زیرا در نقطه های زلزله خیز گسل های معرفتی قرار گرفته است.

فلسفه درس خارج، مجتهد پروری است

وی افزود: به فرمایش مقام معظم رهبری که تحول در حوزه واقع شدنی است و باید مدیریت شود؛ این اتفاق اجتناب ناپذیر رخ داده است. فلسفه درس خارج، آموزش نیست بلکه اصول اجتهادورزی است. فلسفه درس خارج، مجتهد پروری است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با تأکید بر اینکه باید روش‌ها و سنت‌های علمی درستی را پایه گذاری کنیم، تصریح کرد: برخی روش های ما مشکل دارند و تا وقتی روش ما مبنی بر روش واعظ و مستمع باشد، هیچ گاه طلاب، مجتهد بار نخواهند آمد.

زمان ده ساله برای پرورش مجتهد متخصص با به کارگیری روش های نوین کافی خواهد بود

وی در ادامه اظهار داشت: در مرکز فقه تخصصی بنای ما بر این است که به فضل الهی و با عنایت ویژه امام رضا(ع) به حوزه علمیه امام رضا(ع) مبانی، فلسفه ها، عرصه ها و علومی که علوم انسانی نامیده می‌شوند را بررسی کنیم و در عین حال فن اجتهاد را در متن تحصیل وارد کنیم، همچنین بین فقه و علوم فقهی و بین علوم انسانی و فلسفه پیوند ایجاد کنیم.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه روند آموزش ها و روش ها باید به نحوی باشد که ورزیدگی کسب شود، گفت: اگر بتوانیم با توجه به برنامه ریزی ها به این روند عمل کنیم، برای دستیابی به اجتهاد کامل و پرورش مجتهد متخصص به زمان بیست ساله نیازی نداریم و ده سال کافی خواهد بود البته در صورتی که افراد استعداد لازم را داشته باشند، جدیت کافی به کار ببندند و مدیران نیز برنامه ریزی کافی و لازم را عملی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سه عنصر برنامه بندی، استعداد و جدیت در چارچوب مبانی، منطق و مسأله شناسی با هم گره بخورند مجتهدان متخصص، حاصل کار دوره درس خارج خواهد بود؛ به این ترتیب بیش از بحث نظری باید به کار عملی و اجتهادورزی پرداخته شود./966/پ201/ب1

ارسال نظرات