۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۵۴۱۷۹۵
رییس پژوهشکده مطالعات تطبیقی اقتصاد:

امام صادق سرچشمه و پایه گذار فقه اسلامی است

حجت الاسلام علم الهدی با اشاره به اینکه بزرگان اهل سنت از شاگردان با واسطه و بی واسطه امام صادق(ع) بودند، گفت: قبل از امام صادق(ع) نه تنها فقه شیعه و سنت بلکه فقه اسلامی سامانی نداشته است.
حجت الاسلام علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید سجاد علم الهدی رییس پژوهشکده مطالعات تطبیقی اقتصاد در مراسمی که پیش از ظهر امروز به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص)، امام جعفر صادق(ع) و روز دانشجو در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: نام‌گذاری روز دانشجو برخاسته از حرکت بسیار مهم و هوشمندانه دانشجویان خبیر و آگاهی است که در مقطعی از زمان، بر فضای اجتماعی بسیار تنگ و خفقان آور تأثیرگذار شدند.

وی افزود: حرکت دانشجویان در آن مقطع به نوعی زنده بودن دانشجو و فرهنگ دانشجویی را نشان می‌داد. روز دانشجو در واقع روز آگاهی، بیداری و مطالبات مردم از نظام حکومتی است. روز دانشجو روز استعمارستیزی و استکبارستیزی است. روز دانشجو، روز زنده نگه داشتن آرمان‌های انسانی و آرمان‌خواهی دانشجویی است.

رییس پژوهشکده مطالعات تطبیقی اقتصاد با بیان اینکه دانشگاه تنها یک محیط آموزشی و پژوهشی نیست، عنوان کرد: دانشگاه مکانی است که نخبگان و آینده سازان جامعه در آن رشد و پرورش می‌یابند. روز دانشجو باید به دور از خمودی و به عنوان روز تبلور خواسته های نسل جوان امروز باشد. دانشگاه های ما باید زنده و با حیات باشند تا نظام و حکومت آنها را به عنوان یک اندیشمند مطالبه گر ببیند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) هستیم، گفت: میلاد پیامبر اکرم(ص) در زمان خود به عنوان یک آرزو و یک امر مورد انتظار بوده است زیرا بیش از صدها سال انبیای مختلف وعده به تحقق میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) داده بودند.

حجت الاسلام علم الهدی ابراز داشت: تولد پیامبر اکرم(ص) روزی بود که بسیاری از مستضعفین و حقیقت جویان عالم هزاران سال منتظر آن روز و مولود آن بودند زیرا در کتب آسمانی پیشین به صراحت به تولد ایشان وعده داده شده بود؛ حتی پیشگویان، منجمان و بسیاری از حوادث عالم نویدبخش معجزه خلقت پیامبر اکرم(ص) به عالم بشریت بودند.

پیامبر اکرم وعده طولانی خداوند متعال برای نجات بشر از ظلم و تباهی بود

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) وعده طولانی خداوند متعال بود تا بشر از ظلم و تباهی نجات پیدا کند. خداوند متعال پیامبر گرامی اسلام(ص) را به عنوان ثمره نبوت معرفی می‌کند.

رییس پژوهشکده مطالعات تطبیقی اقتصاد در ادامه اظهار داشت: گاهی به علت توجه و شدت عنایتی که به پیامبر اکرم(ص) داریم از توجه به میلاد امام صادق(ع) و بیان مطالب درباره سیره ایشان غافل می‌شویم. تقارن روز دانشجوی امسال با میلاد امام صادق(ع) تقارن قابل توجهی است.

وی گفت: امام صادق(ع) به عنوان رییس مذهب و مکتب شیعه است. نام مذهب شیعه در دنیا به نام مذهب جعفری شناخته شده است و اکثریت روایات شیعه و احادیث معتبر آن از وجود مقدس امام صادق(ع) نقل شده است.

امام صادق بسیاری از انحرافات اهل سنت را تصحیح کرد

حجت الاسلام علم الهدی با اشاره به اینکه بزرگان اهل سنت از شاگردان با واسطه و بی واسطه امام صادق(ع) بودند، گفت: قبل از امام صادق نه تنها فقه شیعه و سنت بلکه فقه اسلامی سامانی نداشته است. امام صادق(ع) به عنوان مدرس فقه و به عنوان شخصیتی که می‌خواست دین را به عنوان یک امر علمی برای مردم توضیح بدهد، کلاس درس خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) به عنوان بزرگترین فقیه و عالم در زمان خود شناخته شده بود، ابراز داشت: در روایات آمده که نزدیک به چهار هزار شاگرد در کلاس‌‌های ایشان حضور داشتند. امام صادق(ع) چارچوب فقه اسلامی را بیان و پایه گذاری کرد. اگر امام صادق(ع) نبود افزون بر اینکه مذهب شیعه به عنوان یک مذهب ساماندهی شده از نظر تفکر فقهی نبود بلکه تفکر فقهی اهل سنت هم شکل نمی‌گرفت.

وی در پایان با بیان اینکه امام صادق(ع) بسیاری از انحرافات اهل سنت را تصحیح کرد، خاطرنشان کرد: اگر مکتب ایشان نبود اختلاف شیعه و سنی خیلی بیشتر از وضعیت فعلی بود. امام صادق(ع) در حقیقت سرچشمه و پایه گذار فقه اسلامی است./966/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات