۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۸۷۹
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

باورپذیری و انطباق با خرد از ویژگی‌های سیره رسول اکرم است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: ازجمله ویژگی‌های مثبت سیره پیامبر اسلام، باورپذیر بودن و انطباق آن با خرد است.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در جمع مردم و نمازگزاران در حسینیه شهدای مصلای امام خمینی (ره) بجنورد، در ادامه مبحث سیره رسول اکرم، اظهار کرد: ازجمله ویژگی‌های مثبت سیره پیامبر اسلام، باورپذیر بودن و انطباق آن با خرد است.

وی افزود: مسائل زندگی سرور کائنات به‌قدری شفاف، معتدل و معقول بیان شده که هرگز رسول مکرم را از محدوده یک انسان ایده آل خارج نکرده و شخصیت اسطوره‌ای به وی نبخشیده است.

حجت‌الاسلام قدیمی اضافه کرد: آن حضرت به‌گونه‌ای در میان مردم زمان خویش زندگی می‌کرد که هرگز انسانی مافوق بشری شناخته نشود و پیروان ساده‌لوح نتوانند درباره او غلو و گزافه‌گویی کنند و او را به مرحله الوهیت برسانند.

وی تصریح کرد: یکی از موارد برتری سیره پیامبر مکرم بر دیگر سیره‌های پیامبران و شخصیت‌های بزرگ این است که مسلمانان را این‌گونه بار آورده که روزانه 9 مرتبه در تشهد نماز بگویند: «اشهد أن محمداً عبده و رسوله» تا هیچ زمینه‌ای برای گزاف‌گویی درباره سرور کائنات باقی نماند.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه اضافه کرد: قرآن هم در جای‌جای آیاتش، عبودیت آن حضرت را بر رسالتش مقدم داشته و بر آن تأکید کرده است: «سُبحانَ الَذی اَسری بِعبدِهِ لَیلاً مِنَ مَسجدالحَرام اِلی مَسجد الاَقصی».

به گفته حجت‌الاسلام قدیمی هرگاه حضرت احساس می‌کردند که برخی می‌خواهند او را از مقام عبودیت خارج کنند یا کرامات جعلی برای او بسازند، برخورد فوری می‌کردند که داستان فوت فرزندش ابراهیم و گرفتگی خورشید، گواه این مطلب است.

وی ادامه داد: رحلت ابراهیم، پسر پیامبر با گرفتگی خورشید مصادف شده بود، گروهی از مردم ساده‌لوح گرفتن خورشید را به حساب مرگ فرزند پیامبر گذاشتند، پیغمبر به محض شنیدن این سخن اعلام کردند: «الصلوة جامعة» وقتی مردم در مسجد اجتماع کردند، حضرت فرمود: «ایّها الناس أن الشمسَ وَالقمرَ آیتان من آیات الله یجریان بامره مطیعان له لاینکسفان ولا یخسفان لموت احد ولا لحیاته»؛ ماه و خورشید طبق حکمت الهی و به امر او حرکت می‌کنند. برای تولد یا مرگ کسی، خسوف و کسوف اتفاق نمی‌افتد.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه رسول اکرم حاضر نشد از جهل مردم حتی با سکوتش استفاده کند، افزود: سیره‌اش در مواجهه با جهالت مردم سکوت نبود؛ بلکه پیوسته جلوی این نوع عقاید خرافی را، گرچه ظاهراً به سود او بود، می‌گرفت تا او را از محدوده بشری خارج نسازند و در حق او گرفتار گزافه‌گویی و مسائل خرافی نشوند./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات