۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۵۴۲۰۱۱
آیت الله مصباح یزدی:

عمل به امیال نفسانی مانع تکامل و سبب سقوط انسان می شود

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اگر انسان دنبال تکامل و الطاف الهی است نباید دنبال هواهای نفسانی برود، عمل به این خواسته ها را سبب سقوط انسان دانست.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که اخلاق مطلوب مطابق با عقل است، گفت: بر اساس نظر بزرگان اخلاق، در درون انسان عقل و نفس در حال جنگ هستند که اگر عقل غالب شد کار خوب انجام شده و اگر نفس غالب شد کار نادرست انجام می گیرد.

وی افزود: عقل به معنای درک یک حقیقت است که در قرآن به آن اشاره شده و در مقابل برای کسانی که حقیقت را درک نمی کنند از «لایعقلون» استفاده می کند، در برخی بحث ها نیز از عقل به عنوان یک موجود مجرد تام نام برده می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هر انسانی بالقوه در درون خود دو نوع گرایش دارد، اظهار داشت: کسی که هر کاری به میل خود انجام می دهد از مسیر صحیح منحرف می شود چرا که رضایت الهی را مد نظر قرار نمی دهد و به عاقبت کار متوجه نمی کند.

وی ادامه داد: اگر انسانی خود را بسازد و امیال خود را کنترل کند بر اساس عقل عمل می کند اما اگر انسان تنها به دنبال امیال باشد عمل بر اساس هوا و دل خواهی می شود، اگر انسان بر اساس امیال و خواسته های نفسانی خود عمل کند سقوط خواهد کرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر انسان دنبال تکامل و الطاف الهی است نباید دنبال هواهای نفسانی برود، ابراز داشت: انسان باید فکر کند که اگر عملی را انجام داد نتیجه آن چه خواهد شد، خدا می خواهد انسان با به کار گیری از عقل خود تصمیم بگیرد و تسلیم هواهای نفسانی نشود.

وی عنوان کرد: اگر انسان از عقل و قلب خود استفاده نکند نمی تواند راه صحیح را در پیش بگیرد، قرآن می فرماید کسانی که از عقل، قلب، چشم و گوش خود استفاده نمی کند مانند چهارپایان بوده بلکه پست تر از آن ها است./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات