۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۵۴۲۰۱۷

بازخوانی مشکلات پنجگانه مسأله تراریخته در یک نشست علمی

حجت الاسلام گودرزی با تأکید بر اینکه امنیت و سلامت جامعه با ورود تراریخته ها در خطر است، گفت: حوزه های علمیه باید در عرصه رسیدگی به مشکلات اجتماعی به ویژه تراریخته ها فعال باشند.
تراریخته تراریخته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «بازخوانی مشکلات پنجگانه مسأله خطرناک تراریخته» عصر امروز با حضور و ارائه حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت  در سالن کنفرانس ساختمان خاتم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، محور این نشست علمی، بررسی پنج پرسش درباره تراریخته شامل این موارد است: آیا برای بررسی مسئله تراریخته و به صورت کلی تکنولوژی های زیستی می توان به روش های حسی و پوزیتویستی اعتماد کرد؟ در صورت  عدم اعتماد به روش های حسی آیا دسترسی به روش تحقیق جدیدی در این حوزه امکان پذیر است؟ علی المبنای مدل های تحقیقاتی موجود آیا احراز سلامت تراریخته ها امکان پذیر است و در صورت ادعای امکان آیا لوازم احراز سلامت تراریخته -مانند نظام ارزیابی ملی مستقل در این زمینه- در شرایط فعلی موجود است، یا خیر؟ آیا ادعای بیوتکنولوژی مبنی بر بیان خاصیت توسط ژن درست است و یا اینکه ژن- ذیل قواعدی بالا دستی- حامل خاصیت می شود؟ در صورت عدم پذیرش تجاری سازی تراریخته؛ آیا فائده ای علمی و عملی برای تحقیق و پژوهش در حوزه تراریخته و بیوتکنولوژی متصور است یا خیر؟ است.

حجت الاسلام گودرزی دبیر علمی این نشست با اشاره به اینکه خواه با ناخواه در جامعه با مسأله تحولات اجتماعی روبه رو هستیم، گفت: در مقابل تحولات اجتماعی می توان سه رویکرد داشت که عبارتند از سکوت و منفعل بودن، ایستادن و سینه سپر کردن و مدیریت کردن.

وی با بیان اینکه دور رویکرد «سکوت و ایستادگی» نادرست است، ابراز داشت: تنها راه چاره مقابله با تحولات اجتماعی مدیریت کردن آنها است که از طریق بررسی دقیق و علمی آن مسأله محقق می شود.

حجت الاسلام گودرزی با تأکید بر اینکه امنیت و سلامت جامعه با ورود تراریخته ها در خطر است، اظهار داشت: حوزه های علمیه باید به عرصه مشکلات اجتماعی به ویژه تراریخته ها ورود کنند و با بررسی دقیق و عالمانه آن را مدیریت کنند.

در ادامه این نشست علمی، حجت الاسلام کشوری با تأکید بر اینکه برنامه های توسعه مصداق پسرفت است، عنوان کرد: تراریخته ها یکی از این مصادیق است، بنابراین اگر حوزه علمیه به این مسأله ورود فعالانه نداشته باشد، ممکن است بعد از گذشت چند سال متوجه شویم که ضربه ای سنگین به جامعه وارد شده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با اشاره به اینکه تراریخته ها مصداق بیوتروریسم است، بیان کرد: این برنامه یکی از 10 برنامه ای است که از سوی غرب برای کنترل جمعیت ایران برنامه ریزی شده است.

جملات زیبا و اهداف شوم!

وی ادامه داد: هدف دوم از اهداف سند توسعه پایدار 2030 عبرات است از «کنترل گرسنگی و گسترش سلامت غذایی»؛ بر این پایه می گویند تولیدات کشاورزی باید افزایش پیدا کند و چون این افزایش از طریق محصولات ارگانیک امکان پذیر نیست باید به سمت استفاده از تراریخته ها برویم؛ به بیان دیگر غرب تراریخته را ابزار رفع گرسنگی معرفی کرده است؛ این جریان بسیار زیبا طرح شده است و شخص در اولین برخورد گمان می کند که خیرخواهی است، اما به یقین در پشت پرده این محصولات اهداف بسیار شومی نهفته است.

حجت الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: جریان توسعه گرا با استدلال هایی ضعیف در حال تحمیل محصولات تراریخته و همچنین مسائل دیگری همچون کنترل جمعیت، واکسیناسیون و غیره به کشور است.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با اشاره به اینکه حوزه علمیه نباید دایره عمل خود را محدود در دفاع از ارزش های نظام همانند دفاع از ولایت فقیه، دفاع از نظام اسلامی و غیره کند، گفت: متأسفانه در این چهار دهه که حوزه علمیه دایره عمل خود را محدود کرد، جریان توسعه گرا توانست پیشرفت کند؛ امروزه ضروری است که حوزه علمیه در عرصه مسائل اجتماعی ورود کرده و اجازه ندهد هر جریانی با استدلال هایی ضعیف و عوام پسند چیزی را بر کشور تحمیل کند.

گفتنی است، شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی  ضمن اعلام مخالفت صریح با واردات و کشت تراریخته؛ تلاشی علمی برای بهینه تصمیم سازی در این حوزه را به عهده دارد./841/پ202/س

ارسال نظرات