۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۵۴۲۴۰۷
آیت الله صدیقی:

ترک امر به معروف و نهی از منکر سبب تسلط اشرار و افراد نالایق بر جامعه می‌شود

امام جمعه موقت تهران گفت: یکی از آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر، تسلط اشرار و افراد نالایق بر اداره امور جامعه است. اگر افراد صالح امر به معروف و نهی از منکر نکنند، خوبان بر سر کار نیامده و دعای‌ آنها اثری نخواهد داشت.
آیت الله صدیقی آیت الله صدیقی آیت الله صدیقی آیت الله صدیقی آیت الله صدیقی آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در کلاس درس اخلاق که پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: انسان موجودی است که دائماً در مسیر کمال نیاز دارد به وضع خود توجه کند و از آن غافل نباشد.

وی افزود: غفلت در روایات به عنوان چرک روح و نفس معرفی شده است. کسی که گرفتار غفلت است، غبار غفلت روح و جان او را مغشوش و کدر می‌کند و این آلودگی سبب دوری و فاصله او از ساحت ربوبی می‌شود.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: در آیات قرآن کریم غفلت منشأ سقوط انسان به سوی حیوانیت و عذاب الهی معرفی شده است که سبب بی خاصیت و خنثی شدن مراکز ادراکی شخص غافل می‌شود. بنابر آیات قرآن افراد غافل نه چشم به روی حقایق اطراف خود باز می‌کنند و نه عبرت می‌گیرند. فرد غافل گوش دارد اما گویی هیچ صدایی از انبیا و ائمه به او نرسیده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: روایت است که اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بی رنگ شود یکی از آثار ترک این امر مهم، تسلط اشرار است؛ بعضاً در جامعه می‌بینیم کار به دست افراد نالایق سپرده می‌شود. اگر افراد صالح امر به معروف و نهی از منکر نکنند، نتیجه این می‌شود که خوبان بر سر کار نیامده و ناله آنها نیز در دعای‌شان اثری نخواهد داشت زیرا خداوند راه درست را برای آنها قرار داده اما به آن عمل نکرده‌اند.

ترک امر به معروف و نهی از منکر بین دعاهای انسان‌ها و مبدأ متعال حجاب ایجاد می‌کند

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ابراز داشت: نشنیدن و بی اهمیت بودن انسان نسبت به دستورات الهی سبب حجاب بر دعاها می‌شود. ترک امر به معروف و نهی از منکر سبب حاجب شدن بین دعاهای انسان‌ها و مبدأ متعال می‌شود و ناله و زاری هیچ اثری در آن ندارد.

وی در ادامه با اشاره به خصوصیات افراد غافل، گفت: همت چنین افرادی تنها سیر کردن شکم و معیشت مادی است و به تعبیر قرآن کریم این افراد از حیوان هم بدترند، رشدی بالاتر از قوه حیوانی ندارند و به پست ترین مراحلی پست‌تری سقوط می‌کنند که هیچ حیوانی نمی‌تواند مانند آنها باشد؛ عده‌ای در این دنیا طوری زندگی می‌کنند که حاصل آن به غیر از جهنم نیست.

منشأ تمامی بلایا، غفلت است

آیت الله صدیقی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم اول جهنم را مطرح می‌کند و خطر را متذکر را می‌شود زیرا انذار بر تبشیر مقدم است، اظهار داشت: اگر انسان به هدایت‌های الهی پشت پا بزنند، ثمر و حاصلی جز جهنم برای او نخواهد بود.

وی با بیان اینکه منشأ تمامی بلایا، غفلت است، عنوان کرد: مراقب باشیم و همواره محاسبه کنیم ببینیم عمر و فرصت‌های خود را در مسیر چه چیزهای باطل و ضایعی هدر دادیم. دائما حواس‌مان باشد که پشت پا به سعادت و نجات خود نزنیم. خداوند راه‌های زیادی را برای سعادت بشر پیشنهاد داده که یکی از این راه‌ها استقرار در سنگر دعاهاست.

یکی از مزایای دعا، بیدار شدن از خواب غفلت است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه دعای انسان توجه به فقر وجودی خود است، گفت: وجود و حقیقت انسان ذاتاً فقیر است. کسی که حالت اضطرار داشته باشد راهی جز دعا ندارد. انسان هر لحظه در معرض خطر غرور و امواج بلاست. یکی از مزایای دعا، بیدار شدن از خواب غفلت است.

وی با بیان اینکه مرحوم علامه طباطبایی در زمان حیات از عالم بهشت گذشته است، گفت: تفسیر المیزان تعلیم نیست بلکه تجلی وجود کسی است که در مسیر قرب الی الله قرار گرفته است و هر چه در این کتاب پر عظمت نوشته، پیش‌تر آنها را یافته است؛ این عالم بزرگ در تفسیر المیزان درباره دعا این گونه نوشته که اگر دعا به واقع برای انسان محقق شود ممکن نیست اجابت نشود.

برخی از طلاب مرگ دینی پیدا می‌کنند

آیت الله صدیقی ابراز داشت: این سخن علامه طباطبایی مصداق این است که اگر بر کسی نماز واقعی محقق ‌شود ممکن نیست دروغ بگوید. نماز موجود عرشی و عقلی است، اگر بر انسان محقق شود، پاسداری است که سد راه خطای او می‌شود. نماز نیز از مصادیق دعاست.

وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از طلاب با وجود اینکه در حوزه وارد می‌شوند مرگ دینی پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: دست به دامن امام زمان(عج) شویم و بخواهیم به ناداری، ضعف و طوفان زدگی ما رحم کند تا بتوانیم دین خود را حفظ کنیم./966/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات