۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۵۴۲۴۹۸
استاد حوزه علمیه قم:

طلاب متولیان فرهنگ و دین جامعه هستند

استاد حوزه علمیه قم طلاب را متولیان فرهنگ و دین جامعه دانست و گفت: شما طلاب باید بدانید طلبگی شغل نیست و اهداف مادی جایی در حوزه‌ها ندارد؛ زیرا هیچ مقامی بالاتر از این نیست که شما در جایگاه وارثان انبیا هستید.
حوزه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، خانم عذرا علوی، استاد حوزه علمیه قم و از مبلغین برتر کشوری پیش از ظهر امروز، در جمع طلاب مدارس علمیه نجف‌آباد، درباره جایگاه و عظمت حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های علمیه تنها مرکز آموزشی است که حکم تاسیس آن مستقیم از جانب خداوند صادر شده و خداوند در قرآن در آیه نفر دستور به تشکیل حوزه‌های علمیه داده است.

وی ادامه داد: طبق آیه نفر، حوزه‌های علمیه دارای جایگاه رفیعی هستند و مأموریت الهی «لینذروا» تنها مختص حوزه‌های علمیه است، هیچ‌یک از دیگر مراکز آموزشی چنین مسؤولیتی ندارند و این حوزه‌های علمیه هستند که متولی تربیت دینی جامعه هستند که این مسوولیت اجتماعی طبق آیات الهی بسیار سخت‌تر از جهاد فی سبیل الله است.

خانم علوی طلبه واقعی را برتر از مجاهد بیان کرد و افزود: حوزه‌های علمیه الگوهای جامعه هستند و اگر شما طلاب نتوانید این الگو را به درستی در جامعه پیاده کنید، الگوی خراب باعث فساد یک جامعه خواهد شد.

وی در ادامه درباره چرایی اهمیت حوزه‌های علمیه بیان داشت: خداوند انسان را برای رسیدن به بالاترین کمالات در این جهان قرار داده و حفظ و بروز این کمالات، در سایه دین‌داری و رشد کردن بایدها و نبایدهای دین حاصل می‌شود.

استاد مدارس علمیه قم ادامه داد: اگر راه تفقه نباشد، راه کمال بسته می‌شود و در سایه دین است که می‌توانیم به کمال برسیم پس باید دین‌شناس باشیم و در جواب آنانی که می‌گویند ما بدون فقیه در دین هم می‌توانیم به کمال برسیم باید به این آیه که خداوند  می‌فرماید «علم القرآن خلق الانسان»، اول تعلیم قرآن و در مرتبه بعد خلقت انسان، توجه کنیم.

وی درباره شئون و جایگاه طلبگی نیز خاطرنشان کرد: اولین شأن برای هر طلبه طبق آیه قرآن، تفقه در دین و فهم عمیق است و طلبه‌ای واقعاً به چنین جایگاهی می‌رسد که جایگاه علمی یک طلبه را درک کرده باشد و آن علم باعث رشد و کمالش بشود، علمی که واقعاً علم باشد باعث بالا رفتن بصیرت طلبه خواهد شد.

خانم علوی در ادامه تصریح کرد: اولین اثر در وجود طلبه بعد از رسیدن به حقیقت جایگاه علمی، تواضع است همانند امام خمینی که در آن جایگاه خود را یک خدمتگزار می‌نامید و زمانی که طلبه از لحاظ علمی پیشرفت کند، زمان‌شناس و مخاطب شناس خواهد شد و براساس مقتضیات زمان به خصوص در این دوران بهترین پاسخگوی شبهات است.

وی طلاب را متولیان فرهنگ و دین جامعه بیان کرد و افزود: شما طلاب باید بدانید طلبگی شغل نیست و اهداف مادی جایی در حوزه‌ها ندارد، هیچ مقامی بالاتر از این نیست که شما در جایگاه وارثان انبیا هستید و طلبه‌ای که در ورود به حوزه به دنبال آینده شغلی خود است، تعریفی از حوزه ندارد.

مبلغ برتر کشوری در ادامه با توصیه‌هایی نسبت به پوشش طلاب در سطح جامعه ادامه داد: نحوه پوشش افراد در سطح جامعه یکی از آسیب‌های دوران کنونی است و با آنکه دین تأکید بر حُسن ظاهری افراد دارد اما بعضی مدگرایی و مدپرستی را به نام دین تمام می‌کنند و در این میان پوشش یک طلبه باید با سایر مردم عادی متفاوت باشد.

وی نوع پوشش یک طلبه را نشان جایگاه اجتماعی وی برشمرد و گفت: مشکل ما این است که در امور خود تفکر و تدبر نداریم و تخیلی زندگی می‌کنیم و خیال می‌کنیم برای موثر شدن باید همسان جامعه باشیم، در حالی که آدم متفکر از شرایط موجود برای رسیدن به حقیقت استفاده می‌کنند و یک طلبه متفکر از فرصت‌ها استفاده می‌کند.

استاد مدارس علمیه قم، در پایان در پاسخ به برخی از سوالات طلاب درباره نحوه پوشش ادامه داد: آنچه باعث جذب یک طلبه در جامعه می‌شود، نه نوع پوشش بلکه نحوه برخورد و اخلاق شما طلاب است و شما با قدم گذاشتن در این مکان بزرگ باید هزینه بزرگ نیز بپردازید./1306/پ۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات