۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۵۴۲۶۷۹
حجت الاسلام مصباحی مقدم خبر داد؛

بازنگری و تغییر در اساسنامه جامعه روحانیت مبارز

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به تغییرات جدید در اساسنامه جامعه روحانیت مبارز گفت: در تعریف جامعه روحانیت مبارز دو عبارت «انقلابی» و «مردمی» به اساسنامه اضافه شد.
مصباحی مقدم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز پیش از ظهر امروز دوشنبه بیستم آذرماه در نشستی رسانه‌ای در محل دفتر مرکزی جامعه روحانیت مبارز پس از قرائت تغییرات جدید در اساسنامه این نهاد، گفت: پس از ده سال اساسنامه جامعه روحانیت مبارز مورد بازنگری قرار گرفت و به دلیل اینکه این نهاد از دل مردم بیرون آمده است، عبارت مردمی به تعریف جامعه روحانیت مبارز اضافه شد.

وی ادامه داد: عبارت انقلابی بودن نیز به این جهت به تعریف جامعه روحانیت مبارز اضافه شد که برخی از روحانیون نگاه انقلابی ندارند.

وی ابراز داشت: ما نمی‌خواهیم کارهایی که روحانیون در همه جا انجام می دهند را انجام دهیم بلکه درصددیم که از اصول و ارزش‌های نظام محافظت کنیم، این موضوع هم کار ویژه جامعه روحانیت را تعریف و هم محدودیت‌های آن را مشخص می‌‌کند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به تغییرات بند هفتم اساسنامه جامعه روحانیت تصریح کرد: تلاش برای سازماندهی روحانیت شیعه و رشد و  اعتلای آن تغییراتی را اعمال کرده‌ایم و واژه تلاش به این بخش  اضافه شد؛چرا که تلاش برای این موضوع یک انتظار متوازن است که جهت این سازماندهی مهم است، البته روحانیت به صورت سازماندهی شده در ائمه جمعه و جماعات وجود دارد که اینها ربطی به جامعه روحانیت ندارد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه بند مربوط به تحکیم مبانی انقلاب اسلامی و دفاع همه جانبه از دستاوردهای آن و نیز ترویج راهبردهای امام و رهبری تغییری نداشته است، یادآور شد: در یکی دیگر از بندها تغییراتی صورت گرفته، قبلا بر لزوم گسترش فضائل اخلاقی در جامعه صحبت شده بود که علی‌القاعده این هدف کارویژه ما نیست بلکه هدف هر فرد روحانی است؛ در این بند بر لزوم گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه و مقابله با انحرافات، فکری، فرهنگی و اخلاقی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه نظارت بر عملکرد مسؤولان نظام و فعالیت حوزه‌های علمیه و نقد عالمانه و خیرخواهانه در جهت منافع و مصالح مردم از دیگر بندهایی است که تغییر داشته و کلمه خیرخواهانه جایگزین دلسوزانه شده است، گفت: در بند 8 بر لزوم ارتباط جامعه روحانیت با سایر مذاهب اسلامی در جهت تحقق اهداف سیاسی و اجتماعی تاکید شده است.

حجت الاسلام مصباحی مقدم همچنین تاکید کرد: بند 10 اساسنامه مبنی بر تاسیس موسسات عام‌المنفعه حذف شد و ما این را کارویژه خود نمی‌دانیم؛ بنابراین مجموع این حذف و اضافه‌ها ابتدا در کمیسیون سیاسی و سپس در صحن جامعه روحانیت تصویب شد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در بخش پرسش و پاسخ این نشست در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه چه زمان رییس جمهور در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت خواهد کرد، اظهار داشت: موضوع شرکت حجت الاسلام‌ والمسلمین روحانی در جلسات همچنان مطرح است و دعوتنامه برای وی ارسال می‌شود، اما به دلیل مسایل امنیتی این امکان وجود ندارد رییس جمهور در تمامی جلسات شرکت کنند. این احتمال وجود دارد که در آینده برخی از جلسات جامعه روحانیت مبارز در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان باید هم‌اندیشی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وجود داشته باشد، بیان داشت: موضوع تعامل با تمام جناح‌ها در اساسنامه جامعه روحانیت مبارز پیش‌بینی شده است، باید توجه داشت که موضوع وحدت و انسجام ملی جزو مواردی است که همواره مورد توجه جامعه روحانیت مبارز قرار دارد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام چه میزان به مشکلات اقتصادی موجود توجه دارد، ابراز داشت: تا کنون 9 جلسه درباره موضوعات کلان اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام منعقد است، قطعا همگی باید تلاش کنیم تا به اصلاح جدی مشکلات اقتصادی بپردازیم.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به این پرسش که چرا دولت بودجه احزاب را پرداخت نمی‌کند، عنوان داشت: نظر شخصی بنده است که باید احزاب به صورت مستقل کار کنند تا زبان نقد و حریت در برابر دولت‌ها داشته باشند اما احزاب برای دریافت مطالبات خود می‌توانند به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کرده و میزان پرداختی خود را مطالبه کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره لزوم تعامل جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز، ابراز داشت: در سال 83 رهبر انقلاب از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز درخواست کرد که تعامل داشته باشند، بعد از این درخواست رهبر انقلاب دو جلسه به ترتیب به میزبانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تشکیل شد.

وی ادامه داد: در جلسات تشکیل شده شخصی از طرف مجمع روحانیون مبارز اعلام می کرد که قدرت در دستان جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و این دو تشکل هرکاری بخواهند می‌توانند کنند، در همان زمان مرحوم آیت الله مهدوی کنی به آن شخص گفتند که اساس کار ما تشکل است و هر مشکی دارند باید با نهادهایی همچون شورای نگهبان و... حل کنند. پس از این نشست‌ها هیچ زمانی مجمع روحانیون مبارز پیش قدم میزبانی نشست‌های مشترک نشد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد: باید توجه داشت که مجمع روحانیون مبارز عملکرد بسیار بدی در فتنه 88 داشت، قطعا بازگشت از مواضع گذشته و همچنین توجه به اصول نظام می‌تواند دریچه ای برای گفت‌وگو میان جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز باشد و در همین راستا نیز اقداماتی صورت گرفته است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره نوع تعامل جامعه روحانیت مبارز با جمنا نیز، گفت: از روز اول تعامل خوبی با جمنا به وجود آمد و 4 نفر از اعضای جامعه در جلسات جمنا شرکت کردند. ابتدا پیشنهاد جامعه روحانیت مبارز این بود که در انتخابات به عنوان محور قرار گیرد اما پس از رایزنی‌های صورت گرفته در کنار جمنا ایستاد. امروز نیز جامعه روحانیت اداعای رهبری ندارد و نوع نیاز اصولگرایان باعث می‌شود تا به آنها کمک کنیم.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در پایان، گفت: ورود زودهنگام به انتخابات ریاست جمهوری سه سال بعد امری اشتباه است، هرچند که باید احزاب و تشکل‌ها همواره برای آینده خود برنامه داشته باشند./۸۵۶/پ
۲۰۱/ق

ارسال نظرات