۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۵۴۲۷۶۳
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

پژوهش براساس نیازهای جامعه، مطالبه رهبری از حوزه و دانشگاه است

آیت الله سلیمانی گفت: ما وظیفه داریم نیازهای جامعه را شناسایی و براساس آنها پژوهش کنیم؛ پس مأموریت پژوهشگر ابداعی است؛ همان چیزی که رهبر انقلاب از دانشگاه و حوزه مطالبه کرده‌اند.
آیت الله عباسعلی سلیمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان آیت الله عباسعلی سلیمانی، صبح امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره «علامه حلی» سیستان و بلوچستان که در سالن اجتماعات ولی امر نهاد رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان برگزار شد گفت: تردیدی نیست که پژوهش ریشه در عقل دارد؛ زیرا کنکاش در عقل است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر بناست افکار جولان کند باید عقل جولان داشته باشد؛ وقتی عقل جولان داشته باشد دل زنده می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهش کار دل و مغز و هوش است اظهار داشت: تا هنگامی که منابع شناخت درون، کامل نشود نمی‌تواند انسان را از برون آگاه کند و کاری از بیش نمی‌برد.

آیت الله سلیمانی افزود: از آنجا که باید سیستم بدنی آدمی تحرک و جنبش و تکاپو داشته باشد عقل انسان را وادار به تفکر می‌کند؛ وقتی فکر سلول های مغزی را تحریک می‌کند انسان منقلب خواهد شد و در نتیجه حواس ظاهر می‌تواند راهنمای یک منبع پژوهش باشد.

وی با اشاره به معانی پژوهش بیان کرد: پژوهش یک معنای عام دارد؛ یعنی هر فعالیت آدمی که جنبه آموزشی و تبلیغی نداشته باشد پژوهشی است اما هر فعالیت علمی، آموزشی و تبلیغی، پژوهش نیست بلکه باید فراتر از آموزش و تبلیغ باشد؛ از این رو هر مقاله نویس پژوهشگر نیست.

نماینده مجلس خبرگان ابراز داشت: معنای خاص پژوهش، جستجوگری و حل مسأله بر اساس برخی شاخص‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه شیعه ما منکر انسداد علم است گفت: علم رو به جلو است و حالت ایستاده ندارد بلکه پویا و فعال است؛ جامعه و حوزه علمیه نیز نباید ایستایی داشته باشد و باید خلاقیت و ابتکار را مدنظر قرار دهد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان پژوهش را همراه با مرزشکنی علم و دانش دانست و تصریح کرد: پژوهش شاخص دارد و به معنای رفع یک مشکل یا کشف پدیده نو و برای رسیدن به پاسخ است.

وی عنوان کرد: ما وظیفه داریم نیازهای جامعه را شناسایی و براساس آنها پژوهش کنیم؛ پس مأموریت پژوهشگر ابداعی است؛ همان چیزی که رهبر انقلاب از دانشگاه و حوزه مطالبه کرده‌اند./831/پ203/ب1

ارسال نظرات