۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۵۴۲۸۰۶
امام جمعه موقت کاشان:

آيات و روايات راه سعادت و كمال را به انسان نشان مي‌دهند

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه آيات و روايات راه سعادت و كمال را به انسان نشان مي‌دهند، گفت: آيات و روايات نور هستند و ويژگي نور روشن كردن راه براي انسان در تاريكي است.
حجت الاسلام محمد رضا اسلامي تبار

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد آيت الله رضوي كاشاني، آيات و روايات را آينه دانست و با اشاره به اينكه زشتي ها و زيبايي هاي ما را نشان مي دهند، گفت: يكي از ويژگيهاي ديگر آيات و روايات اين است كه اين دو منبع نور و راهنما هستند و راه را به انسان نشان مي دهند.

وي افزود: آيات و روايات راه سعادت و كمال را به انسان نشان مي‌دهند، چرا كه آيات و روايات نور هستند و ويژگي نور روشن كردن راه براي انسان در تاريكي است، در غير اين صورت انسان سقوط خواهد كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار با بيان اينكه آيات و روايات نيز بايدها و نبايد را به ما نشان مي دهند واميرمومنان(ع) نيز مومنين را به سه موضوع حلال خواري، حسن اخلاق و ياد خدا سفارش مي‌كند، گفت: نخستین سفارش اميرمومنان(ع) كسب روزي حلال است، موضوع روزي حلال و حرام به دليل نقش بزرگي‌كه روزي حلال در هدايت انسانها دارد و به دليل نقش منفي كه موضوع حرام در زندگي انسان دارد در روايات زياد به آن اشاره شده است.

وي به اهميت مال حلال اشاره كرد و ادامه داد: براي شناخت هرچيزي بايد ضد آن را شناخت تا به حقيقت آن پي برد، بنابر اين براي ارزش راستگويي بايد آثار منفي ضد آن را كه دروغگويي است بررسي كرد.

امام جمعه موقت كاشان از بي غيرتي به عنوان يكي از آثار مال حرام نام برد و اظهار داشت: انسان حرام خوار نمي تواند با غيرت باشد، مال حرام بي رحمي به دنبال دارد و هيچ انسان مال خواري نمي تواند رحم و انصاف داشته باشد.

وي سلطه شيطان بر هواي نفس، دين فروشي و بي اثر شدن موعظه بهترين بندگان خدا را از جمله آثار مال حرام بر انسان دانست و يادآور شد: امام حسين(ع) روز عاشورا بعد از آنكه دشمن را موعظه كرد، خطاب به سپاهيان عمر سعد فرمود، شكم هاي شما از مال حرام پر شده است، از اين رو وقتي انسان حرام خور شد حتي موعظه امام حسين(ع) نيز اثر نخواهد كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: كسي كه حتي يك لقمه خورده باشد دعاي او تا 40 روز مستجاب نمي‌شود و نماز او ثواب ندارد و اينها تنها نمونه هايي از آثار مال حرام است كه مي تواند آثار مال حلال را روشن كند.

وي از حسن اخلاق و رفتار با خانواده به عنوان دومين سفارش اميرمومنان(ع) به مومنين نام برد و افزود: خانه و خانواده به معني ادبستان و محل تربيت است و پدر به عنوان مسؤول خانواده بايد تلاش كند تا خانواده از سلامت روح برخوردار باشد تا در اين خانه فرزنداني سالم و صالح و مفيد تربيت و به جامعه تحويل شوند كه يكي از راههاي داشتن چنين خانواده اي حسن خلق پدرخانواده است.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: اگر پدرخانواده در خانه با فرزندان و اهل خانه براساس رفتار الهي برخورد كند، چنين خانواده اي سالم و صالح و با نشاط خواهند بود، چرا كه بسياري از بيماري ها به سبب فشارهاي عصبي است، بنابراين انسان بداخلاق نبايد انتظار داشتن خانواده اي سالم و صالح و با نشاط داشته باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار ذكر خدا گفتن و ياد خدا بودن را سومين سفارش اميرمومنان(ع) به مومنين دانست و با اشاره به اينكه، ياد خدا دو اثر كلي در انسان دارد، گفت: ياد خدا بودن به معني تكيه به كسي كه از همه مشكلات ما با خبر است و ارحم الراحمين و بسيار مهربان و از مادر هم مهربانتر است و بر هر كاري قادر است و هرگره ناگشودني را را مي گشايد و هر بن بستي را باز مي‌كند.

وي ادامه داد: اگر ايمان به خدا داشته باشيم و بدانيم چنين قدرتي از ما حمايت مي‌كند هيچگاه مأيوس و نا اميد نخواهيم شد و دچار تزلزل و اضطراب نخواهيم شد و با ياد خدا «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ» هميشه آرام خواهيم بود.

امام جمعه موقت كاشان گفت: اگر توجه داشته باشيم يك نيروي فوق العاده و قدرتمند هميشه ناظر و مراقب ما است و از حركات و اعمال و نيت ما با خبر است و مرگ و حيات و آخرت و بهشت و جهنم ما در قدرت او است و اگر كوچكترين خلافي را انجام دهيم ما را مأخذه خواهد كرد، خود را كنترل خواهيم كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار بیان کرد: ياد خدا بودن از يك سو حكم پدال گاز را دارد و انسان را تشويق به حركت روبه جلو مي‌كند و از سوي ديگر حكم ترمز را دارد و سبب مي شود تا انسان را در مقابل گناه و معصيت حفظ كند./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات