دریافت معارف قرآنی نیازمند ظرفیت بالای عقلی و معنوی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام عباس نظری معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین ظهر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به اهمیت و عظمت قرآن کریم گفت: قرآن کریم که نابترین معارف الهی و ماندگارترین حکمتهای مورد نیاز بشر را در خود دارد کتابی است سراسر راستی و درستی که اخبار گذشته و آینده جهان را بیان کرده است.
وی در ادامه افزود: دیگر کتابهای آسمانی نظیر زبور آل داوود انجیل عیسی و تورات موسی(ع) اگرچه جزء کتابهای آسمانی هستند اما کلام خداوند متعال نیستند چون نزدیکترین کتاب آسمانی به مسلمانان پیش از ظهور اسلام و نزول قرآن انجیل بوده است.
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم کتاب و کلام خداوند متعال است اظهار کرد: قرآن کتابی است که تمام مجموعه صدوچهارده سوره به همراه آیات و کلمات آن در زمان پیامبر اکرم(ص) جمعآوری شده که به دو طریق حفاظت در سینهها و کتابت کاتبان وحی صورت گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به عدم تحریف لفظی در قرآن کریم افزود: تمام آنچه که از آیات و کلمات و حروف قرآن موجود است آن چیزی است که در زمان شخص پیامبر نوشته شده و ذرهای از الفاظ و کلمات و آیات آن تحریف لفظی نشده است بزرگانی چون شهید مطهری در کتاب آشنایی با قرآن از عدم تحریف لفظی قرآن سخن به میان آورده است.
حجت الاسلام نظری در ادامه با بیان اینکه قرآن کتابی است که از هیچ موضوعی فروگذار نکرده است ابراز کرد: قرآن کتابی است که توانایی پاسخگویی به تمام نیازهای بشر را در هر زمانی دارد اما در هر عصری توانایی افراد در دریافت از قرآن و دین به لحاظ ظرفیتها و استعدادهای عقلی متفاوت است زیرا در هر دورهای نیازمندیهای افراد با دوره دیگر متفاوت است.
وی در ادامه با بیان اینکه قرآن در زمان پیامبر کلیات را مطرح کرده است خاطرنشان کرد: امام که جانشین پیامبر است در هر عصری تبیین کننده کلیات و تشریح کننده جزئیات است در زمان حضرت مهدی(عج) اگرچه مردم به طور مستقیم دسترسی به امام ندارند اما فقهای نائب از امام وظیفه دارند آموزههای دین را برای مردم تبیین کنند.
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم پیرامون وجود حضرت مهدی(عج) گفت: در سوره مبارکه انبیا آیه صدوپنج آمده است که خداوند متعال میفرماید «همانا در زبور پس از ذکر تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد» امام باقر(ع) در تفسیر این آیه شریفه میفرمایند مقصود از به ارث بردن زمین توسط افراد شایسته امام مهدی و یاران او هستند.
وی در ادامه با اشاره به آیه دیگری پیرامون وجود حضرت مهدی(عج) اضافه کرد: خداوند متعال در آیه هشتاد و شش سوره مبارکه هود فرمودند «بقیةالله برای شما بهتر است اگر مومن باشید وقتی امام مهدی(عج) ظهور کند بر دیوار کعبه تکیه زده و میفرماید من باقیمانده خداوند متعال در روی زمین و جانشین و حجت خداوند بر شما هستم».
حجت الاسلام نظری در ادامه با اشاره به آیه 17 سوره مبارکه حدید پیرامون وجود مقدس حضرت مهدی(عج) گفت: خداوند در این آیه میفرماید «بدان همانا خداوند زمین را پس از مرگ آن زنده میکند ما آیات خود را برای شما بیان کردیم باشد که بیندیشید»، امام صادق(ع) در تفسیر این آیه میفرمایند که مراد این است که خداوند متعال زمین را به واسطه عدالت حضرت مهدی(عج) در زمان ظهورش زنده خواهد کرد.
وی در پایان گفت: برخی از افراد در جامعه مرده متحرک هستند از این رو جامعه اسلامی در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) مانند مرده متحرک است امام عصر هنگامی که ظهور میکند این جامعه را احیا و زنده میکند از این رو عقلها رشد پیدا کرده بساط ظلم برچیده شده و عدالت و امنیت در سراسر جهان حکمفرما میشود./۸۷۳/پ203/ب1