۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۵۴۳۱۸۸
معاون پژوهش حوزه علمیه بابل:

توجه به پژوهش در حوزه علمیه گامی مهم در راستای کاربردی کردن علوم دینی است

معاون پژوهش حوزه علمیه بابل با بیان اینکه توجه به پژوهش در حوزه علمیه گامی مهم در راستای کاربردی کردن علوم دینی است، گفت: با برگزاری کلاس های آموزش مقاله نویسی و روش تحقیق، پیشرفت های چشمگیری از نظر کمی و کیفی در بخش آثار پژوهشی حوزه علمیه بابل ایجاد شد.
مرتضی شریف نتاج مرتضی شریف نتاج سراج الامه فی شرح علی اللمعه

حجت الاسلام مرتضی شریف نتاج، معاون پژوهش حوزه علمیه بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، با اشاره به اهتمام این معاونت برای توسعه برنامه های پژوهشی در سطح مدارس علمیه بابل، گفت: شهرستان بابل با استقرار و تاسیس پژوهشکده فقهی و اهتمام مدارس علمیه شهرستان برای توجه به این امر، به عنوان یکی از قطب های پژوهشی در حوزه های علمیه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مدارس علمیه بابل در طول برگزاری دو جشنواره استانی علامه حلی در سطح مازندران رتبه های برجسته را در این جشنواره در سطح مدارس علمیه استان کسب کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به قرار گرفتن مدارس علمیه بابل در بین هشت مدرسه برتر در جشنواره علامه حلی، اظهار داشت: برگزاری نشست های علمی پژوهش محور، ایجاد کرسی های تحقیق درموضوعات مختلف فقهی، طرح کلاس های پژوهش محور در مدارس، پرونده سازی یکپارچه پژوهش و ایجاد بانک اطلاعاتی از استعدادها برتر از اقدام های ایجاد شده در یکسال گذشته در معاونت پژوهشی حوزه علمیه بابل بود که دستاورد آن در تعداد و کیفیت عملکرد پژوهشی در جشنواره علامه حلی نمایان شد.

وی افزود: توجه به امور پژوهشی گامی مهم در راستای کاربردی کردن علوم دینی است و خوشبختانه با برگزاری کلاس های آموزش مقاله نویسی و روش تحقیق، پیشرفت های چشمگیری از نظر کمی و کیفی در حوزه آثار پژوهشی حوزه علمیه بابل ایجاد شد.

حجت الاسلام شریف نتاج به برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان دومین دوره جشنواره علامه حلی در بابل خبر داد و تصریح کرد: مراسم تکریم و تجلیل از پژوهشگران برتر در سطح مدارس علمیه مازندران 23 آذر به میزبانی مرکز مدیریت شهرستان بابل در سالن همایش های اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران برگزار می شود.

وی تاکید کرد: در این جشنواره 35 مدرسه علمیه در سطح مازندران اعم از برادران و خواهران در سه مرکز مدیریت استان مازندران، مرکز مدیریت شهرستان بابل و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران با تعداد ۱۰۵۹اثر در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایان نامه سطح سه شرکت کردند که در هفت بخش نفرات برتر مورد تقدیر قرار می گیرند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه بابل پژوهشکده فقهی را به عنوان یک نهاد علمی ـ فکری شتاب بخش در حوزه پژوهشی در سطح شهرستان بابل بیان کرد و اظهار داشت: نظریه پردازی در زمینه مسائل جدید فقهی و پاسخ های لازم حوزه علمیه به فراخور شرایط جدید نیازمند یک رستاخیز عظیم پژوهشی است و موجب کارآمد و کاربردی شدن تحصیل در حوزه های علمیه می شود.

وی ادامه داد: شبکه سازی گسترده از پژوهشگران و علاقه مندان به این حوزه با داشتن بانک اطلاعاتی مناسب از فعالان پژوهشی گامی متعالی را در زمینه بهبود بخشی به مفاهیم و دستاوردهای پژوهش در حوزه های علمیه مسیر می کند.

حجت الاسلام شریف نتاج به تلاش جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه بابل برای جمع آوری آثار علامه آیت الله العظمی شیخ کبیر، تصریح کرد: با تلاش جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه مجموعه بخشی از دروس علامه شیخ کبیر بارفروشی در قالب کتابی با نام «سراج الامه فی الشرح علی اللمعه» چاپ شد که با توجه به استقبال گسترده جلد نخست آن، جلد دوم این اثر بسیار قوی در مراحل پایانی نگارش قرار دارد.

وی افزود: این شرح مشتمل بر دروس علامه شیخ کبیر بارفروشی در دو بخش صلاه و طهارت به زبان عربی بر کتاب اللمعه بوده و حتی از آثار برخی از چهره های شناخته شده و بزرگان حوزی از نظر فنی بسیار قوی تر به نظر می رسد./1313/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات