۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۵۴۳۳۰۷
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

نقص بزرگ آموزش در حوزه همراه نبودن با پژوهش است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که نقص بزرگ آموزش ما این است که متأسفانه همراه با پژوهش نیست، گفت: اگر آموزش آمیخته با پژوهش شود به طور حتم خروجی و اثرگذاری بسیار مناسبی خواهد داشت.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در اساتید و طلاب حوزه علمیه مسجد جامع نکا با بیان این که در گذشته نگاه به تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه جدی تر بود، گفت: متأسفانه در قطعی این عنصر مهم در حوزه دچار فرازونشیب های بسیاری شد.

وی با بیان این که حوزه های علمیه بدون پژوهش نمی توانند به آن جایگاه و رسالت واقعی که دارند دست پیدا کنند، افزود: حوزه های علمیه در طول تاریخ رکن اصلی پژوهش بوده اند که متأسفانه امروز شاهد افول آن وضعیت گذشته هستیم.

امام جمعه نکا بر ضرورت برنامه ریزی هدفمند و کاربردی به منظور بازگشت حوزه به جایگاه واقعی اش در عرصه تحقیق و پژوهش تأکید کرد و گفت: با تحقیق و پژوهش بهتر می توان به رشد و تعالی علوم دینی دست پیدا کرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که بسیاری از آثار و تألیفاتی که امروز در حوزه های علمیه مبنای تدریس و تحصیل است محصول تلاش های تحقیقاتی و پژوهشی بزرگان حوزه های علمیه است، تصریح کرد: امروز نیز حوزه های علمیه برای بقا و ماندگاری فقه شیعه باید چنین محققانی را پرورش دهند.

حجت الاسلام لائینی با اشاره به این که امروز شیعه جایگاه واقعی خود در میان دیگر فرق را مرهون آثار ارزشمندی است که علما و بزرگان دینی از خود به یادگار گذاشتند، افزود: این آثار ارزشمند علما و بزرگان دینی آینده شیعه را تضمین کرده است.

امام جمعه نکا در ادامه سخنان خود با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اهمیت جایگاه پژوهش در حوزه های علمیه فرمودند؛ عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیت های حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، بیان داشت: امروز اگر می خواهیم حوزه های علمیه در عرصه های تولید علم همانند گذشته گام های استواری بردارند ابتدا باید فعالیت های پژوهشی در حوزه منسجم و قانونمند شود.

حجت الاسلام لائینی با تأکید براین که آینده جامعه اسلامی نیازمند محققان و پژوهشگران جوانی است که باید در حوزه های علمیه پرورش و تربیت شوند، خاطرنشان کرد: نباید همچنان خلأ نبود پژوهشگر در حوزه دین و علوم اسلامی در کشورمان احساس شود و این وظیفه و رسالت حوزه های علمیه است که این نقص را برطرف کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه در امر تحقیق و پژوهش باید از یک پویایی و نشاط خاصی برخوردار باشند، تصریح کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی در جهان، نیاز جامعه اسلامی به پژوهش های کاربردی در حوزه علوم دینی هر روز بیشتر می شود که این نیازمند یک تلاش جدی در این خصوص است.

مسؤول حوزه علمیه نکا با بیان این مطلب که این فکر که عده ای مهم ترین و تنها رسالت حوزه های علمیه را آموزش می دانند کاملاً اشتباه است، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه با تلفیق آموزش و پژوهش است که می تواند به جایگاه واقعی خود در تولید علم دین و نشر و گسترش مبانی دینی گام های مثبتی بردارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که نقص بزرگ آموزش ما این است که متأسفانه همراه با پژوهش نیست، تصریح کرد: اگر آموزش آمیخته با پژوهش شود به طور حتم خروجی و اثرگذاری بسیار مناسبی خواهد داشت.

حجت الاسلام لائینی ادامه داد: اگر یک استاد حوزه مفاهیم و موضوعاتی را که در قالب آموزش به طلاب منتقل می کند با پژوهش ممزوج کند به طور یقین در ایجاد ثابت و پایداری آن موضوع علمی می تواند در متعلم اثرات مناسبی را به جای بگذارد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به کارکرد مهم تحقیق و پژوهش بر فهم علمی طلاب گفت: یک مقاله آن چنان ارتقایی به طلبه در سطح همان موضوع نحوی یا صرفی می دهد که شاید ده ها ساعت تعلیم آنقدر قدرت به او نخواهد داد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تحقیق و پژوهش برای طلاب اثرات ارزشمندی در پی خواهد داشت، گفت: توانمندی، آثار روحی و معنوی که در سایه تحقیق و پژوهش و نگارش مقاله برای طلاب به جای می گذارد به طور قطع و یقین دست مایه ای است برای موفقیت یک طلبه و همچنین سرمایه ای برای آینده طلاب حوزه های علمیه در عرصه های دیگر خواهد بود.

حجت الاسلام لائینی با اشاره به این که تحقیق و پژوهش برای طلاب اثرات ارزشمندی در پی خواهد داشت، گفت: توانمندی، آثار روحی و معنوی که در سایه تحقیق و پژوهش و نگارش مقاله برای طلاب به جای می گذارد به طور قطع و یقین دست مایه ای است برای موفقیت یک طلبه و همچنین سرمایه ای برای آینده طلاب حوزه های علمیه در عرصه های دیگر خواهد بود./۱۳۱۷/پ203/ب1

ارسال نظرات