۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۴۳۳۸۳
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه:

اخلاق درست نشود کارها اصلاح نخواهد شد

آیت‌الله استادی با تأکید بر این که اخلاق در جامعه درست نشود کارها اصلاح نمی شود، گفت: عزاداری و جشن برای اهل بیت(ع) خوب است اما اگر اخلاق اسلامی درست نشود مشکل حل نخواهد شد.
همایش کتابخانه های تخصصی استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه امروز در همایش مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم که در سالن شهید مطهری مجمع اداران آستان مقدس بانوی کرامت برگزار شد، گفت: وقتی به قم آمدیم تنها دو سه کتابخانه وجود داشت اما امروزه خوشبختانه رونق خوبی پیدا کرده است.

وی با اشاره به کتابخانه مدرسه فیضیه افزود: کل کتابهای مدرسه فیضیه اهدایی بوده و کاملا مردمی تشکیل شده است و کسی برای آن کتاب نخریده است؛ تا پیروزی انقلاب اسلامی تنها کتابخانه های  قم کتابخانه های آیات بروجردی، مرعشی نجفی و گلپایگانی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که فعالیت ها باید به گونه ای باشد که کتاب ها در دسترس افراد علاقه مند قرار گیرد، اظهار داشت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید در کشور تقویت شود.

وی با انتقاد از برگزاری همایش های متععد اما بی اثر  ادامه داد: باید همایش و برنامه های اثرگذار باشد نه صرف برگزاری همایش باشد.

آیت الله استادی ابراز داشت: این که تاکید بسیاری بر کتابخوانی وجود دارد منظور کتاب های خوب است، کتابداری غیر از سایر شغل ها است و باید خود افراد کتاب خوان بوده و علاقه داشته باشند وکتاب های مفسد و گمراه کننده نباید در اختیار افراد قرار داده شود.

وی با بیان این که کتاب سبب ترقی و تعالی انسان می شود، عنوان کرد: کتاب های ضاله نباید در دسترس همگان باشد بلکه تنها باید در اختیار پژوهشگران در این عرصه قرار گیرد؛ همچنین کتاب های خطی نباید متفرق باشند بلکه باید در یک جا جمع شوند و مورد استفاده باشند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) خاطرنشان کرد: حضرت می فرماید چند  ویژگی است که کسی داشته باشد مسلمان است و بخشیده می شود، مسأله اول این است که هر یک از انسان ها هر وظیفه ای بر عهده دارندو  باید به تعهد خود عمل کنند.

وی اضافه کرد: حضرت امام مکرر می فرمود اکر هر کس وظیفه خود را درست انجام دهد جامعه اصلاح می شود؛ کتابدار باید با روی باز با مخاطبان برخورد کرده و با کتاب و محتوای آن آشنا باشند، کتابدار باید راهنمای انسان در کتابخوانی باشد.

آیت الله استادی رفتار صادقانه با مردم را توصیه دوم امام سجاد(ع) دانست و گفت: انسان در هر مقامی باید این گونه باشد اما گاهی درست صحبت نمی شود و وعده های بی خود داده می شود که سبب نارضایتی مردم خواهد شد

وی افزود: امام سجاد(ع) می فرماید انسان باید از کارهای زشت در محضر خدا و مردم حیا کند؛ در کارهای فرهنگی هر فعالیتی را نباید انجام داد، به عنوان مثال برنامه های تلویزیونی درست نیست و باید اصلاح شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که امام سجاد(ع) شیعیان را به خلق با خانواده توصیه می کند، اظهار داشت: کسانی بیرون  برخورد خوش دارد اما در خانه به گونه ای دیگر است که تاثیرات منفی دارد، خوش اخلاقی در خانواده و محل کار سبب اصلاح کار خواهد شد

وی با تأکید بر این که تا اخلاق در جامعه درست نشود کارها اصلاح نمی شود، ادامه داد: عزاداری و جشن برای اهل بیت(ع) خوب است و موضع گیری علیه دشمن وظیفه است اما اگر اخلاق اسلامی درست نشود مشکل حل نخواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در مواردی مانند استقلال و دشمن شناسی  نمونه هستیم اما در زمینه های دیگر هنوز مشکل داریم، ابراز داشت: مسائلی همانند بازار و بانک ها باید اصلاح شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فعالیت های کتابخانه های حوزوی عنوان کرد: کتابخانه های تخصصی تعریف دارد و نباید هر کتابخانه ای را تخصصی نامید؛ راغب نیستیم که کتابخانه های حوزوی زیر مجموعه ارشاد باشد، کتابخانه های حوزوی از سوی حوزه علمیه اداره خواهد شد  و تحت نظر ارشاد نیست./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات