۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۴۳۴۷۷
حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی:

پژوهش صحیح تضمین کننده آینده نظام اسلامی است

امام‌جمعه پردیسان قم با اشاره به این که حکمت اساس تمدن سازی است، گفت: دانش پژوهان مومن ایرانی با تکیه بر پژوهش باید آینده نظام را تضمین کنند.
قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امروز در خطبه‌های نماز جمعه پردیسان قم بابیان این‌که هجرت اساس احیای امر الهی در زمین از سوی بندگان مؤمن است، اظهار داشت: حضرت معصومه(س) هاجر امام رضا(ع) و از مصادیق بارز آیه 100 سوره نساء است.

امام‌جمعه پردیسان قم حضرت معصومه (س) را هم‌تراز حضرت زینب(س) و از تأثیر گذار ترین بانوان جهان اسلام برشمرد و ابراز داشت: روز جهانی مهاجران از سوی سازمان یونسکو برای معرفی انسان‌های تمدن ساز تعیین‌شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین قوامی مهاجرت را اقدامی تمدنی و تمدن ساز توصیف کرد و گفت: تمدن‌ها همواره در تاریخ بشری پس از هجرت‌های سازنده ظهور کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که هجرت، امروز از حقوق بین‌المللی و یک ارزش است، عنوان داشت: هجرت در اسلام ارزشی ویژه دارد؛ این در حالی است که اسلام مبین از هجرت درونی مؤمن شروع و تا هجرت به ابعاد مکانی ادامه خواهد یافت.

امام‌جمعه پردیسان قم هجرت درونی را اساس برائت از گناه توصیف کرد و اظهار داشت: هجرت واقعیتی عظیم است؛ بر این اساس ما معتقدیم پردیسان قم شهر هجرت کنندگان است و قطب علمی حریم بانوی کریمه زمینه هجرت شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین قوامی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته به بررسی اهمیت پژوهش در تأمین و تضمین آینده امت‌ها پرداخت و ابراز داشت: حکمت به معنای قدرت اعمال دانش است؛ بر این اساس کسی که دانش در اختیار داشته و قدرت اجرای آن نداشته باشد به هویت حکمت اسلامی در آن دانش دست نیافته است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که حکمت اساس تمدن سازی است، اظهار داشت: حکمت هویتی است که باید در دانش‌پژوهان شکل بگیرد تا بتواند آینده نظام اسلامی را تأمین کند.

امام‌جمعه پردیسان قم با تاکید بر این که  دانشگاه‌ها هنوز رمز علوم انسانی اسلامی را باز نکرده‌اند، ابراز داشت: هنوز علوم انسانی ترجمه‌شده در اختیار دانش‌پژوهان قرار می‌گیرد و این نشان از نبود حکمت‌آموزی در نظام آموزشی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین قوامی بابیان این‌که تولید نظریه از لوازم حفظ آینده نظام است، عنوان داشت: سطح پژوهشی دانشگاهی ایران در سطح بسیار پایینی قرار دارد و باید تقویت شود.

استاد حوزه علمیه قم  بابیان این‌که آموزش باید پژوهش محور باشد، اظهار داشت: قرآن، معنویت و تمسک به ریسمان الهی را اساس تفکر و پژوهش منسجم می داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی از عملکرد ضعیف دولت به شدت انتقاد کرد و گفت: با پنهان کاری به جایی نخواهید رسید؛ بدانید که این نظام می ماند و این شما هستید که خواهید رفت.

امام‌جمعه پردیسان قم در پایان از کادر پژوهشی حوزه علمیه قم تقدیر کرد و گفت: پژوهش در حوزه به‌سوی ساماندهی و تحولی بزرگ است./837/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات