۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۵۴۳۸۲۷
آيت‎الله جوادي آملي:

خدا باید هدف باشد نه این‌که وسیله قرار گیرد

حضرت آيت‎الله جوادي آملي با بیان این که برخی از مردم خدا را وسیله برای رهایی از جهنم یا دست‌یابی به بهشت قرار می‌دهند، گفت: برخی بزرگان این‌گونه عبادت کردن را باطل دانسته‌اند، خدا باید هدف باشد نه این‌که وسیله عده‌ای از مردم قرار گیرد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي امروز در درس تفسير خود كه در مسجد اعظم برگزار شد، در تفسير آيات ابتدايي سوره مباركه واقعه گفت: خداوند در ابتداي سوره مباركه واقعه ميفرمايد «والسابقون السابقون»، يعني اينكه سابقان را فقط سابقان ميتوانند بشناسند وگرنه مبتدا و خبر را عين هم نميآورد.

وي با اشاره به اينكه سابقان و مقربان از نامه اعمال ابرار و نیکان باخبر هستند، اظهار کرد: خداوند اهلبیت(ع) را جزو سابقان قرار داده است، چون میداند  که اینها تا آخر خط میایستند و وظیفه و امتحاناتی را که بر عهده آنان است، به خوبی پشت سر میگذارند.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: در میان امت اسلامی اولکسی که پرچم ولایت را بلند کرد امام علی(ع) بود، ایشان ولی خداوند بود و بهخاطر بهشت و برای ترس از جهنم خداوند را عبادت نمیکردند، عبادت ایشان برای خدا بود، باید گفت اگر جهنم و بهشتی وجود نداشت معلوم نبود خیلی از افراد خداوند را عبادت میکردند.

وی گفت: برخی از مردم خدا را وسیله برای رهایی از جهنم یا دستیابی به بهشت قرار میدهند، خداوند را وسیله و ابزار قرار میدهند تا در جهنم نسوزند یا به حوری و نعمتهای بهشتی برسند، برخی بزرگان اینگونه عبادت کردن را باطل دانستهاند، خدا باید هدف باشد نه اینکه وسیله عدهای از مردم قرار گیرد.

حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه در قرآن کریم درباره قرب الهی مراحل مختلفی ذکر شده است، ابراز کرد: برخی از مراحل قرب برای انسان قابلدرک نیست، اینکه میفرماید «إنی قریب»، فهمپذیر است و هنگامی که میفرماید «نحن أقرب إلیه منکم» نیز قابلدرک است و انسان معنای آن را میفهمد.

وی افزود: خداوند درسوره مبارکه قاف میفرماید «و نحن أقرب إلیه من حبل الورید» یعنی ما از رگ گردن به انسان نزدیکتریم این برای ما قابلفهم نیست که چگونه خداوند از رگ گردن به انسان نزدیکتر است، یا در جایی دیگر که میفرماید «إن الله یحول بینالمرء و قلبه»، اینکه خداوند بین انسان و خودش حائل شده باشد، چه معنایی دارد؟ بر این اساس انسان حتی گاهی نمیداند که چه تصمیمی میخواهد بگیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: تمام مخزن ادراکی انسان همان دل است و این دل خالی است، این دل را انسان باید پر کند، انسان اجوف است و خداوند صمد است، خلاء دلِ انسان را ذات اقدس اله پر میکند، چون صمد است./914/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات