امور آموزشی حوزه های علمیه پژوهش محور شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام مجتبی گودرزی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی، عصر یک شنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره علامه حلی در این استان، با بیان اینکه نمای جشنواره علامه حلی حول محور آثار پژوهشی طلاب جوان می چرخد، گفت: پژوهش یک فرآیند حول محور سؤال و مشکل ذهنی است که نتیجه آن پاسخ به سؤال و حل کردن مشکل است.
وی با تأکید بر اینکه جایگاه پژوهش در حوزه های علمیه بر کسی پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: نقش تحقیق و پژوهش در همه زمینه ها لازم و ضروری است اما ضرورت این بحث در حوزه های علمیه بیشتر به چشم می خورد که باید برای آن برنامه ریزی جامع و مبنایی صورت گیرد.
حجت الاسلام گودرزی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی جامعه بیشتر از گذشته نیازمند کار پژوهش محور هستیم، افزود: باید برای رفع مشکلات جامعه و متناسب با نیازهای روز مردم تحقیقات هدفمند انجام گیرد که تحقق این بحث نیازمند یک کار ستادی قوی است.
وی با تأکید بر اینکه طلاب حوزه های علمیه بدون تحقیق و نوآوری نمی توانند به اهداف بالا دست پیدا کنند و نقش آفرین باشند، تصریح کرد: طلبه اگر اهل تحقیق و پژوهش نباشد، رشد علمی و همه جانبه پیدا نمی کند؛ در نتیجه نمی تواند در جامعه به رسالت تبلیغی خود بپردازد.
حجت الاسلام گودرزی با اشاره به برگزاری جشنواره علامه حلی از سال 87، اظهار کرد: در سالهای نخستین راه اندازی این جشنواره کسی فکر نمی کرد امروز در این جایگاه قرار بگیرد؛ رشد چشمگیر آثار نشان دهنده استقبال حوزه های علمیه و طلاب از امور پژوهشی است.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی با بیان اینکه در سال نخست برگزاری این جشنواره تنها 350 اثر در کشور به دبیرخانه ارسال شد، افزود: به لطف الهی امروز در استان چهارمحال و بختیاری بیش از 420 اثر به جشنواره ارسال شده که این نشان از رشد جایگاه امور پژوهشی و علمی در بین طلاب دارد.
این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه هدف برگزاری جشنواره علامه حلی این است که امور آموزشی پژوهش محور شود، گفت: اساتید باید تدریس را پژوهش محور کنند، زیرا این کار سبب می شود ذهن طلبه آماده و به دنبال جواب برود؛ یکی از مهمترین تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر تولید علم با نوآوری است.
وی کشف استعدادهای پژوهشی طلاب جوان را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره علامه حلی بیان کرد و ادامه داد: ارزیابی آثار پژوهشی طلاب جوان بر اساس سطح تحصیلی آنان صورت می گیرد و ما به دنبال این هستیم تا طلاب با روشهای پژوهشی نوین آشنا شوند و دیگران نیز بتوانند از ماحصل این پژوهش استفاده کنند./9457//۲۰۳/خ