۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۵۴۳۹۶۹
لاریجانی:

ایران به یمن کمک نظامی نکرده است/ تروریسم در خاورمیانه حامی منطقه‌ای دارد

رییس مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن اقدامات برخی از کشورها در قبال ملت مظلوم یمن، شایعه کمک نظامی ایران به یمن را رد کرد.
دکتر علی لاریجانی  رئیس مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز دوشنبه ۲۷ آذر در نشست تروئیکای روسای مجالس کشورهای اسلامی در محل هتل اسپیناس تهران، گفت: کشور ایران ایران به دنبال دوستی و روابط برادرانه با کشورهای اسلامی است و پای عهد برادرانه خود با این کشورها مانده است.

وی افزود: دوستی ایران با کشورهای اسلامی اینگونه نیست که اگر این کشورها همچون عراق و سوریه دچار مشکل شدند ما آنها را فراموش کنیم. البته این دوستی هرگز به معنای نفوذ در این کشورها نیست و این ادعا کاملا حاصل توهم است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران اگر به کشوری کمک نظامی کند بدون ترس آن را اعلام می‌کند، برای مثال ما به فلسطینی‌ها کمک کرده‌ و این موضوع را نیز اعلام کرده‌ایم. امروز در موضوع یمن مخالف رفتار برخی از کشورها در قبال مردم مظلوم این کشور هستیم، اما ادعای کمک نظامی به یمن که از سوی برخی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود را کاملا رد می‌کنیم.

لاریجانی با اشاره به تولد داعش در منطقه، اظهار داشت: داعش در منطقه به وسیله آمریکایی‌ها به وجود آمد، در گذشته نیز طالبان با حمایت آمریکا شکل گرفتند. آنها می‌خواستند در منطقه آشفتگی ایجاد شود و صهیونیست‌ها از این موضوع خیلی استفاده کردند. در واقع تروریسم و صهیونیسم دو روی یک سکه هستند و یک هدف را دنبال می‌کنند. ما شاهد شکست داعش بودیم اما من نمی‌گویم که تروریسم در منطقه خاتمه یافته است بلکه شکل دیگری پیدا کرده، اگرچه داعش ضربه خورده و در عراق وجود ندارد.

لاریجانی ادامه داد: آنها می‌خواهند در میان این آشفتگی‌ها رژیم صهیونیستی را یک گام به جلو ببرند و کاری کنند آرمان فلسطین فراموش شود. برخی کشورهای اسلامی تصور می‌کردند که اگر سمت و سوی خود را از کشورهای اسلامی جدا کنند و با اسرائیل همکاری کنند شرایط بهتری پیدا می‌کنند اما آنها اشتباه استراتژیک کردند که این کار به خودشان و عالم اسلام ضربه زد. ما دوست نداریم کشوری از صحنه همکاری‌های مشترک برای فلسطین خارج شود بلکه برادرانه می‌گوییم مسیر را اشتباه انتخاب کرده‌اند.

وی با اساره به مبادلات مالی ترامپ با برخی از اعراب منطقه، ابراز داشت: ترامپ از برخی کشورهای اسلامی پول گرفت اما با اقدامی منحوس به کل کشورهای اسلامی دهن کجی کرد. امروز کشورهای اسلامی باید هوشیار باشند، اگر غیرت اسلامی و عربی وجود داشت هرگز ترامپ جرأت انجام چنین کاری را نمی‌کرد و صهیونیست‌ها نیز به فکر برداشتن قدم‌های بعدی خود نمی‌افتادند. تصور آمریکا و رژیم صهیونیستی این است که سر و صدایی که در عالم اسلام به وجود آمده بعد از مدتی خاموش می‌شود. آمریکا متوجه باشد نمی‌تواند به عنوان کشور شرور در منطقه با همه آرمان‌های ما از جمله فلسطین بازی کند.

رییس مجلس با اشاره به ظرفیت بالای کشورهای اسلامی، تصریح کرد: یکی از نکات مهم این است که قبول کنیم در چند دهه‌ای که مذاکرات سازش انجام شده به نتیجه‌ای جز عقب‌نشینی فلسطینی‌ها دست پیدا نکرده‌ایم. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا می‌گفت که مذاکرات سازش نتیجه‌ای ندارد اما این مسیر طی شد و امروز شاهدیم که آنها حتی به توافق‌های خود عمل نمی‌کنند.

لاریجانی اضافه کرد: نقطه آسیب‌پذیر رژیم صهیونیستی آنجایی است که نیروهای فلسطینی مقاومت می‌کنند و کشورهای اسلامی از مقاومت فلسطین حمایت می‌کنند. نقطه آسیب‌پذیر اسرائیل هم این است که با انتفاضه مواجه می‌شود و آن وقت کنار می‌کشد.

وی با تاکید بر ضرورت تعلیق روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه بین‌المجالس با رژیم صهیونیستی، خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی نسبت به سرنوشت فلسطین احساس مسؤولیت دارند. ما باید مقاومت را مورد حمایت قرار دهیم و تصمیماتی بگیریم که کشورهای اسلامی فشار به رژیم صهیونیستی را بیشتر کنند. موضع ما حمایت از انتفاضه مردم فلسطین است و این وظیفه اسلامی و انسانی ماست و راه نجات هم همین است.

رییس مجلس تاکید کرد: ترامپ متوجه باشد صحنه امروز کشورهای اسلامی، صحنه بزن در رویی نیست و نمی‌شود چپاول کند و دعوای تصنعی ایجاد کند که موضوع به فراموشی سپرده شود. ما به همه کشورهای اسلامی دست دوستی می‌دهیم. مبادا برخی حرف‌های ناصحیح درباره ایران،‌ ذهنیت بلاوجه ایجاد کند. ما به دنبال امپراطوری در کشورها نیستیم، این توهین به ماست، ما به دنبال روابط برادرانه هستیم.

لاریجانی تاکید کرد: برخی کشورهای اسلامی جدال می‌کنند، ما راه آن را غلط می‌دانیم و آنها نباید انتظار حمایت داشته باشند. به آنها توصیه می‌کنیم جدال‌ها را کنار بگذارند و به مسیری بیایند که آینده کشورهای اسلامی نیازمند آن است. از آنها می‌خواهیم انرژی و امول خود را خرج بیهود نکنند، ما می‌خواهیم همه کشورهای اسلامی مستقل و با عزت باشند و روابط دوستانه داشته باشند. از همه کشورهای اسلامی حمایت می‌کنیم و آنها را دوست و برادر خود می‌دانیم و به آنها توصیه می‌کنیم به خاطر توهمات راه غلطی انتخاب نکنند.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت توجه به نتایج نشست بین‌المجالس اسلامی درباره فلسطین، خاطرنشان کرد: کار ما نباید صرف اعلام مواضع باشد بلکه ما در هر شرایطی از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم و باید اقدام عملی در این زمینه داشته باشیم که برخی از آنها در بیانیه آمده است. به هر حال پارلمان‌ها، نمایندگان ملت‌ها هستند و ما امیدواریم در آینده شاهد این باشیم که ملت فلسطین با قدرت بیشتری به حرکت خود ادامه می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود ضمن قدردانی از روسای مجالس عراق، مالی و ایران، گفت: برگزاری این تروئیکا اهمیت موضوع فلسطین را نشان می‌دهد. اینکه آمریکا در این شرایط چنین تصمیمی گرفته با اعلام نفرت کشورهای اسلامی و عربی مواجه شده و همه هم‌صدا هستند. در همین اجلاس هم اعضای کمیته نظرات‌شان را به صورت شفاف در مورد این تصمیم غلط اعلام کردند و روسای مجالس کشورهای حاضر در اجلاس هم نظرات‌شان را مطرح کردند، این نمونه‌ای از حرکت عظیمی است که در دنیا به وجود آمده است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به این مطلب که آمریکایی‌های به دنبال این موضوع بودند که مساله فلسطین فراموش شود، گفت: پدیده شوم تروریسم که در سه دهه اخیر در منطقه خاورمیانه رشد کرده است، هرگز بدون حمایت برخی از کشورها در همین منطقه شکل نمی‌گرفت./۸۵۶/پ
۲۰۲/ق

ارسال نظرات