۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۵۴۴۰۳۳
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی مطرح کرد؛

سه خط مهم برای طی مسیر طلبگی

نماینده مجلس خبرگان رهبری دروس حوزوی، تهذیب اخلاق و کسب مهارتها و دانش های روز را سه خط مهم برای طی مسیر طلبگی دانست و گفت: اگر هر یک از این سه خط به موازات هم پیش نرود طلبه کارآمد و اثر گذار نخواهد بود.
مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی نماینده مجلس خبرگان رهبری امشب در جمع طلاب حوزه علمیه ارومیه اظهار داشت: طلبه باید سه خط را به موازات هم دنبال کند تا طلبگی او در مسیر درستی قرار بگیرد و فرصتی که برای این دروس صرف می کند نتیجه ای جز کارآمدی برای او به ارمغان نیاورد.

وی گفت: با توجه به این سه خط آینده حضور طلبه در اجتماع مفیدتر، کارآمدتر و معنا دارتر خواهد شد و غفلت از هر کدام او را در توفیقات خود دچار ضعف خواهد کرد؛ از این رو طلبه باید این سه خط را به موازات هم مورد توجه قرار داده و ادامه دهد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خط نخست را همان دروس و نظام طلبگی دانست و افزود: نظام حوزه های علمیه یک ساختار باز و گسترده دارد که دارای زوایای ناپیدایی است؛ از این رو طلبه حتما نیازمند مشاوره در مسیر طلبگی و مطالعه دروس حوزوی است.

وی با بیان اینکه سطح اندیشه و نیازها در نسل های جدید ارتقا یافته و امروز نیازهای این نسل متنوع و گسترده است، ابراز داشت: نسل امروز یک نسل پیشرفته است که مفاهیم جدیدی را باز پروری و تولید می کند و اگر طلبه اندیشه ورز نباشد بی خاصیت خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: طلبه اگر این سه خط را دنبال نکند اگر هم فاضل شود بی خاصیت خواهد بود؛ از این رو باید طلبه به دنبال این باشد که یک عالم با ابتکار، قدرتمند و اندیشه ورز باشد و در مسیر پویایی و مفید گام بردارد.

وی با بیان اینکه اگر این سه خط دنبال شود طلبه به یک عالم عصر جدید که قادر به تعامل با جامعه است تبدیل می شود، ادامه داد: خط دوم، تهذیب نفس و اخلاق است؛ زیرا فلسفه وجودی طلبه عرضه پیام جدید است و باید در معنویت مردم تأثیر گذار باشد و آن را ارتقا دهد.

مدرس درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: برای تأثیر گذاری در معنویت اجتماعی که هویت بخش جامعه دینی است ابتدا باید جوهره معنویت در خود طلبه شکل گرفته باشد تا بتواند تأثیر گذار باشد، در گذشته امر تهذیب در گروه جلسات اخلاق عمیق علمای سلف بود.

وی با بیان اینکه طلبه باید به این نقطه بیاندیشد که به جایی برسد تا کلید در هدایت باشد نه آنکه عامل فرار مردم از دیانت شود، خاطرنشان کرد: طلبه باید در مسیر تهذیب و اخلاق گام بردارد و گام به گام حرکت کند تا به این نقطه هدایت گری دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خط سوم را کسب مهارت ها و دانش ها عنوان کرد و گفت: برای اینکه طلبه عالم عصر باشد تنها توجه به دروس حوزوی لازم و کافی نیست؛ بلکه باید چندین مهارت و دانش را کسب کند تا بتواند تأثیر گذار باشد.

وی تسلط به ادبیات نسل امروز، حضور در فضای بین الملل، تسلط به زبان های خارجی و ارتباط با فضای مجازی را از جمله مهارتهای لازم طلبه امروزی دانست و ابراز داشت: تقرب به خداوند و نزدیکی به سرچشمه وجود تا عبور از ضعف وجودی، نهایت طی مسیر طلبگی برای هدایت گری اجتماعی است./۸۵۴۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات