۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۵۴۴۳۴۰
آیت الله علوی بروجردی:

مهم ترین دلیل ضعف انگیزه طلاب مسائل اقتصادی است/ نظام تبلیغ حوزه برهم خورده است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مشکلات انگیزه ای طلاب، یکی از مسائل مهم در بی انگیزگی طلاب را مسائل مالی و اقتصادی دانست.
علوی بروجردی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی استاد حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه که با حضور حضرت آیت الله وحید خراسانی در بیت این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به مشکلات انگیزه ای طلاب، یکی از مسائل مهم در بی انگیزگی طلاب را مسائل مالی و اقتصادی دانست.

وی افزود: طلاب در تأمین زندگی خود مشکل دارند، این که گفته شود در گذشته نان خشک می خوردند درست است و وجود داشته اما شرایط زندگی امروز تفاوت کرده است، حتی مجموع دریافتی اساتید زیر خط فقر است، از طلاب و اساتید انتظار می روند که ممحض در درس و بحث باشند اما مشکلات اقتصادی شوق و انگیزه را کم کرده است.

آیت الله علوی بروجردی اظهار داشت: چیزی که به عنوان شهریه از سوی مراجع به طلاب داده می شود از وجوهات مردم است نه از جای دیگر اما در شرایط فعلی که رکود اقتصادی وجود دارد شرایط برای مراجع مشکل شده و نمی توانند شهریه ها را تأمین کنند و مشکل دارند.

وی ادامه داد: از طرفی ورودی حوزه بدون کنترل است، به چه مناسبت یک مرتبه در یک سال وارد حوزه های علمیه می شوند، ابتدا باید مشورت شود که آیا می توان طلاب جدید را تأمین کرد یا خیر، هماهنگی وجود ندارد و حوزه توسعه پیدا کرده است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: کار نداریم که آقایان بودجه دولتی بگیرند یا نگیرند اما یک مسأله وجود دارد که هرسال وقتی بودجه به مجلس داده می شود انواع هجمه ها از افراد گوناگون به حوزه مقدسه صورت می گیرد و حوزه مظلوم واقع می شود، می گویند حوزه ها بودجه هایی که می گیرند را چه کار می کند؛ آقایان باید شفاف سازی کنند و جواب دهند چه مصارفی دارند.

وی عنوان کرد: مردم می گویند وقتی این همه بودجه وارد حوزه می شود حتما صرف شهریه طلاب می شود، مردمی که از گذشته همواره متعهد بودند که مراقب حوزه ها باشند تا مشکلی نداشته باشند امروز می گویند بودجه حوزه تأمین است و مناسبتی ندارد که ما بر عهده بگیریم.

آیت الله علوی بروجردی خاطرنشان کرد: مردم نمی دانند که شهریه مراجع از این بودجه ها تأمین نمی شود، آقایان باید توضیح داده و شفاف سازی کنند تا حوزه اینقدر در معرض تاخت و تاز افراد که با اغراض مختلف می خواهند حوزه را بکوبند قرار ندهند.

وی اضافه کرد: بودجه های کلانی مساوی بودجه چند وزارتخانه به حوزه می آید حال اگر بگویم مراجع از این بودجه سهمی ندارند و بابت شهریه نیست آیا مردم باور می کنند؟هرسال این مسأله اتفاق می افتد و حوزه در معرض تاخت و تاز عجیبی قرار می گیرد و کسانی که متصدی هستند نیز دفاع نمی کنند، هزینه ها باید برای مردم بیان شود، باید کسی به مجلس برود و برای نمایندگانی که شاخ و شانه می کشند که چرا مراکز فرهنگی بودجه می گیرند توضیح دهند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که طلبه در نهایت سطح 600 و خرده ای شهریه می گیرد و با خط فقر فاصله دارد، گفت: طلبه ای که سطح را طی کرده خانواده دارد و باید زندگی کند و در شرایط سخت اقتصادی در معرض تاخت و تازهای اجتماعی قرار می گیرد و هیچکس از او حمایت نمی کند، این مظلومیت بزرگی است.

وی افزود: با وجود فشارهای مالی و هجمه ها طلاب با چه دلخوشب درس بخوانند و ممحض در تحصیل باشند، ورودی حوزه و کثرت افراد نیز مهم است و باید به آن توجه کرد، همچنین متأسفانه حوزی پلی برای برخی شده تا در نهادهایی استخدام شوند، به چه مناسبتی باید به چنین افرادی خدمت ارائه شود؟

آیت الله علوی بروجردی اظهار داشت: سابق کسانی در حوزه می آمدند که عشق طلبگی داشتند که شب و روز خود را در علمیت طی می کردند، باید در حوزه ملایی قیمت و ارزش داشته باشد تا افراد آن را دنبال کنند، اگر ملاک تقدم و تأخر مسائل غیرعلمی باشد شوق و انگیزه تحصیل بر هم می خورد.

وی ادامه داد: تشکل ها و جمعیت هایی درست شده که افراد استخدام شده و ارتباط برقرار می کنند و حقوق های بالا می گیرند آیا جایی می ماند که طلاب را به ملا شدن تشویق کرد، برای ایجاد انگیزه در طلاب باید به فضل و ملایی بها داده شود، سایر جهات هم ارزشمند به شمار می روند اما در کنار ملایی و علمیت هستند.

استاد حوزه علمیه قم ابرازداشت: اگر برای کسی که ملا نیست ارزش قائل شویم و ملا را کنار بگذاریم ملایی در حوزه می میرد و ارزش فضل از بین می برد و حوزه غنای خود را از دست می دهد، در روزگار گذشته به دلیل قیمت و ارزش ملایی اوج گرفته بود.

وی عنوان کرد: سابقا مدرک گرایی و استخدام و اینگونه مسائل وجود نداشت، متأسفانه وضعیت سابق در حوزه وجود ندارد؛ جاذبه های غیرعلمی در حوزه یکی از مشکلات است، طلبه در زمان گذشته با شهر خود ارتباط داشت در ایام تبلیغی به ترویج دین می پرداخت و تبلیغ سلیقه ای و خطی نبود که در برخی باشند و برخی دیگر حضور نداشته باشند؛ سابقا 90 درصد حوزه تبلیغ می رفتند و بزرگان کار می کردند.

آیت الله علوی بروجردی با بیان این که یکی از مشکلات عدم پذیرا بودن مردم و بین طلاب با مردم فاصله افتاده است، خاطرنشان کرد: سابقا مراجع متصدی کار تبلیغ  بودند، در زمان های گذشته تلویزیون و رادیو برای تبلیغ نداشتیم و طلاب رابط حوزه و مرجعیت با مردم بودند

وی اضافه کرد: تبلیغ به دست مرجعیت بود که آن ها افراد را اعزام می کردند، امروز نظام تبلیغی بر هم خورده است، نهاد نمی تواند متصدی تبلیغ باشد چرا که متصدی آن مرجعیت است، مردم اعتمادی که به مرجعیت می کنند نمی توانند به نهاد داشته باشند؛ نباید اشتباه را ادامه داد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: الان چند نفر از حوزه 80 هزار نفری تبلیغ می روند، تبلیغ در حال مردن است و ارتباط روحانیت با مردم در حال قطع شدن است، این فاصله ها شکننده است، اعتبار روحانیت این بوده که در بین مردم بوده است.

وی افزود: باید متوجه باشیم درباره حوزه و جهاتی که به روحانیت مربوط می شود هرکسی نمی تواند تصمیم بگیرد، کسانی که تجربه و توان فکری دارند باید تصمیم گرفته و برنامه ریزی کنند، حوزه یک گذشته پر افتخاری داریم که توسط علما در طول تاریخ حفظ شده است.

آیت الله علوی بروجردی با بیان این که وقتی بزرگان شهرستان ها فوت می شوند افرادی نیستند که جای آن ها را پر کنند، اظهار داشت: اساتید بسیاری هستند که می توانند شهرهای بزرگ را اداره کنند و منشأ اثر باشند اما امروز در قم نشسته اند و در شهر خود جایگاهی ندارند و با مانع مواجه می شوند.

وی ادامه داد: همه نباید در قم بمانند بلکه برخی می توانند در بلاد تأثیر گذار باشند که شرایط را باید برای رفتن آن ها مهیا کرد، شهرها از علمای بزرگ خالی شده است، امروز این ارزش ها کمرنگ شده است؛ حرف ها باید بیان شود و عزیزان و تصمیم گیران نرنجند، باید مطالب را بیان کنیم و برای حفظ حوزه مقدسه تلاش کنیم؛ وظیفه داریم میراث علمای سلف را به آیندگان بدهیم و نباید در این زمینه کوتاهی کنیم./1323/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات