۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۵۴۴۸۳۴

چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا

برگزاری ششمین دوره آموزشی «طرح معرفت» ویژه اساتید جامعه‌الزهرا(س)، برگزاری نشست علمی«بازخوانی نظریه هرم روانی آدمی: مبنایی برای نظام تربیتی اسلامی»، و برگزاری نشست تبیین بایسته‌های تاریخ‌نگاری علم در مدرسه اهل بیت(علیهم‌السلام)» از مهم ترین اخبار جامعه الزهرا است.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رسولی نیا با اعلام این خبر گفت: ششمین دوره اندیشه های بنیادین اسلامی تحت عنوان «طرح معرفت» ویژه اساتید جامعه‌الزهرا(س) برگزار می شود.

مدیر اداره امور اساتید جامعه‌الزهرا(س) با بیان اینکه ۱۲۰ نفر از اساتید جامعه‌الزهرا(س) در این دوره شرکت کردند، اظهار داشت: دوره آموزشی طرح معرفت در راستای دانش‌افزایی، ارتقای سطح علمی و آموزش‌های ضمن خدمت اساتید جامعه‌الزهرا(س) است.

حجت الاسلام  رسولی نیا با بیان اینکه ششمین دوره آموزشی «طرح معرفت» از تاریخ ۱۰ تا ۲۵ دی ماه طی روزهای شنبه تا چهارشنبه در جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود، گفت: ششمین دوره آموزشی طرح معرفت شامل دو دوره مقدماتی و تکمیلی است که هر دوره در ۱۲ جلسه برگزار می‌شود.

وی افزود: دوره مقدماتی شامل «معرفت شناسی»، «خداشناسی فلسفی» و «انسان، راه و راهنماشناسی» است و در دوره تکمیلی نیز «فلسفه اخلاق»، «درسنامه فلسفه حقوق» و «فلسفه سیاسی اسلام» ارائه می‌شود.

جلسه دفاعیه پایان‌نامه «بررسی قاعده زرین در آیات و روایات» برگزار می‌شود

جلسه دفاع از پایان نامه سطح ۳ رشته «تفسیر و علوم قرآن» با موضوع «بررسی قاعده زرین در آیات و روایات» توسط سرکار خانم «محبوبه حسنارودی» برگزار می‌شود.

رحمت‌الله عبدالله‌زاده به عنوان استاد راهنمای این پایان‌نامه است و حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن صادقی» داوری این جلسه را به عهده دارد.

این جلسه روز  سه‌شنبه، ۵ دی‌ماه ساعت ۸ صبح در سالن دفاعیه واقع در طبقه سوم ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار می‌شود.

جلسه دفاعیه پایان‌نامه «خطابات قرآن به همسران پیامبر(ص)» برگزار می‌شود

جلسه دفاع از پایان نامه سطح ۳ رشته «تفسیر و علوم قرآن» با موضوع «خطابات قرآن به همسران پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله)» توسط صدیقه رحمتی آرانی برگزار می‌شود.

رحمت‌الله عبدالله‌زاده» به عنوان استاد راهنمای این پایان‌نامه است و حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن صادقی» داوری این جلسه را به عهده دارد.

این جلسه روز  سه‌شنبه، ۵ دی‌ماه ساعت ۹ صبح در سالن دفاعیه واقع در طبقه سوم ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار می‌شود.

برگزاری نشست علمی«بازخوانی نظریه هرم روانی آدمی: مبنایی برای نظام تربیتی اسلامی»

ریحانه حقانی» با اعلام این خبر تصریح کرد: سی و پنجمین نشست علمی- پژوهشی با عنوان «بازخوانی نظریه هرم روانی آدمی: مبنایی برای نظام تربیتی اسلامی» از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) افزود: در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین «عباسعلی شاملی»، استاد و پژوهشگر حوزه به تبیین این موضوع می‌پردازد.

حقانی تصریح کرد: این نشست روز سه‌شنبه، ۵ دی‌ماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن نشست‌های علمی پژوهشی طبقه سوم پژوهشگاه حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

جلسه دفاعیه پایان‌نامه «مشاوره‌های امام علی علیه‌السلام به خلفا» برگزار می‌شود

جلسه دفاع از پایان نامه سطح ۳ رشته «تاریخ اسلام» با موضوع «مشاوره‌های امام علی علیه‌السلام به خلفا» توسط سرکار خانم «فاطمه محسن بیگی» برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «یدالله حاجی زاده» به عنوان استاد راهنمای این پایان‌نامه است و حجت‌الاسلام‌والمسلمین «رمضان محمدی» داوری این جلسه را به عهده دارد.

این جلسه روز  سه‌شنبه، ۵ دی‌ماه ساعت ۱۰:۴۵ در سالن دفاعیه واقع در طبقه سوم ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار می‌شود.

بایسته‌های تاریخ‌نگاری علم در مدرسه اهل بیت(علیهم‌السلام)» تبیین شد

نشست تخصصی «بایسته‌های تاریخ‌نگاری علم در مدرسه اهل بیت(علیهم‌السلام)» روز دوشنبه از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در پژوهشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محسن الویری»، استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: در تاریخ‌نگاری علم، سرنوشت علم را به صورت روش‌مند و در محیط‌های شیعی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استاد حوزه به اهمیت موضوع تاریخ نگاری علم در مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) اشاره کرد و افزود: این موضوع می‌تواند از جنبه‌های دیگر برای ما مهم باشد:

جایگاه کنونی مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) و پیروان آن در امت اسلامی و ضرورت آگاهی از ظرفیت‌های واقعی آن برای سهم داشتن در تحقق تمدن نوین اسلامی، به این معنی که شناخت ظرفیت‌های کنونی به صورتی گریزناپذیر در گروی شناخت توانمندی تحقق‌یافته در گذشته است.

با هر تعریفی از تمدن، علم و نهادهای علم یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های آن به شمار می‌رود، تا آنجا که نزد برخی از نویسندگان، گویی تمدن مساوی با علم است و زمانیکه سخن از دستاوردهای تمدن پیشین اسلامی می‌شود، بلافاصله و گاه منحصرا به سراغ نمونه‌هایی از دستاوردهای علمی مسلمانان می‌روند.

نکته دیگر به چگونگی اثرگذاری آموزه امامت و ولایت به عنوان جوهره مکتب اهل بیت( علیهم‌السلام) بر دانش و متأثر ساختن مسائل و مباحث آن است. این موضوع هم امروز، یکی از چالش‌های جدی پیش‌ روی ماست که توضیح آن را باید به فرصتی دیگر وانهاد.

مسأله دیگر مدد رساندن این پژوهش‌ها به ترسیم چهره‌ای واقعی از نوع تعامل شیعیان با دیگر مسلمانان به ویژه در سطح نخبگانی و در قلمرو تمدن پیشین اسلامی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم در ادامه کلمه «مدرسه» را مورد بحث قرار داد وگفت: مراد از مدرسه، وجه اجتماعی و بیرونی مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) است.

حجت الاسلام و المسلمین الویری افزود: این مکتب مادام که جنبه بیرونی نیافته و ساختار و سازمانی برای اهتمام آن تدبیر نشده، یک آئین و مکتب فکری است، اما وقتی نهاد و روش‌هایی برای پرداختن به آن طراحی شده باشد، نام مدرسه به خود می‌گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین مدرسه کوفه، مدرسه بغداد، مدرسه قم، مدرسه ری و مانند آن، مجموعه فضاها و امکانات و روش‌های فراگیری و فرادهی مضمون و محتوای برگرفته از قرآن و اهل بیت(علیهم‌السلام) را هم شامل شده و الزاما محدود به مؤلفه‌های فیزیکی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه، الگوهای تاریخ‌نگاری علم را براساس رویکرد، قلمرو و اجزای تشکیل‌دهنده علم مورد بررسی قرار داد و گفت: رویکرد می‌تواند تبارشناسی، پارادایمی، انقلابی، تاریخی‌گری و...باشد.

حجت الاسلام و المسلمین الویری عنوان کرد: قلمروهای تاریخ علم شامل تاریخ‌نگاری درونی و تاریخ‌نگاری بیرونی یا جامعه‌شناسی معرفت است.

وی یادآور شد: تاریخ علم براساس ابعاد و اجزاء تشکیل‌دهنده نهاد علم شامل این موارد است:

براساس تولیدکنندگان و عالمان علم؛

براساس محتوا و موضوع‌های علم؛

 براساس نظریه‌های مهم و تأثیرگذار؛

براساس نهادهای متولی و اثرگذار علم؛

براساس برش‌های زمانی (دوره‌ای یا حکومتی)؛

بر اساس برش‌های مکانی.

استاد و پژوهشگر دینی بیان داشت: یکی از نکات مهم در بحث تاریخ‌نگاری علم، مشخص ساختن انواع علوم رایج‌ نزد شیعیان است.

حجت الاسلام  والمسلمین الویری با بیان اینکه مرز علم و شبه علم باید مشخص شود، گفت: شبه علم مواردی است که چهره علم به خود می‌گیرند و ضوابط علم را ندارند، مانند تعبیرخواب. ما باید بدانیم شیعیان کدام دسته از علوم را فرا می‌گرفتند، به عنوان مثال علم ریاضیات به عنوان یکی از شاخه‌های علمی مورد اهتمام شیعیان بوده است یا خیر.

وی بیان داشت: یکی دیگر از نکات مهم در بررسی ها، تشخیص و شناسایی مدرسه‌های شیعی و تفاوت و تنوع آنهاست؛ موضوع دیگری که در فهم تاریخ علم و تاریخ‌نگاری علم در شیعیان مؤثر است، این مسأله است که علومی که شیعیان به آن اهتمام داشته‌اند یکسان نیست و این علوم بر اساس سه حیطه تعامل دسته‌بندی خواهند شد:۱) حیطه مشارکت؛۲) حیطه تمایز(تفاوت دانش‌هایی مانند فقه و کلام از دانش‌های تجربی و ریاضی)؛ ۳) حیطه تشابه نسبی.

استاد و پژوهشگر دینی عنوان کرد: شیعیان در برخی از علوم کاملا مشارکت داشته‌اند از جمله ریاضیات، علوم تجربی و هندسه؛ مثلا در نجوم، شیعیان تمایز خاصی با اهل سنت ندارند و با هم مشارکت داشته‌‌اند؛ اما در برخی رشته‌ها اینطور نیست، مثلا در علم کلام، یکی از مهم‌ترین مباحث، امامت است.

حجت الاسلام و المسلمین الویری در ادامه گونه‌های نگارش علم را برشمرد که شامل: کتاب، رساله، دفتر، املاء، جواب الاسئله، فهرست‌ها، موسوعات و غیره است و در پایان عنوان اظهار داشت: ما باید برای هر یک از بایسته‌های علمی، نمودارخطی و رویدادنگاری مبتنی بر توالی زمانی داشته باشیم./968/پ۲۰۴/ی

ارسال نظرات