۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۵۴۴۹۸۸
وحید جلیلی:

سکوت برخی خواص امواج فتنه ۸۸ را به اوج رساند

جلیلی گفت: امواج فتنه ۸۸ زمانی اوج گرفت که بزرگانی در قبال این رویداد سکوت کردند. فتنه ۸۸ واقعا به مثابه کارگاهی بود که تاریخ صدر اسلام را مرور کنیم.
وحید جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی، معاون فرهنگی سابق شهرداری مشهد پیش از ظهر امروز در ویژه برنامه گرامیداشت حماسه نهم دی ماه که در محل مسجد جوادالأئمه منطقه طلاب مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به لزوم عبرت گیری از جریاناتی مانند فتنه 88، اظهار کرد: فتنه هایی که در جامعه شکل می گیرد، حاصل برتری طلبی هایی است که برخی افراد خوش سابقه و خوش نام کشور برای خود قائل شدند و هم خودشان خسارت دیدند، هم برای کشور هزینه درست کردند.

مسؤول شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی عمار، خاطرنشان کرد: فتنه 88 تهدیدی بود که در برخی ابعاد فرصت هایی را ایجاد کرد اما باید بدانیم که حقایق فتنه باید برای مردم بازگو شود و گمان نکنیم که مردم همه اتفاقات آن سال را به خاطر دارند. برخی ایراد می گیرند که چرا همیشه به موضوع فتنه پرداخته می شود؛ همانطور که برخی ایراد می گیرند که چرا همواره به مسأله کربلا و قیام سیدالشهدا(ع) پرداخته می شود؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت «ماجرای بدیهی غدیر خم در نتیجه عدم فعالیت نخبگان برای مرور آن رویداد به زیر سؤال رفت و به مسائل دیگر منتهی شد.»

جلیلی با تأکید بر این که جریان فتنه 88 اتفاقات پس از رحلت پیامبر(ص) را برای مردم زمانه ما ملموس تر کرد، افزود: عده ای همواره می پرسیدند «مگر می شود جمعیتی ده ها هزار نفری سخن پیامبر(ص) را در روز غدیر بشنود و با امیرمؤمنان(ع) بیعت کنند اما این رویداد به نتیجه خود نرسد؟» ما در قرن 21 دیدیم که چگونه بدیهیاتی از این دست که نمونه آن حضور باشکوه مردم در انتخابات 88 بود، توسط خواص دروغ قلمداد شد. این نشان می دهد بشر می تواند به راحتی بدیهیات را زیر سؤال ببرد.

ایستادگی رهبر انقلاب در برابر خواسته های فتنه گران، افتخار مرجعیت شیعه است

معاون فرهنگی سابق شهرداری مشهد گفت: نظام جمهوری اسلامی طی 30 انتخاباتی که تا سال 88 برگزار کرده بود، نشان داد که ولی فقیه همواره از انتخاب مردم حمایت کرده؛ حتی اگر بنی صدر منتخب مردم باشد. امام خمینی(ره) بعد از عزل بنی صدر فرمودند «من به بنی صدر رأی نداده بودم» اما ایشان پای انتخاب مردم ایستادگی کردند و این یک افتخار بزرگ برای مرجعیت شیعه و نظریه ولایت فقیه است. در سال 88 نیز اشرافیت روی ولایت فشار می آورد که جمهوریت نظام را وتو کند، اما رهبر انقلاب زیر بار نرفتند.

وی ضمن تأکید مجدد بر لزوم مرور جزییات فتنه 88، تصریح کرد: نباید اجازه داد ماجرای فتنه 88 مکتوم بماند. بدانید که اگر شما سکوت کنید، دیگران سکوت نخواهند کرد. همین الآن 5 فیلم در تحریف واقعه فتنه 88 تدوین شده که بعضی از آن ها از بودجه بیت المال پول ساخته شده اند و تصویر کاملا واژگونی از این واقعه نمایش می دهند.

فتنه گران علیه جمهوریت نظام قیام کرده بودند

جلیلی افزود: در خارج از کشور نیز همینطور است و فیلم های داستانی جذابی درباره فتنه 88 در اروپا و آمریکا ساخته شده تا این نقطه پر افتخار ولایت فقیه را زیر تحریف کنند که رهبری فرمودند «نظام اسلامی اهل خیانت در رأی مردم نیست.» همان کسانی که منتقد نظارت استصوابی شورای نگهبان در بازه پیش از انتخابات هستند، خواهان تصمیم گیری درباره رأی مردم در بازه پس از انتخابات شده بودند که ولی فقیه اجازه ندادند.

معاون فرهنگی سابق شهرداری مشهد با تصریح بر این نکته که یکی از اهداف فتنه، معرفی کردنِ جمهوریت در برابر ولایت بود، گفت: کسانی که در آن مقطع در پاسخ به شعار «مرگ بر دیکتاتور» حامیان فتنه، شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» سر می دادند، در همان نقشه قدم گذاشته بودند؛ در حالی که این فتنه گران بودند که دیکتاتوری کرده بودند و در برابر جمهوریت قیام کرده بودند.

سکوت برخی خواص امواج فتنه 88 را به اوج رساند

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امواج فتنه 88 زمانی اوج گرفت که بزرگانی در قبال این رویداد سکوت کردند. فتنه 88 واقعا به مثابه کارگاهی بود که تاریخ صدر اسلام را مرور کنیم. تا پیش از آن، وقتی احوالات زبیر را در تاریخ اسلام مطالعه می کردیم و غیرتی بودن او در مخالفت با جریان سقیفه را می دیدیم، درک نمی کردیم که چگونه کار او به مسیر دیگری کشیده شد.

جلیلی یادآور شد: در سال 88 عده ای به روایت امیرمؤمنان(ع) استناد می کردند که «نباید به فتنه سواری داد» و با همین استدلال سکوت کرده بودند که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به این مسأله واکنش نشان داده و فرمودند سکوت در برابر فتنه همان سواری دادن به فتنه است./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات