۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۴۵۰۹۰

چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا

آغاز ثبت‌نام نهایی پذیرفته‌شدگان جامعه‌الزهرا(س) در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۷-۹۶، برگزاری کارگاه تخصصی «آشنایی با اصول روش تحقیق» و نشست علمی «بررسی نقش عرف در استنباط احکام از نظر شیعه» از مهم ترین اخبار جامعه الزهرا(س) است.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام «اباذر عمرانی فر» روز چهارشنبه در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: پذیرفته‌شدگان جامعه‌الزهرا(س) در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۷-۹۶ می‌توانند از ۶ تا ۱۲ دی ماه برای ثبت نام نهایی، تکمیل و یا ویرایش مدارک اقدام کنند.

مدیر سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا(س) اظهار داشت: پذیرفته شدگان برای مشاهده وضعیت تأیید مدارک خود به سامانه پذیرش، بخش آغاز ثبت نام نهایی به نشانی http://paziresh.jz.ac.ir/final-registration مراجعه و بر اساس دفترچه راهنما نسبت به تکمیل ثبت نام اقدام کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عمرانی‌فر با اشاره به صدور کد تحصیلی برای پذیرفته‌شدگان جامعه‌الزهرا(س)، گفت: پس از اتمام ثبت نام نهایی و در صورت کامل بودن مدارک، کد تحصیلی قبل از آغاز سال تحصیلی صادر می‌شود و از طریق پیامک به اطلاع طلاب جدیدالورود می‌رسد.

وی تصریح کرد: انتخاب واحد بانوان طلبه از طریق مدارس و مراکز مربوطه انجام می‌شود و طلاب جدیدالورود در ترم اول تحصیلی، برنامه انتخاب واحد ندارند.

مدیر سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا(س) بیان داشت: بانوان طلبه با استفاده از کد تحصیلی می‌توانند وارد صفحه شخصی خود در سامانه دانش‌پژوهان به آدرس الکترونیکی http://student.jz.ac.ir شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عمرانی‌فر یادآور شد: همایش طلاب جدیدالورود نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۷-۹۶ جامعه‌الزهرا(س) روزهای چهارشنبه و پنجشنبه(۲۷ و ۲۸ دی‌ماه) برگزار می‌شود.

کارگاه تخصصی «آشنایی با اصول روش تحقیق» برگزار شد

کارگاه تخصصی «آشنایی با اصول روش تحقیق» روز چهارشنبه با حضور دکتر «داوود رحیمی»، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در پژوهشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد.

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه پس از ذکر مقدمه‌ای عنوان کرد: روش تحقیق، حکم قالبی را دارد که هر محتوایی که در آن بریزید به شکل آن قالب درخواهد آمد، به طوریکه اگر قالب نادرست باشد، یعنی روش مناسبی انتخاب نشود، بهترین محتوا هم مورد استفاده قرار گیرد، در نهایت شکل و ساختار نامناسبی خواهد داشت.

رحیمی، انواع روش را به کیفی و کمی دسته‌بندی کرد و اظهار داشت: روش‌های کمّی در پایان‌نامه‌های حوزوی کاربرد چندانی ندارد و هر رشته علمی به تناسب موضوع باید از روش مناسب خاص خود استفاده کند.

وی افزود: اگر روشی برای تحقیق یا پایان‌نامه انتخاب می‌شود، باید به الزامات شناختی، روشی و معرفتی آن مقید بود.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه، تکنیک‌های خاص روش‌های کیفی را در سه دسته مصاحبه، مشاهده و مشارکت عنوان کرد و گفت: روش‌های کیفی شامل ۱) نظریه مبنایی(نظریه تئوری)؛ ۲) قو‌م‌نگاری یا مردم‌نگاری؛ ۳) پدیدارشناسی؛ ۴) بیوگرافی یا وقایع‌نگاری؛ ۵) تحلیل روایت؛ ۶) تحلیل گفتمان؛ ۷) روش تأویل‌شناسی یاهرمنوتیک؛ ۸) نشانه‌شناسی هستند.

رحیمی پس از توضیح درباره هرکدام از روش‌های کیفی، بر ضرورت و اهمیت تحقیق تأکید کرد و اظهار داشت: ضرورت با اهمیت متفاوت است و باید بین این دو تفکیک قائل شویم.

وی افزود: در بخش اهمیت تحقیق، به قابلیت‌ها، کاربردها و مزایای موضوع پرداخته می‌شود و در واقع، کاربردهای عملیاتی در این بخش مطرح می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین اشتباهات رایج در پایان‌نامه‌ها را برشمرد و عنوان کرد: یکی از نکات مهم این است که در بیان مسئله باید به دغدغه‌های خود نویسنده اشاره شود نه دغدغه‌های دیگران؛ همچنین جنبه بدیع بودن موضوع موردنظر در بیان‌ مسئله مشخص باشد، بدین معنا که آیا روش متفاوتی اتخاذ شده یا تحقیق به دانش جدیدی منتهی شده است یا خیر

رحیمی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نکات مهم در پایان‌نامه، بخش پیشینه است، گفت: بررسی پيشينه تحقيق و کارهای انجام شده به منظور تأمين برخی ويژگی‌های تحقيق علمی و نيز استفاده از نتايج به دست آمده در تحقيق‌های قبلی به منظور آشنايی با ابعاد مختلف موضوع، مفاهيم، مؤلفه‌ها، چارچوب‌های نظری و چند و چون تحليل‌های کارهای گذشته، کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: در بررسی پيشينه، ما ضمن معرفی کارهای انجام گرفته، نوآوری‌های کار خود را نشان داده و نسبت تحقيق خود را با تحقيق‌های قبلی در معرض ديد خوانندگان قرار می‌دهيم تا از کارهای تکراری و مشابه پیشگیری شود و علاوه بر آن زمينه‌های ارزيابی و مقايسه را برای مخاطبان فراهم کنيم.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برای تهیه پیشینه جامع، ابتدا لیست جامعی از کتب و مقالات مرتبط را تهیه و مورد مطالعه قرار دهید و همواره در تشریح آثار مرتبط به بعد نظری و روشی اثر مورد مطالعه در یک یا دو پاراگراف اشاره کنید.

رحیمی بیان داشت: برای بخش پیشینه در صورتی که منابع زیادی به تحقیق یا پایان‌نامه مرتبط باشد، آثاری که بیشترین ارتباط را دارند، انتخاب می‌کنیم، همچنین انتشارات آثار و نویسنده نیز تعیین‌کننده اولویت هستند.

وی در ادامه گفت: عدم استفاده از روش تنها در مورد افرادی کاربرد دارد که به سطح خاصی از آگاهی و بینش رسیده باشند و سخن این افراد که تعداد محدودی هستند، برای آحاد جامعه حجت است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: طلاب برای اینکه آثار قوی و ارزنده داشته باشند، باید با بهره‌گیری از روش‌های تحقیق مناسب، آثار فاخر تولید کنند، زیرا اجتماع علمی، آثار بدون استانداردهای روشی را نمی‌پذیرد.

رحیمی در ادامه، اهمیت نظریه و بخش ادبیات نظری و مفهومی تحقیق را مورد بررسی قرار داد و نظریه را به قلبی تشبیه کرد که حوزه‌های مختلف حکم اندام‌ها را دارند و روش به مثابه خونی است که به سمت اندام‌ها پمپاژ می‌شود.

وی همچنین به تبیین بخش پایانی تحقیق یعنی فصل نتیجه‌گیری و پیشنهادات پرداخت و در پایان با ارائه نمونه‌هایی از چکیده‌ها، بیان‌مسأله و تحقیقات به سؤالات بانوان طلبه در این زمینه پاسخ گفت.

نشست علمی «بررسی نقش عرف در استنباط احکام از نظر شیعه» برگزار می‌شود

ریحانه حقانی با اعلام این خبر گفت: سی و ششمین نشست علمی- پژوهشی با عنوان «بررسی نقش عرف در استنباط احکام از نظر شیعه» از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) افزود: در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین «محمدکاظم رحمان ستایش»، استاد حوزه و دانشگاه به تبیین این موضوع می‌پردازد.

حقانی تصریح کرد: این نشست روز پنجشنبه، ۷ دی‌ماه ساعت ۸ تا ۱۰ در سالن نشست‌های علمی پژوهشی طبقه سوم پژوهشگاه حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

جلسه دفاعیه پایان‌نامه «آزادی بیان از دیدگاه قرآن و روایات» برگزار می‌شود

جلسه دفاع از پایان نامه سطح ۳ رشته «تفسیر و علوم قرآن» با موضوع «آزادی بیان از دیدگاه قرآن و روایات» توسط «زهرا جلالی» برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «حسن صادقی» به عنوان استاد راهنما و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «محمدحسین ذوالفقاری» به عنوان استاد مشاور این پایان‌نامه هستند، همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمد نقیب» داوری این جلسه را به عهده دارد.

این جلسه روز  پنجشنبه، ۷ دی‌ماه ساعت ۱۰ صبح در سالن دفاعیه واقع در طبقه سوم ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار می‌شود.

پذیرش ۹۶ طلبه جامعه‌الزهرا(س) در دوره «تربیت پژوهشگر»

نشست علمی پژوهشی «آموزش پژوهش‌محور» ویژه طلاب تربیت پژوهشگر روز سه شنبه با حضور طلاب شرکت‌کننده و اساتید این طرح و نیز مدیران گروه‌های علمی پژوهشی در سالن‌ نشست‌های علمی پژوهشی پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست خانم حقانی، معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) با ارائه گزارشی از روند اجرایی طرح تربیت پژوهشگر، گفت: ۲۲۸ بانوی طلبه در دوره تربیت پژوهشگر ثبت نام کردند که از این میان، ۱۳۲ نفر به مصاحبه دعوت شدند و در نهایت ۹۶ بانوی طلبه مورد پذیرش قرار گرفتند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) اظهار داشت: ابتدا با آسیب‌شناسی دوره پیشین طرح تربیت پژوهشگر تحت عنوان «دستیار پژوهش» و با هدف ساماندهی پژوهش‌های پژوهشگران، طرح‌نامه دوره در جلسات شورای سیاست‌گذاری با حضور مدیر جامعه‌الزهرا(س) و معاونان همه بخش‌ها و نیز مدیران گروه‌های علمی پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت و آیین‌نامه آن تصویب و ابلاغ شد.

حقانی تصریح کرد: در این دوره با در نظر گرفتن ارتقاءبخشی سطح علمی و پژوهشی پژوهشگران و حمایت مادی معاونت پژوهش از آثار ارائه شده، تغییراتی در طرح ایجاد شد که از جمله می‌توان به شرط حضور ۲ ساعت در هفته در مجموعه اشاره کرد.

وی افزود: حضور الزامی پژوهشگران و انجام فعالیت های پژوهشی در کتابخانه حذف شد و تنها خروجی این مطالعات و فعالیت‌ها مورد توجه قرار گرفت، تا با تسهیل کردن شرایط برای شرکت‌کنندگان بتوانیم از آنها در آینده به عنوان استاد محقق در این دوره بهره ببریم.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در ادامه به دیگر برنامه‌های اجرایی در معاونت پژوهش مانند همایش علامه حلی، تشکیل بانک اطلاعات پژوهشگران و انجمن‌های علمی پژوهشی اشاره کرد.

حقانی تصریح کرد: بانوان طلبه پژوهشگر می‌توانند با ارسال رزومه‌های علمی پژوهشی، رساله‌های دکتری یا سطح ۴ و نیز کتاب‌های تألیفی خود به معاونت پژوهش، در تکمیل این بانک اطلاعات بکوشند تا ضمن اطلاع و بهره‌گیری از برنامه‌های اجرایی در معاونت پژوهش، ما را در رسیدن به اهداف این معاونت و افق پیش‌رو یاری کنند/۹۶۸/پ۲۰۴/ی

ارسال نظرات