۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۴۵۲۵۲

علل ترس از مرگ در دیدگاه ائمه معصومین

استاد حوزه علمیه قم ترس از مرگ را مهم ترین ترس انسان امروزی عنوان کرد و گفت: گناه، آبادی دنیا و ویران کردن آخرت از مهم ترین علل ترس از مرگ است.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه ترس از مرگ یکی از مهم ترین ترس های انسان امروزی است، گفت: انسان نباید از مرگ هراس داشته باشد و علت هراس از مرگ به دلیل عدم شناخت مرگ و ماهیت آن است.

وی افزود: امام علی(ع) در یک روایت نورانی می فرمایند«علی بن ابیطالب به مرگ مأنوس تر  از طفل به پستان مادر است» و این نشانه اهمیت مرگ برای انتقال انسان از این جهان به یک جهان باقی است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: روزی امام هادی(ع) بر بالین یکی از یاران خود که در حالت احتضار بود حاضر شدند و از علل ناله های این صحابه خود پرسیدند که او در پاسخ عرضه داشت که از مرگ می هراسد که امام هادی(ع) به او فرمود مرگ مانند این است که انسان بعد از یک بیماری پوستی چرکین یک حمام دل نشین داشته باشد همانطور که حمام برای بیمار پوستی بسیار دلنشین و لذت بخش است مرگ نیز برای انسان مؤمن به همان اندازه دل پذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی علت دیگر ترس از مرگ را آباد کردن دنیا و ویران کردن آخرت عنوان کرد و افزود: ابوذر غفاری به نقل از امام حسن مجتبی(ع) درباره علت هراس از مرگ می فرمایند انسان چون خود را به گناه آلوده می کند از مرگ می هراسد.

وی افزود: همچنین از آن جایی که دل کندن از محبوب برای انسان سخت است کسانی که به دنیا دل بسته اند و به دنیا محبت دارند از مرگ می هراسند زیرا مرگ برای آنها به مساوی دل کندن از محبوب است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان میل به جاوادنگی دارد و مرگ را نابودی می داند، تصریح کرد: از آن جایی که میان نابودی و میل به جاودانگی تزاحم وجود دارد بنابراین انسان از مرگ می هراسد در حالی که اگر مرگ را انتقال و قفس شکستن بداند هرگز از آن نمی هراسد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خاطرنشان کرد: روزی شخصی نزد حضرت رسول(ص) حاضر شد و از حضرت پرسید که از مرگ می هراسد که حضرت رسول(ص) از او پرسیدند مالی داری که در پاسخ گفت بله، حضرت رسول(ص) از او پرسیدند آیا از مال خود چیزی پیش فرستاده ای که گفت نه، حضرت رسول(ص) به او فرمودند چون مال خود را در این دنیا نگه داشته ای و مالت برای تو محبوب است به همین دلیل از مرگ می هراسی.

وی با بیان اینکه علت نگرانی ائمه معصوم(ع) در مورد مرگ به علت آشنایی و آگاهی عمیق آنها نسبت به مرگ است، یادآور شد: از آنجایی که مرگ برای ائمه معصوم و انسان های مؤمن لقاءالله است به همین دلیل اهل بیت(ع) نگران مرگ هستند و باید دقت کرد که نگرانی اهل بیت(ع) برای مرگ از جنس نگرانی انسان های عادی برای مرگ نیست بلکه آنها برای اینکه می خواهند پروردگار خود را ملاقات کنند نگران هستند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات