ارزشی که براساس مرزبندی طایفه ای و قبیله ای باشد، مردود است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد زنجانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در جلسه تفسیر قرآن سوره مبارکه والعصر امروز 12 دی در جمع شاگردان خود گفت: جنس بشر در خسران است.
وی با اشاره به کلمه عصر ابراز کرد: این به معنای گوشزد کردن عظمت بعثت پیامبر اکرم (ص) است که تحولی را در جامعه جهانی و به ویژه جامعه عرب ایجاد کرد که ارزش ها را با این رسالت زنده کرد و بسیاری از زشتیها را از بین برد.
آیت الله زنجانی با بیان اینکه قسم به عصر منظور همان عصر نبوت است، تصریح کرد: در روایتی از امام صادق (ع) عصر به معنای زمان ظهور امام زمان (عج) تعبیر شده است که با این آیه همخوانی دارد که انسان در خسران است و زمانی حضرت مهدی(عج) ظهور می کند که انسان را از ضرر نجات دهد.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه خسران درباره سرمایه است که انسان آن را از دست بدهد، اظهار کرد: انسان مدام در خسارت است و کسانی که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام می دهند دیگر خسارت ندارند چرا که کسانی که اینگونه می شوند یکدیگر را سفارش به حق و استقامت و صبر می کنند چرا که با عجله کاری درست نمی شود.
نظام و سنت این عالم بر تدریج و استقامت استوار است
وی با بیان اینکه نظام و سنت این عالم بر تدریج و استقامت استوار است، تصریح کرد: استقامت و صبر جزء ارکان بعثت پیامبر (ص) و دین آسمانی و زیربنای حرکت انبیا است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در تشریح دوران جاهلیت با استفاده از آیات قرآنی و نهج البلاغه گفت: جاهلیت به معنای عدم علم و آگاهی است ولی جاهلیتی که قرآن با آن مبارزه می کند جاهلیتی است که در مقابل حکمت قرار گرفته است و حکمت شامل معارفی است که پشتوانه واقعی داشته باشد.
اعتقاد به معاد و آخرت حکمت است
وی با اشاره به این مطلب که اعتقاد به معاد و آخرت انسان را محکم می کند و به همین دلیل حکمت است، تصریح کرد: از آنجا که از واقعیت این معارف برخوردار هستند انسان هایی که این مسیر را انتخاب می کنند، محکم می شوند.
حکم جاهلیت به مثابه فرهنگ است/ تعصب کور و کر در انسان جاهلیت ایجاد می کند
آیت الله زنجانی با بیان اینکه این افراد در مسیر زندگی نمی لغزند اظهار کرد: در واقع طبق آیات سوره آل عمران جاهلیت براساس غیر حق استوار است و اینها در رابطه با خدا چیزی که واقعیت دارد، فکر نمی کنند و جاهلیت، افکاری است که انسان را به گمراهی می کشاند که افکار شرک آمیز است.
وی درباره زنده کردن جاهلیت گفت: این بدان معنا است که همه ارزش هایی که در آن دوران حاکم بوده است و براساس حق نیست و پشتوانه واقعی ندارد همان جاهلیت است و حق نیست و این حکم جاهلیت به مثابه فرهنگ است که جامعه را اداره می کند و مردم به آن وابسته هستند.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: تعصب کور و کر در انسان جاهلیت ایجاد می کند و انسان در عین اینکه باید تعصب داشته باشد اما تعصب او باید براساس حقانیت باشد.
وی با بیان اینکه یکی از مسایلی که در زمان جاهلیت وجود داشت این بود که شما در آن از ترس فقر و نداری فرزندان خودتان را زنده به گور می کردید، اظهار کرد: در آن زمان کشتن فرزندانتان برای شما یک فرهنگ شده است و اینگونه انسان توجیه می شود.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان گفت: از آنجا که جاهلیت در آن دوران فرهنگ شده بود به خودشان اجازه می دادند که هر کاری را در قالب فرهنگ عشیره ای انجام بدهند و به همین دلیل قرآن با این افکار جاهلی مبارزه می کند.
وی با بیان اینکه ارزش توحیدی به این است که شما را متفاوت آفریده است، تصریح کرد: مکان جغرافیایی نباید در شما مرزبندی عقیدتی ایجاد کند که انسان های قاره های مختلف از هم جدا دیده شوند این نگاه جاهلی است و قرار نیست جوامع در محدوده جغرافیایی دفن شوند.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مرزهای جغرافیایی برای این موضوع است که یکدیگر را بشناسید نه اینکه در مقابل یکدیگر قرار بگیرید، تصریح کرد: آن چیزی که در نظام توحیدی ارزش دارد این است که ارتباط با خدا به چه میزان است.
ارزشی که براساس مرزبندی طایفه ای و قبیله ای باشد، مردود است
وی با بیان اینکه اگر ارزش توحیدی به معنای ارتباط با خدا زنده شد ارزش جاهلی از بین می رود، اظهار کرد: در واقع ارزش توحیدی به معنای تقوا و ارتباط با خدا است و انسان خود را در حصار توحید قرار می دهد و ارتباط با خدا شما را در محدودهایی قرار می دهد که آن محدودها آرزش ها را برای شما زنده می کند.
آیت الله زنجانی با بیان اینکه ارزشی که براساس مرزبندی طایفه ای و قبیله ای باشد، مردود است، تصریح کرد: همه انسانها در یک حد هستند و خداوند سفارش به شناخت یکدیگر کرده است نه اینکه پایبند به مرزبندی ها باشید و در حال جنگ باشید.
وی با بیان اینکه قرآن درباره جاهلیت بحث می کند، تصریح کرد: در زمان جاهلیت فکر انسان مرده است و بعثت پیامبر سبب زنده سازی افکار انسانها شد و سبب تحرک شد.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به خطبه 26 نهج البلاغه گفت: ای عربها خودتان را نبازید و به این موضوع فکر کند که پیامبر(ص) برای شما چه کاری انجام داد و چه تحولی ایجاد کرد و چه معجزه ای را در شما به وجود آورد که افکار شما را از جاهلیت به توحید ارتقا داد.
وی افزود: شما در زمانه ای که افکار و عقاید زشتی حاکم بود شرورانه زندگی می کردید و در بین سگ ها و مارها زندگی خود را اداره می کردید و سوسمارخوری شیوه شما بود و آب های آلوده را می خوردید و خون یکدیگر را بیخودی می ریختید و حرمت پدر و مادر و برادر و خواهر را نگه نمی داشتید و بت پرست بودید./934/پ202/ب1