اعتقاد شيعه بر تحليل عقلي آيات قرآن است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، گفت: واژه رعد همان برق آسماني است و نام اين سوره از آيه سيزدهم اين سوره گرفته شده است.
وي در تفسير آيه دوم سوره رعد كه مي فرمايد ‹‹اللَّهُ الَّذي رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها›› افزود: خداوند آسمانها را با ستون هاي نامرئي بدون اينكه قابل مشاهده باشد برافراشت ‹‹ثُمَّ اسْتَوي عَلَي الْعَرْشِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ کُلٌّ يَجْري لِأَجَلٍ مُسَمًّي›› بعد از خلقت آسمانها خداوند برتخت پادشاهي و فرمانروايي عالم تكيه زد.
امام جمعه موقت كاشان گفت: فرمانرواي عالم خدا است و تمام موجودات عالم تحت فرمانروايي خدا هستند و اين در حالي است كه برخي اعتقاد داشتند براي خلقت هستي، به خدا نياز است، اما بعد از خلقت ديگر نيازي به وجود خدا نيست.
حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند در آيات ديگر مي فرمايد ‹‹مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ›› فرمانروايي و پادشاهي آسمان و زمين براي خدا است ‹‹الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ›› پادشاهي و فرمانروايي عالم به دست خدا است.
وي با اشاره به اينكه خداوند خالق و مالك و ملك است، گفت: خداوند مالك و پادشاه و فرمانرواي عالم است و تمام عالم در دست قدرت خدا و فرمانروايي خدا است و اگر خداوند يك لحظه عنايت خود را از عالم هستي بردارد تمام عالم فنا خواهد شد.
به گفته، هستي هم درخلقت اوليه نياز به خالق و خدا دارد و هم در چرخش امور خود نياز به مدبر و رب دارد و هم به طور كلي در ادامه هستي و بقای خود نياز به خدا دارد، به اين معني كه خداوند هم علت محدثه عالم است و هم و علت مبقیه است يعني بقا هستي به دست كسي است كه هم مدير و مدبر است و هم امور را هم مي چرخاند.
امام جمعه موقت كاشان گفت: عالم در ادامه حيات خود چنان به خدا نياز دارد كه اگر يك لحظه توجه خدا از عالم برداشته شود چيزي از عالم باقي نخواهد ماند و همه چيز نابود خواهد شد، بنابراين خداوند عالم، هستي را خلق كرد و در ادامه آن را نه تنها رها نكرد، بلكه اداره و فرمانروايي آن را هم بر عهده گرفت.
حجت الاسلام اسلامي تبار بیان کرد: شيعه معتقد است آيات قرآن را بايد تحليل عقلي كرد به اين معنا كه ما يك قواعد و آموزه هاي كلي و اصلي و اساسي در برابر خدا داريم كه هرچيزي خلاف اين قانون كلي و اساسي باشد يا بايد آن رد كنيم و يا بايد آن توجيه و تحليل كنيم.
وي ادامه داد: ما معقديم خداوند كمال مطلق است و نهايت خوبيها در وجود خدا است، به اين معني كه همه خوبي ها در ذات مقدس خدا است و هيچ نقص و نياز و عيب و محدوديتي در خدا نيست، بنابر اين خداوند جسم نيست چرا كه جسم بودن سبب محدوديت و نيازمندي به جا و مكان است كه اين محدوديت يك نوع نقص است، درحاليكه خدا كمال مطلق است و نامحدود است و اين درحالي است كه محدوديت و نيازمند بودن به جا و مكان نقص است.
امام جمعه موقت كاشان گفت: اين يك مطلب اساسي است در رابطه با اعتقاد به خداوند است كه خداوند كمال مطلق است و هرچيزي كه در خدا سبب محدوديت و عيب و نقص و نيازمند باشد با كمال مطلق همخواني ندارد در وجود خدا نيست.
حجت الاسلام اسلامي تبار يادآور شد: به دليل اينكه در ظاهر اين آيات خدا جسم دارد و جسم هم نقص است، بنابراين منظور اين آيات اين نيست كه يدالله به معني دست باشد بلكه به معناي كمال قدرت است و قدرت خداوند فوق همه قدرتها است.
وي ادامه داد: اگر مي فرمايد ‹‹ثُمَّ اسْتَوي عَلَي الْعَرْشِ›› براي اين است كه هرچند عرش تخت پادشاهي است اما در اين آيه به معناي تسلط برامور است و فرمانروايي عالم به دست خدا و مسلط بر امور است، اما نه اينكه خداوند تخت داشته باشد و دست و جسم داشته باشد، بنابراين يدالله به معني نماد قدرت و عرش به معني فرمانروايي خدا بر عالم است./1307/پ۲۰۳/ب۱