کرامت و شرافتی بالاتر از تقوا نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز سیزدهم آبان در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 113 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: کلام اهل بیت با لسان و ادبیات قرآن یکسان است.
وی افزود: انسان با مراجعه به کلام این بزرگان مشاهده میکند که آیات و روایات شباهت فراوانی با یکدیگر دارند؛ برای مثال در قرآن کریم ملاک کرامت به داشتن تقوا بیان شده و امیرمومنان علی(ع) در این باره میفرمایند: هیچ کرامتی همانند تقوا وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد با استناد به آیات قرآن کریم، ابراز کرد: قرآن کریم کرامت و شرف انسانی را در داشتن مال، جاه و مقام نمیداند از این رو انسانهای با تقوا نسبت به دنیا طلبان برتری دارند.
رییس شورای حوزه علمیه تهران با بیان اینکه برتری انسانهای باتقوا از نوع مفید و نیکو است، اظهار داشت: تقوا مایه برتری جویی انسان متقی نمیشود اما برخی برتریها زمینه برتری جوییهای دیگر را برای انسان فراهم میکند؛ بنابراین تقوا عامل برتری جویی نیست زیرا اگر انسانی به داشتن تقوا، خود را از دیگران برتر بداند این ملاک برتر بودن زیر سوال رفته و مخدوش میشود.
تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: انسانی که دچار عجب و کبر شده است هرگز نمیتواند در زمره متقین قرار گیرد از این رو تقوا که خود ملاک برتری است از برتری جویی واهمه و ترس دارد؛ برهمین اساس کرامت واقعی در داشتن تقواست.
این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: کسی که تقوا داشتن خود را ملاک برتری بداند شرافت و انسانیت خود را زیر سوال برده است چرا که انسان کریم خود را برتر نمیداند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم از ابر ارزشهای فراوانی مانند علم، جهاد و عبادت نا میبرد، گفت: زمانی که امیرمومنان علی(ع) میفرمایند: کرامت و شرافتی بالاتر از تقوا نیست مقصودشان بر این است که تقوا بالاتر از دیگر ارزشها بوده چرا که منشأ پیدایش آن ارزشها تقوا است و یا آنکه آن ارزشها منشأ پیدایش تقوا میشود./813/پ202/ب1