۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۴۷۴۹۰
آیت الله مظاهری:

فلسفه عبادت، ایجاد روحیه تقوا در انسان است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: همه اعمال عبادی باید با حضور قلب انجام بگیرد، تمام فلسفه اعمال عبادی برای زنده شدن یاد خداوند در دل انسان است تا تقوای الهی حاصل شود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: پیدا کردن ملکه تقوا بالاترین دلیل رفتن به حج است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه دویست و سوم که می فرماید«وَاذْکُرُوا اللَّهَ فِی أَیَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِی یَوْمَیْنِ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ» را تلاوت کرد و افزود: آخرین آیه ای که تبیین کننده مسائل حج است، حاجی در روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم ذی الحجه بهتر است در منا باشد ولی در رساله عملیه مراجع تقلید آمده است که کم و زیاد شدن این ایام ایرادی ندارد.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: تمام تلاش انسان در حج باید یاد خداوند باشد که بالاترین تأکید در این آیاتی که تلاوت کردیم روی همین مسأله است؛ پیدا کردن ملکه تقوا بالاترین دلیل حج است.

رییس حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: مراعات تقوای الهی باید سبب شود در هنگام نماز تلاطم درونی برای انسان ایجاد شود و در هنگام مواجهه با محرمات باید از گناهان دوری کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: خرافاتی که در زمان جاهلیت وجود داشت نباید در حال حاضر وجود داشته باشد؛ گعده گرفتن در حج و به دنبال سوغاتی رفتن اشتباه است و انسان را از یاد خداوند دور می کند؛ دنیا باید در نظر حاجی هیچ باشد و فقط مشغول مکالمه با خداوند باشد؛ حضور قلب داشتن در حج باید همانند حضور قلب داشتن در نماز باشد.

وی اظهار کرد: همه اعمال عبادی باید با حضور قلب انجام بگیرد، تمام فلسفه اعمال عبادی برای زنده شدن یاد خداوند در دل انسان است تا تقوای الهی حاصل شود، انسان باید سرمشق زندگی اش خداوند باشد، حاجی بعد از حج باید ادب محضر خداوند را مراعات کند و شیعه باید ادب حضور امام زمان(عج) را نیز مراعات کند.

حضرت آیت الله مظاهری بیان کرد: مراعات ادب محضر خداوند و امام زمان(عج) انسان را به مقام عصمت می رساند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و عرضه داشت من عادت به گناه پیدا کرده ام، امام فرمودند به جایی برو که در محضر خداوند نباشی و گناه کن، آن شخص گفت، همه جا محضر خداوند است و درخواست شما انجام شدنی نیست، امام فرمودند، از مِلک خداوند بیرون برو و گناه کن، آن شخص عرضه داشت، همه عالم مِلک خداوند است، امام فرمودند رزق خداوند را نخور و گناه کن، آن شخص گفت، همه چیز رزق خداوند است و بدون رزق خداوند انسان نمی تواند زندگی کند، امام صادق(ع) فرمودند، وقتی همه جا محضر خداوند است، وقتی همه جا مِلک خداوند است و وقتی همه ارزاق، رزق خداوند است چرا گناه می کنی.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: حاجی باید در حج فانی الی الله شود، مُحرم شدن برای پاک شدن دل است و در عرفات باید عارف شویم.

وی در پایان ابراز کرد: شیعه واقعی از نظر روایی به طور مسلم سختی های محشر را ندارد، امیرمومنان(ع) بعد از مرگ انسان شیعه، مُهر ولایت بر پیشانی او می زنند و از آب کوثر به او می نوشانند تا بدون این که حساب و کتابی برایش باشد مثل برق جهنده وارد بهشت شود./۸۶۷/پ202/ب1

ارسال نظرات